شهری

در دیدار اعضای منتخب شورای ششم با مسئولین بهزیستی مطرح شد:

برنامه‌های اجتماعی شهرداری مشهد با هماهنگی بهزیستی انجام می‌شود

کد خبر : 41716

رئیس سنی شورای منتخب مردم مشهد گفت: نباید اجازه دهیم معلولیت‌ها زیاد شود و با روش‌های پیشگیری و غربالگری باید در این زمینه فعال عمل کنیم که از ورود معلولین جدید به جامعه جلوگیری کنیم.

به گزارش صبح مشهد، حسن موحدیان که در دیدار اعضای منتخب شورای ششم با مسئولین بهزیستی سخن می گفت، افزود: همه جوامع بشری با آسیب‌های اجتماعی روبرو هستند و این امر مخصوص کشور ما نیست اما باید تلاش کنیم که آسیب‌ها را کاهش دهیم.

وی ضمن اشاره به مناسب‌سازی محیطی گفت: این امر تنها برای معلولین انجام نمی‌شود بلکه سالمندان، مصدومین، زنان باردار و کالسکه‌دار هم از این کار منتفع می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه نگرش و رویکرد شورای ششم با شورای فعلی متفاوت است گفت: ما نسبت به مسائل فرهنگی اجتماعی حساسیت داریم و موضوع آسیب‌های اجتماعی، دغدغه‌ی ما محسوب می‌شود.

وی گفت: اکثر منتخبین شورای شهر ششم، جوان، پرشور، پرنشاط، سخت‌کوش هستند و تحصیلات بالایی دارند.

وی ادامه داد: به نظر ما هم بهزیستی در رأس تصمیم گیری‌ آسیب‌های اجتماعی است و برنامه‌ها و اقدامات شهرداری و شورای شهر بدون هماهنگی بهزیستی انجام نخواهد شد.

وی ضمن اشاره به آسیب‌های اجتماعی گفت: باید با این موضوع برخورد و مواجهه علمی داشته باشیم و با رویکرد علمی با آنها مواجه شویم.

زندان و اعدام نتیجه نداشت، اعتیاد یک بیماری است

موحدیان ادامه داد: سال‌ها با اعتیاد به عنوان جرم برخورد کردیم و زندان و اعدام را داشتیم که این مسائل حل نشد چون با اهل فن و کارشناسان این موضوع، مشورت نکردیم.

وی با تأکید بر اینکه اعتیاد یک بیماری است گفت: همان طور که برای بیماران صعب‌العلاج ممکن است سال‌ها هزینه کنیم و درمان آنها طولانی باشد باید در مورد اعتیاد و شخص معتاد هم همین رویکرد را داشته باشیم و به درمانش ادامه دهیم تا بهبود یابد.

وی تصریح کرد: متأسفانه جامعه هم حاضر به پذیرش معتادان بهبود یافته نیست که باید در این زمینه کار فرهنگی انجام دهیم و از سازمان‌های مردم‌نهاد مثل انجمن معتادان گمنام حمایت کنیم و حتی در شورای اداری و شورای شهر از آنها دعوت کنیم که مسائل را مطرح کنند و با آنها مشورت داشته باشیم.

رئیس سنی منتخبان شورای ششم ادامه داد: شهرداری و شورا در مورد آسیب‌ها وظیفه‌مند هستند و مأموریت دارند و باید در زمینه‌ی آسیب‌ها مخصوصا کودکان کار و معتادان متجاهر و نیز در اشتغال و مسکن مددجویان فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: وظیفه‌ی شهرداری در مناسب‌سازی سنگین‌تر است و باید ورود بیشتری به این موضوع داشته باشد و زمینه را برای حضور معلولین در جامعه و نیز وجهه‌ی زیباتر و مفرح‌تری برای گردشگران و زائرین در مشهد داشته باشیم.

سامانه معبر به ۱۳۷ لینک شود

ایمان فرهمندی، عضو دیگر منتخب شورای ششم نیز گفت: هم در تئوری و هم در عمل تجربیاتی در زمینه مشکلات معلولین داریم و به آن آگاه هستیم.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم سامانه معبر که برای شناسایی و رفع مشکلات مناسب‌سازی توسط معلولین و مردم است به سامانه ۱۳۷ شهرداری لینک شود تا پاسخگویی سریع‌تر و کاربردی‌تری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه منابع شهرداری نیز محدودیت‌هایی دارد گفت: باید منابع را به قسمت‌های اولویت‌دار نیازهای معلولین و مددجویان اختصاص دهیم که اماکن ورزشی و تفریحی هم از این موضوع مستثنی نیستند.

وی همچنین خواستار تشکیل یک کمیته مشترک در زمینه مناسب‌سازی بین شهرداری و بهزیستی شد و گفت: با بررسی‌های این کمیته و پیشنهادات آن می‌توانیم مشکلات را در زمینه‌های مختلف بهتر و سریع‌تر حل و فصل کنیم.

فرهمندی گفت: در خصوص زمین برای مسکن معلولین اگر اعتبارات ساخت باشد ما برای زمین می‌توانیم کارهایی انجام دهیم و از محل هزینه کرد برای مشکلات معلولین، منابع را به عنوان طلب از سازمان برنامه دریافت کنیم.

بهزیستی حامی سخت‌کوشان مظلوم است

حسین علوی مقدم، دیگر عضو منتخب شورای ششم نیز گفت: تمام منتخبین شورای ششم دغدغه‌ی معلولین را دارند و در این زمینه از هیچ فعالیت و اقدامی فروگذار نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بهزیستی حامی سخت‌کوشان مظلوم است و به خاطر اینکه در مسیر مناسب‌سازی با مشکلاتی مواجه بوده، شاهد اتفاقات خوبی نبوده‌ایم.

وی تأکید کرد: باید قبل از اینکه پروژه‌ها اجرا شوند یک کار گروه مشترک تشکیل شود که بر اجرای پروژه‌ها نظارت کند که همه چیز در مورد مناسب‌سازی رعایت شود.

وی همچنین خواستار انجام یک مطالعه جامعه و دقیق در حوزه شهرسازی در مشهد شد که منطبق بر نیازهای همه شهروندان باشد و خروجی خوبی برای زندگی داشته باشد.

مسؤولیت ما در برابر بهزیستی سنگین است

حسن کریمدادی، دیگر عضو منتخب شورای ششم نیز گفت: کثرت جامعه هدف بهزیستی، مسؤولیت ما را سنگین می‌کند.

وی ادامه داد: مناسب‌سازی علاوه بر معلولین، جانبازان و سایر کم‌توانان را نیز در برمی‌گیرد که باید با اولویت‌بندی مناسب انجام گیرد.

وی افزود: در مورد پارک‌ها و فضاهای تفریحی هم هر جا مشکل هست موردی اعلام کنید که اصلاح شود.

وی همچنین در مورد قانون صدور پروانه و پایان کار گفت: قانون در نظام مهندسی هست اما اجرایی نشده که ما پیگیری می‌کنیم که اجرا شود و ساختمان‌هایی که ضوابط را ندارند پایان‌کار و پروانه نگیرند.

وی همچنین گفت: اگر قرار است به خیریه‌ها و سمن‌ها کمکی بشود باید با نظر و هماهنگی بهزیستی باشد.

در پارک‌ها فروشگاه و نمایشگاه آثار مددجویان ایجاد می‌شود

ابراهیم علیزاده نیز با اشاره به اینکه در پارک‌ها باید فضاهای مناسبی برای فروش و نمایشگاه آثار مددجویان ایجاد شود گفت: در خصوص هزینه کفن و دفن برای خانواده‌های مددجویان نیز باید پیگیری و در شورا مصوب شود که همان ۵۰ درصدی که در سایر سازمان‌های حمایتی اعمال می‌شود در مورد مددجویان بهزیستی هم انجام بگیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از معتادان متجاهر بنا به گفته استاندار بومی خراسان نیستند و باید به استان‌های خودشان بازگردانده شوند که بار آن به عهده استان خراسان رضوی نباشد.

غلامحسین صاحبی، عضو علی‌البدل شورای ششم هم خواستار تهیه یک گزارش کامل از وضعیت معلولین، مشکلات، کمبودها و چالش‌های آنان در مشهد شد که این گزارش مبنای برنامه‌ریزی کاملی در مورد این شهروندان بشود.

گفتنی است در ابتدای این دیدار مدیر کل بهزیستی و معاونان وی با ارائه گزارشی از مسائل و ماموریت های پیش روی بهزیستی و جامعه هدف، خواستار تعامل هر چه بیشتر شورای ششم شهر مشهد برای کاهش مشکلات و افزایش توان بهزیستی برای رفع مشکلات مددجویان تحت پوشش شدند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن