نویسنده: دکتر غلام رضا قلندریان
شوراهای اسلامی شهر و روستا، نمونه ای از تجلی نظام مردم سالاری دینی است که از طریق حضور، مشارکت آگاهانه و اراده مردم متبلور می شود. شوراها به موجب فصل هفتم قانون اساسی، نخستین نهاد مدنی برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی ، بهداشتی ، امور شهرسازی، فرهنگی وسایر امور رفاهی از طریق مشارکت موکلان و شهروندان شکل گرفته است.
اکنون که اعضای شورای اسلامی پنجم، روزهای پایانی خدمت رسانی خود را در مشهد الرضا سپری می نمایند باید به آنها دست مریزاد گفت به خاطر اهتمام و تلاش ویژه ای که در حوزه های عمرانی، خدماتی و ایجاد فضاهای اجتماعی شامل: تقاطع غیر هم سطح مصلی، رودپارک، کوه پارک، کوهشار، پارک اردیبهشت، توسعه پیاده روها و خطوط دوچرخه، توسعه قطار شهری ودیگر پروژه های عمرانی نیز داشته اند.
اما اینک که منتخبان شورای اسلامی ششم توفیق خادمی و نمایندگی مردم را به دست آورده اند، ضمن خیر مقدم وتبریک یه این عزیزان، باید اشاره نمود حال که با عنایات الهی این پروسه دمکراتیک با چهره های جوانتر و ان شاالله کارآمدتر، با شعار های متفاوت و متنوع رقم خورده است و برای یک دوره چهار ساله تداوم خواهد داشت انتظار می رود این تلاشگران عرصه خدمت ضمن بهرهگیری از دانش فنی و نگاه کارشناسان ذی ربط و نخبگان جامعه بتوانند قطار توسعه وتحول شهر امام رضا(ع) را با شتاب مناسب و هدفمند مدیریت و راهبری نمایند.
منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، فارغ از این که به کدام جریان فکری و سلیقه سیاسی تعلق دارند باید با پایبندی به تعهدات اخلاقی، شرعی و قانونی خویش در مقطع انتخابات، ضمن توجه به امور عمومی شهر مشهد، مطالبات به حق مردم را تا حصول نتیجه پیگیری و عملیاتی نمایند و با پرهیز از دو قطبی کردن شرایط، بستر و زمینه ای مناسب و مطلوب به منظور اجرای یک نظام مشارکت اجتماعی فراگیر(که در حال حاضر مطلوب نیست) و جنبش اجتماعی قدرتمند در حوزه مدیریت اجرایی شهر وروستا را فراهم آورند.
اینک برخی از مواردی که ضرورت دارد با اولویت در برنامهریزیها و تصمیم سازیها، مورد توجه اعضای شورای اسلامی ششم قرار گیرد بدین شرح می باشد:
• گزینش و انتخاب فردی جامع الشرایط بومی، با ذخیره دانش تخصصی، علمی و اجرایی بویژه مدیریت شهری با نگاه فرا استانی و ملی و با نگرش انقلابی و عدالت محوری به عنوان شهردار شهر خورشید
• اولویت در اصلاح و ترمیم وضعیت دروازههای ورودی شهر شامل زمینی، ریلی و هوایی با ضریب امنیتی و شرایط کیفی لازم وکافی با ضرب الاجل راه اندازی قطارهای تندروی برقی
• افزایش و ترمیم ظرفیت ناوگان همگانی درون شهری، که با توجه به حجم ترافیک مشهد بویژه در ایام تابستان و اوج حضور زائران چند ده میلیونی، زمینه های رنجش و آزردگی خاطر زائران و مجاوران امام رئوف را در پی دارد
• توجه جدی به حملونقل غیر موتوری و پاک در کنار بسترسازی حملونقل خودرو محور
• شتاب بخشیدن به نوسازی، بهسازی و بازآفرینی بافت های فرسوده شهر در افق زمانی مناسب
• سامان دهی و توسعه مراکز خدمات شهری شامل: فضای سبز شهری، هوای پاک، مراکز تفریحی و درمانی، تاسیسات و تجهیزات و زیرساخت های شهری با نگاه عدالت محور
• بررسی مشکلات و رفع موانع سرمایهگذاری و مشارکت بخش خصوصی در طرح ها و پروژههای شهری و شهرداری
• ترویج استانداردسازی امور بهداشتی و محیط زیست کالبدی، امنیت و سلامت و مبلمان شهری
• نظارت و نگاه دقیق و هدفمند به مدیریت و برنامهریزی شهری در جهت رفع تبعیضها و برقراری مساوات و عدالت شهری در برخورداری عموم از امکانات شهر
• تعامل سازنده با مراجع سیاستگذار در اداره امور شهری در راستای ایجاد مدیریت و سیاستگذاری یکپارچه شهری