اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

چرا مدیریت مشهد ۲۰۱۷ باید با تاخیر ۵ ساله مورد توجه قرار گیرد؟

کد خبر : 1663

اولین نشست خبری پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن با موضوع «معرفی برنامه های سال جاری» عصر امروز در پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، حمید رضا محروقی؛ درنشست خبری «معرفی برنامه های سال جاری» که عصر امروز در پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد مقدس و مسائل مربوط به این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است ضرورت تشکیل این پژوهشکده با مجموعه هایی کاملا تخصصی به شدت احساس می شد.
وی با بیان اینکه شهر مشهد به شهر ضد گفت و گو و سکوت معروف است، تصریح کرد: پژوهشکده ثامن با هدف خروج شهر از این وضعیت مشغول فعالیت شده است تا از طریق پرداختن به مسائل شهری در یک ظرف علمی بهترین اقدامات در خصوص حل این معضلات صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن تحت مجوز وزارت علوم، فناوری و تحقیقات فعالیت می کند، اظهار کرد: پژوهشکده بر آن است تا حلقه اتصالی بین نخبگان ملی و بومی برقرار کند که از طریق چندین ماموریت نسبت به تحقق وظایف اقداماتی صورت گیرد.
رئیس پژوهشکده گفت: یکی از این موارد ورود جدی نخبگان ملی را به عرصه مشهد است که با تعامل و ارتباط با نخبگان بومی مسائل در سطح فرا ملی بررسی شود.
وی با بیان اینکه بر اینکه باید نخبگان ملی به عرصه مسائل مشهد ورود پیدا کنند، اظهار کرد: پرونده مشهد کاملا فعال است و نخبگان بومی شهر مشهد باید مسائل این شهر را در سطح ملی و فراملی جدی بگیرند حال ضلع مفقود پرداختن به این مسائل نگاه چند بعدی به مسائل شهر مشهد است.
وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد که انتظار می رفت مسائل حوزه شهری به صورت جلسات مدیریتی و به صورت جامع نگریسته شود متاسفانه این جلسات به صورت تک بعدی مورد لحاظ قرار می گرفت که این امر خود موجب اغتشاش می شود، از این رو چند وجهی، چند بعدی و میان رشته ای دیدن این مسائل نیازمند نگاه جامعی است.
محروقی مراکز مطالعاتی را بازوی ارگان های اجرایی دانست و بیان کرد: پژوهشکده ثامن بر آن است که با تببین یافته های پژوهشی آن را تبدیل به محصول فرهنگی کند و این مسائل در دستورکار قرار خواهد گرفت، همچنین بخش تحصیلات تکمیلی و آموزشی نیز در دست اقدام است.

***بلند مرتبه سازی در بافت پیرامونی حرم مطهر، اشتباهی که تکرار می شود

وی در خصوص بلند مرتبه سازی در بافت پیرامونی حرم مطهر گفت: بافت پیرامونی حرم یک بافت کاملا زیارتی و مذهبی است و با توجه به اینکه بلند مرتبه سازی و چگونگی اخذ مجوز قضیه ای بسیار مبنایی است علی رغم تذکر جدی نسبت به بلند مرتبه سازی ۲۰ سال است که این مساله به اشتباه تکرار می شود.
وی تصریح کرد: بافت پبرامونی حرم یک بستر تاریخی و زیارتی است که باید در آن مجموع عوامل همچون مجاورین، کسبه ها، تکایا، مساجد و … لحاظ شود.
رئیس پژوهشکده ثامن گفت: متاسفانه بین ارگان های دولتی و ذی ربط در حل مسائل بافت پیرامون حرم ارتباط منسجم وجود ندارد و موازنه کاری میکنند؛ حال باید برای حل این مسائل عزم ملی داشت و اشتباهات صورت گرفته را جبران کرد که قطعا بران این اشتباهات هزینه خواهد داشت.
وی اظهار کرد: ساکنین بافت پیرامونی حرم سرمایه های اجتماعی این شهر هستند که نگاه به انسان ها و رفتارهای ساکنین این مناطق باید در حل مسائل بافت پیرامونی در دستور کار قرار گیرد و ما امیدواریم با همکاری آستان قدس بتوانیم بافت پیرامونی حرم را احیا کنیم.

*** ضرورت توجه رسانه ها به حل مشکلات بافت پیرامونی حرم مطهر

جواد خدائی؛ معاون پژوهشی پژوهشکده ثامن در ادامه در خصوص ورود رسانه ها به این مسائل گفت: با پیگیری هر مسئله از ابعاد مختلف و تعریف آن در چارچوب میان رشته ای قطعا می تواند اثر بخش باشد.
وی بیان کرد: تلاش پژوهشکده بر این امر متمرکز است که مسائل شهری مشهد را در قالب طرح های پژوهشی و مباحث گفتمانی تجزیه و تحلیل کند و این مسائل را کاملا فراگیر ترویج کنیم، از این رو بررسی ابعاد مساله نباید در حد یک کار کتابخانه ای ختم شود.
معاون پژوهشی پژوهشکده ثامن تاکید کرد: تعداد پژوهشکده هایی که به صورت چند وجهی به مسائل شهری می پردازند شاید اندک باشد حال آن که پژوهشکده های بسیاری باید به صورت اختصاصی حول محور بررسی یک شهر خاص فعالیت کنند و مشهد از این لحاظ در صدر اهمیت قرار دارد.
وی با بیان اینکه باید نخبگان ملی و بومی در حل مسائل شهری تشریک مساعی داشته باشند بیان کرد: پژوهشکده ثامن برای آینده خود یک نقشه راهی را ترسیم کرده است و به دنبال آن است که با تببین یافته های پژوهشی آن را تبدیل به محصول فرهنگی کند و این مسائل در دستورکار قرار خواهد گرفت.
خدائی گفت: پژوهشکده برای آینده خود یک نقشه راهی را ترسیم کرده است، تاسیس این پژوهشکده مصادف با آغاز به کار گروه های پژوهشی همراه شد، از این رو پژوهشکده نسبت به بازگشایی دبیرخانه گفتمان شهر اقدام کرد تا از این طریق با ایجاد مراکز تخصصی نوآوری در این زمینه صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در حوزه حل مسائل شهری عدم ارتباط منسجم بین حوزه های نخبگانی و مراکز دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری به دلیل اینکه محصولات آموزشی و پژوهشی که از پژوهشکده ها و مراکز مطالعاتی خارج می شوند، کاربردی نیست تمایل به همکاری و استفاده از این محصولات را ندارند.

***تصمیماتی که در عرصه مدیریت شهری اتخاذ می شود کارشناسی نیست

خدائی با بیان اینکه تصمیماتی که در عرصه مدیریت شهری اتخاذ می شود کارشناسی شده نیست و خطای گذشته را تکرار می کند اظهار کرد: آن چیزی که تحت عنوان آبادانی و توسعه در بافت اطراف پیرامونی حرم مشاهده می شود تجربه ای است که از ۲۰ سال پیش به مثابه نقطه سر خط است.
وی تصریح کرد: مشاور بافت پیرامونی حرم ۲۰ سال بر روی این مسائل زحمت کشید و به عبارتی بنیانگذار این تفکر بود حال امروز کنار گذاشته می شود و مشاور دیگری جایگزین می شود و اشتباهات گذشته مجددا تکرار می شود .
وی ادامه داد: نارضایتی توده های مردم، ساکنین بافت پیرامونی حرم و چه کسانی که از این بافت خاطره دارند، به وضوح مشهود است حال رسیدگی به این مسائل مطالبه نخبگان را می طلبد تا در این خصوص طرحی نو در انداخته شود.
معاون پژوهشی پژوهشکده ثامن گفت: در حوزه شهر مشهد باید به مسائل چند بعدی پرداخته شود، آیا می توان بین معماری فاقد هویت شهر مشهد و معضلات اجتماعی این شهر همچون رتبه یک طلاق کشوری و یا پایگاه موسیقی زیرزمینی شهر مشهد ارتباطی برقرار کرد؟ آیا ظرف مکانی می تواند با معضلات اجتماعی ارتباط داشته باشد.
وی ادامه داد: پژوهشکده ثامن در ارتباط با این مسائل مبادرت به راه اندازی ۵ گروه معماری و شهرسازی، گروه میراث فرهنگی، گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، اقتصاد شهری و هوشمند سازی کرده است.

***باید به مسائل مشهد از منظر ملی نگاه کرد

وی با بیان اینکه باید به مسائل شهر مشهد از منظر ملی نگاه کرد گقت: بسیاری از مقامات کشوری نسبت به مسائل شهر مشهد دغدغه ملی دارند.
خدائی تصریح کرد: متاسفانه برخی پرونده بافت پیرامونی حرم را مختص به یک منطقه شهرداری می دانند حال آن که منحصر دانستن این بافت به یک منطقه اشتباهی محض است، بسیاری از مسائل مناطق بالای شهر هم با بافت پیرامونی حرم ارتباط دارد.
خدائی همکاری تمام دستگاه های دولتی و اجرایی در خصوص مدیریت هر چه بهتر مشهد ۲۰۱۷ را ضروری دانست و افزود: اگر چه شهرداری و استانداری کارهایی را در این خصوص انجام دادند ولی این اقدامات خصوص مشهد ۲۰۱۷ باید زودتر از این ها صورت می گرفت، چرا که طرح مشهد ۲۰۱۷ از سال ۲۰۱۱ مشخص بود حال چرا باید این امر با تاخیر ۵ ساله مورد توجه قرار گیرد؟ چرا نخبگان ما در این زمینه ورود نداشتند؟
وی ادامه داد: ما باید بیش از آن که از مدیران توقع داشته باشیم باید از کسانی انتظار داشته باشیم که بتوانند مطالبه کنند به عبارتی باید از رسانه ها و دانشگاه ها مطالبه داشت که چرا دیرهنگام به این مساله پرداخته است.
معاون پژوهشی پژوهشکده ثامن با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تملک املاک مردم و یا خرید حق انتفاع موقوفات با هدف ایجاد گذرها و شوارع و احداث سایر طرح های مصوب فقط در حد ضرورت صورت گیرد، عنوان کرد: رهبری همچنین اظهار کرده اند «باز کردن خیابان های جدبد و تعریض گذرهای موجود به حداقل مورد نیاز اکتفا شود تا مردم دچار مشکل و زحمت نگردند».

****تخریب ۳۶۰ هکتار از بافت پیرامونی حرم با قدمتی هزار ساله جای تاسف دارد

وی ضمن ابراز تاسف از تخریب ۳۶۰ هکتار از بافت پیرامونی حرم با قدمتی هزار ساله اظهار کرد: مقام معظم رهبری اظهار کرده اند که «مالکینی که تمکن اجرای پروژه مصوب را ندارند ولی می خواهند به اندازه ملک خود و یا آوردن افزون تر از آن در اجرای پروژه مشارکت کنند، در اولویت مورد حمایت قرار گرفته و با رعایت تمامی حقوق آنان در زمان ساخت و بهره برداری مشارکت ذی نفعان جلب شود».
وی ورود به مسائل شهری را نیازمند دانشی جامع دانست و گفت: از این رو باید دانش خود را در این زمینه تکمیل کنیم، و از وجود نخبگان ملی و بومی بهره ببریم و به موازات آن باید مطالبات مان را از طریق بحث های گفتمانی پیش بریم.
معاون پژوهشی پژوهشکده ثامن با اشاره به نامه نگاری مسئولین پژوهشکده با مسئولین و مقامات کشوری در خصوص رسیدگی به حل مشکلات پیرامونی بافت حرم مطهر رضوی عنوان کرد: ما معتقدیم فضا برای تغییر شرایط مناسب است، تغییرات آستان قدس بزرگترین فرصت امروز مشهد است و فضای نخبگانی و رسانه ای هم نسبت به سال های گذشته ارتقاء یافته است.
خدائی با بیان اینکه در ادبیات شهرسازی اصطلاح فرسوده منسوخ شده است، تصریح کرد: در مرحله اول عنوان می شد که بافت فرسوده باید مورد بازسازی و نوسازیواقع شود، سپس نوسازی و بهسازی مطرح و نهایتا بازآفرینی مورد توجه قرار گرفت.
گفتنی است در این نشست اعلام شد که همایشی تحت عنوان «بررسی طرح های مداخله در بافت پیرامونی حرم مطهر و روند بازنگری اخیر طرح» با همکاری ارگان های حاکمیتی در تهران برگزار می شود لذا از تمامی نخبگان و علاقه مندان تقاضا شد هر گونه طرح، نقد، گزارش، فیلم در رابطه با بافت پیرامونی خرم مطهر دارند به دبیرخانه پژوهشکده ثامن ارسال نمایند، زمان برگزاری همایش متعاقبا اعلام می گردد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن