اجتماعیاسلاید شو

نیاز اورژانسی مشهد به «قرنطینه هوشمند»

کد خبر : 42132

تجربه نشان می دهد با وجود واکسیناسیون باید مقررات سخت بهداشتی رعایت شود

ستاد کرونا چه تدبیری برای جلوگیری از تکرار قرنطینه های قبل اتخاذ می کند؟

صبح مشهد– وقتی با سویه‌ای از ویروس کرونا مواجه‌ایم که تا۲۲۵ درصد قدرت سرایت بیشتری دارد و می‌تواند به جای دونفر، ۱۰ نفر را مبتلا کند، هیچ تردیدی نیست که باید به سمت قرنطینه هوشمند و اعمال محدودیت‏های جدی با نظارت دقیق حرکت کنیم؛ تا روزی که حداقل بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند.

اشاره مستقیم رهبر انقلاب به قرنطینه هوشمند
کم‌کاری‌های متولیان بهداشت طی یک‌سال و نیم اخیر در کنار خستگی و بی‌خیالی گروهی از مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی، سبب شد تا رهبر معظم انقلاب بار دیگر شخصا به صورت مستقیم درباره وضعیت این بیماری نظراتشان را بیان کنند؛ نظراتی که این‌بار صریح‌تر از قبل بود و در آن علاوه بر تاکید بر تسریع در واکسیناسیون عمومی، به قرنطینه نیز اشاره شد: «واکسیناسیون عمومی مسئله‌ بسیار مهمّی است که حتماً بایستی انجام بگیرد. و قرنطینه هوشمند. من شنیدم که بعضی از کشورهای غربی که توانسته‌اند کنترل کنند تلفات را و خب تلفاتشان نسبت به ما کمتر است -ابتلائشان هم کمتر است- در عین حال آن چنان مرز را محکم بسته‌اند که به [کشور] همسایه‌شان، که آن هم یک کشور پیشرفته‌ای است لکن خب ابتلا در آن‌جا زیاد است، هیچ امکان رفت‌ و ‌آمد نیست، یعنی مراقبت می‌کنند. ما خب در زمینه‌ رعایت مرزهای کشور و دقّت در ورود انواع جدید بیماری به کشور – این بیماری یا بیماری‌های دیگر- بایستی خیلی مراقبت بکنیم
و این مسئله خیلی مهم است (ششم شهریور، بیانات در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم)».

۴ توصیه رهبر انقلاب به مردم
اهمیت این موضوع برای ایشان، تا حدی است که در همین بیانات اخیر، بار دیگر به جزئی‌ترین موضوعات، حتی رعایت بهداشت فردی مردم برای مقابله با کرونا هم ورود کردند: «بنده مکرّر این را گفته‌ام. مردم عزیزمان بایستی این چهار مسئولیّت مهم را قبول کنند و به عهده بگیرند: یکی مسئله ماسک، یکی مسئله‌ فاصله، یکی مسئله‌‌ تهویه، یکی مسئله‌ صابون ‌زدن دست؛ این‌ها که کارهای مشکلی نیست، این‌ها همه‌ کارهای آسانی است؛ [اگر] این رعایت‌ها را بکنند، قطعاً تأثیر خواهد گذاشت در ابتلا، و این تلفات سنگینی که دل انسان را به درد می‌آورد، به وجود نخواهد آمد».

حداقل های قرنطینه هوشمند
تاکیدات اخیر رهبر انقلاب نشان می‌دهد که ستاد ملی مقابله با کرونا باید جدی‌تر از قبل برای اجرایی‌کردن قرنطینه هوشمند وارد میدان شود؛ قرنطینه‌ای که بستن مرزها، کنترل ترددها، ممنوعیت برپایی تجمعات و برخورد با متخلفان این حوزه حداقل‌های آن است. اگرچه این پروتکل‌ها پیش از این نیز مصوب شده بود اما نبود نظارت کافی بر روند اجرای آن، کار را به جایی رسانده که روزانه بیش از ۵۰۰ نفر جان می‌دهند و این فاجعه برایمان عادی شده است!

در انتظار اجرایی شدن پیشنهاد وزیر
حالا انتظار می‌رود کمیته‌های علمی و انتظامی کرونا که از شکست‌های قبلی قرنطینه در کشور، تجربه کافی اندوخته‌اند، قرنطینه‌ای هوشمند و کارآمد را به ستاد ملی ارائه کنند.آن‌طور که دکتر «بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در صحن علنی مجلس اعلام کرده بود، قرنطینه واقعی در کنار واکسیناسیون گسترده، یکی از برنامه‌های جدی برای مدیریت کروناست که باید دید ستاد ملی چه زمانی تصمیم به اجرای آن خواهد گرفت. البته وزیر بهداشت از اعمال برخی مجازات‌ها برای واکسن‌نزن‌ها هم خبر داده و گفته که پس از واکسیناسیون گسترده، افرادی که از تزریق آن امتناع می‌کنند از دریافت برخی خدمات از جمله خدمات بانکی و مسافرتی محروم خواهند شد.

تزریق واکسن بدون مقررات بهداشتی باعث کنترل بیماری نمی‌شود
دکتر «پیام طبرسی» رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم درباره ضرورت اجرای قرنطینه واقعی در کشور به ایسنا گفته است: «با ورود جهش لامبدا به کشور پیک بعدی کرونا با درگیری بالاتر آغاز خواهد شد و برای جلوگیری از آن، احتیاج به مقررات بهداشتی قوی داریم. تا چنین مقرراتی جاری نشود، هر چقدر هم واکسن تزریق کنیم و دارو در کشور باشد بازهم کرونا در کشور کنترل نخواهد شد». دکتر طبرسی به تجربه دیگر کشورها هم اشاره کرده است: «تجربه انگلستان مقابل ماست که ۸۰ درصد واکسن تزریق کردند و مقررات بهداشتی سفت و سختی‌ هم دارند، اما میزان بروز بالای بیماری را تجربه می‌کنند. این یعنی کرونا تحت کنترل درمی‌آید اما کاملا تمام نمی‌شود و داستان ما با کرونا کماکان ادامه خواهد داشت».

دیگر کشورها چه کردند؟
آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده، علاوه بر انگلستان، کشورهای دیگر نیز در کنار واکسیناسیون گسترده، با مقررات قرنطینه توانسته‌اند بیماری را کنترل کنند:

آلمان: در این کشور با وجود واکسیناسیون گسترده، همچنان توصیه‌های بین‌المللی باید رعایت شود که شامل شستن مرتب و کامل دست‌ها با صابون به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه، عطسه‌کردن در آرنج، حفظ فاصله از افراد دیگر و اجتناب از دست دادن است. همچنین سفرها و استفاده از وسایل نقلیه عمومی باید کاهش یابد تا خطر عفونت بیشتر کاهش پیدا کند.

چین: اکثر جمعیت این کشور واکسینه شده‌اند. مقامات بهداشتی چین به واکسیناسیون اتکا نکرده‌اند و همچنان اصول پیشین خود یعنی انجام تست همگانی و اعمال قرنطینه را اجرا می‌کنند.

ویتنام: دولت این کشور از هفته گذشته محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را اجرایی کرده تا جایی که مردم از خروج از خانه حتی برای تهیه غذا منع و ارتش برای کمک به اجرای سختگیرانه وارد عمل شده است.

نیوزلند: همین چند روز قبل بود که نخست‌وزیر نیوزلند اعلام کرد: هم‌اکنون ایمن‌ترین گزینه برای همه ما این است که دوره قرنطینه را برای مدت بیشتری اجرا کنیم.

استرالیا: استرالیا حدود دوهفته پیش برای کنترل شیوع ویروس کرونا از نیروهای مسلح کمک خواست. هم‌اکنون پلیس استرالیا افراد را به جرم نقض قوانین قرنطینه و خروج از خانه تا ۵ هزار دلار استرالیا (۳،۷۰۰ دلار) جریمه می‌کند که این رقم افزایش خواهد یافت.

تا هزار برابر ویروس بیشتر؛ تا ۲۲۵ درصد قدرت سرایت بیشتر
برای این‌که بدانیم چرا کشور به قرنطینه هوشمند و محدودیت‌های شدید نیاز دارد، این صحبت‌های دکتر «آمیتیس رمضانی» متخصص بیماری‌های عفونی انستیتو پاستور ایران را که با خراسان گفت‌وگو کرده است، بخوانید:

* دلتا نسبت به آلفا هزاربرابر تعداد ویروس بیشتری در بدن بیمار تولید می‌کند، ضمن آن‌که شدت بیماری و قدرت سرایت آن هم ۲۲۵ درصد بیشتر است.

* ویروس ووهان، از فرد بیمار فقط به ۲ تا ۲٫۵ نفر منتقل می‌شد اما دلتا می‌تواند تا ۱۰ نفر را آلوده کند.

* به دلیل درگیری شدید کشور با ویروس دلتا، طبیعتا تاثیر واکسیناسیون هم کمتر شده است اما در این شرایط راه دیگری نداریم و باید واکسیناسیون گسترده را دنبال کنیم.

* در وضعیت کنونی باید در کنار تسریع واکسیناسیون، همه مردم، چه کسانی که واکسن زده‌اند و چه کسانی که نزده‌اند، تمام پروتکل‌ها را به دقت رعایت کنند.

* باید ورودی و خروجی شهرها، رفت و آمدها، فعالیت مراکز بزرگ و فعالیت اصناف غیرضروری محدود شود.

* پرهیز از حضور در تجمعات، شست‌وشوی مکرر دست‌ها، تهویه اتاق و همه پروتکل‌های بین‌المللی همچنان باید به دقت رعایت شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن