پایتخت فرهنگ اسلامی

قباله‌های تاریخی ازدواج در مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد

کد خبر : 41527

مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین قباله‌های ازدواج متعلق به درباریان صفویه و افشاریه همزمان با روز ازدواج در مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

به گزارش صبح مشهد، رییس اداره اسناد آستان قدس رضوی روز سه شنبه در این ارتباط گفت: قدیمی‌ترین قباله‌ ازدواج موجود در گنجینه رضوی که در موزه آستان قدس نگهداری می‌شود قباله‌ای ‌است که از دوره صفویه به جا مانده و مربوط به عقدنامه حمزه میرزای صفوی، پسر شاه محمد خدابنده برادر بزرگ شاه‌عباس صفوی با رقیه بیگم دختر میرزا سلمان جابری اصفهانی، سیاستمدار و شاعر دوره صفوی و وزیر شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده است.

الهه محبوب با بیان این که کاتب این عقدنامه احتمالا میرزا احمد نیریزی است اظهار داشت: تاریخ عقد در این سند، روز چهارم ماه دوم سال ۹۹۰ هجری قمری درج شده و عاقد آن، شیخ بهاءالدین محمد عامِلی است.

وی همچنین عقدنامه آقا محمدشریف ‌خان، متولی و ملاباشی آستان قدس رضوی با سلطان خانم، دختر بیگلَر بیگی با مهریه ۵۰۰ درهم را یکی دیگر از قدیمی‌ترین قباله‌های ازدواج موجود در این مرکز معرفی کرد و گفت: این قباله متعلق به دوره افشاریه است و در سال ۱۱۷۷ هجری قمری تنظیم شده است.

رییس اداره اسناد آستان قدس رضوی به یکی از مشهورترین نکاح‌نامه‌های این مجموعه اشاره کرد و گفت: سند ازدواج گوهرشاد سلطان‌ بیگم دختر سلطان شاهرخ افشار، سومین شاه سلسله افشاریه با امیر محمدخان یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین عقدنامه‌های این مرکز است.

محبوب افزود: تاریخ عقد در این سند ۱۱۹۵ هجری قمری ذکر شده است و این قباله به شکل لوله‌ای، سرشار از آرایه‌های ادبی و نثری دشوار است و در آن هنرهایی نظیر خطاطی،‌ نقاشی و تذهیب نیز جلوه‌گری می‌کند.

وی همچنین از وجود ۶۰۰ قباله ازدواج در این مرکز خبر داد و اظهار کرد: تعداد ۱۲ قباله مربوط به دوره‌های صفویه، افشاریه و زندیه است.

سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در مشهد شامل کتابخانه مرکزی و ۱۰ کتابخانه تخصصی مستقر در حرم مطهر رضوی افزون بر ۳۰ میلیون کتاب، سند و منبع مطالعاتی را در آرشیو خود نگهداری می‌کند.

دیروز اول ذی الحجه مصادف با سالروز ازدواج حضرت امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در تقویم رسمی کشور به نام روز ازدواج و روز عفاف و حجاب نام گذاری شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن