اجتماعی

علی کهنمویی دبیر کل سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام مطرح کرد:

رئیس جمهور مسلمان سنگاپور به عنوان رئیس جمهور نمونه حقوق بشر سال ۱۴۰۰ معرفی شد

کد خبر : 45128

دبیر کل سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام در نامه ای بانو حلیمه یعقوب رئیس جمهور مسلمان سنگاپور را به عنوان رئیس جمهور نمونه حقوق بشر سال ۱۴۰۰ معرفی کرد.

به گزارش صبح مشهد در متن این نامه آمده است:

بسمه تعالی

دبیر کل سازمان ملل و سایر مراکز وابسته به آن سازمان، کلیه سران و بزرگان کشورهای اسلامی و جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

موضوع: معرفی بانو حلیمه یعقوب، رئیس جمهور مسلمان سنگاپور به عنوان رئیس جمهور نمونه حقوق بشر سال ۱۴۰۰ ( میلادی ۲۰۲۲ و سال ۱۴۴۳ هجری قمری ) جهان اسلام

با سلام و تحیات الهی

ضمن تبریک ، به مناسبت روز جهانی زن

بخشی از فعالیت های این رئیس جمهور نمونه مسلمان :

۳۰۰ میلیارد دلار در سال محصول ملی ۶ میلیون نفر، قوی ترین گذرنامه در جهان، ۸۵ هزار دلار درآمد، شهروند سنگاپوری در هر سال، بهترین فرودگاه در جهان

دختر یتیم که فقر را از نزدیک مشاهده کرد، او با مردی یمنی ازدواج کرده و ابتدا برای ادامه تحصیلات خود ، با همسرش در یک اتاق کوچک زندگی می کردند. ایشان پس از دریافت پست های دولتی، گفت: ( من حلیمه یعقوب، بنده ای از بندگان خدا هستم و از خدا می ترسم. هر کسی می خواهد با من برای مردم سنگاپور کار کند، من به خاطر خدا، خواهر او هستم).

تصمیم و هم و غم من ، بالا بردن سطح زندگی شهروندان سنگاپور است و نه چیز دیگر).

دستاوردها:

درامد سنگاپور به ۲ تریلیون دلار افزایش یافت. درامد شهروند سنگاپور در سال به ۸۵ هزار دلار افزایش یافت. گذرنامه سنگاپور ارزشمندترین گذرنامه در جهان شد، بیکاری را به صفر رساند، نزدیک به ۱۰ هزار پروژه بسیار بزرگ را به انجام رسامید. فساد را در سنگاپور به صفر رساند، تمام مالیات ها را از محصولات سنگاپور حذف کرد، درامد ملی به نسبت ۵ تریلیون دلار مازاد افزایش یافت.

در همین راستا مراتب تقدیر و تشکر این سازمان را از ایشان اعلام می داریم و آرزوی توفیق روز افزون برای همه خدمتگزاران امت اسلامی در راه خداوند متعال مسئلت می نماییم و نامبرده جهت دریافت نشان kuns  معرفی می گردد.

با کمال تشکر

علی کهنمویی، دبیر کل سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام

حلیمه یعقوب؛ از بازرسی اصناف تا ریاست جمهوری

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقش نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار  صبح مشهد، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری صبح مشهد می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیر گذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

خانواده وتحصیلات

حلیمه یعقوب در ۲۳ اوت سال ۱۹۵۴ میلادی در سلانگور منطقه مالایا در سنگاپور به دنیا آمد. پدرش یک مسلمان و مادرش یک مالایی تبار بود. پدر حلیمه نگهبان یک کارخانه برش سنگ بود و زمانی که حلیمه تنها ۸ سال داشت فوت کرد و حلیمه با چهار خواهر و برادر تحت سرپرستی مادرش قرار گرفت.

زمانی که پدر حلیمه فوت کرد وضعیت مالی خانواده یعقوب وخیم تر و حلیمه مجبور شد تا به دلیل مشکلات مالی دو سال از تحصیل دور باشد و کار کند تا کمک خرج مادرش برای تامین غذای خواهران و برادرانش باشد. حلیمه بعد از دو سال وقفه ادامه تحصیل داد و پس از اخذ مدرک پایانی تحصیلات ابتدایی به عنوان یک مسلمان اهل سنت وارد دانشگاه سنگاپور شد و در رشته قوانین شروع به تحصیل کرد.

وی مدرک کارشناسی خود در این رشته را در سال ۱۹۷۸ دریافت کرد و در سال ۱۹۸۱ به عنوان یک عضو هیئت علمی دانشگاه به تدریس پرداخت و همزمان با تدریس در دانشگاه در مدرسه دختران چینی سنگاپور تدریس می کرد. همچنین دانشگاه ملی سنگاپور در سال ۲۰۰۱ میلادی دکتری افتخاری قوانین را به وی اعطا کرد.

حلیمه یعقوب که در دوران دانشجویی فعالیت سیاسی خاصی نداشت در کنار تحصیل خود پیرامون ساختار اداری کشورش تحقیق می کرد و به دنبال راهکارهایی برای برابری جنسیتی در سنگاپور به شهر های مختلف می رفت و با تدریس در مدارس مختلف شهرها زندگی می گذراند.

حلیمه تا کنون کتابی برای معرفی زندگی شخصی خود ننوشته است و اطلاعاتی پیرامون این حوزه ارائه نداده است، اما بسیاری از نزدیکان او به منابع خبری گفته اند اصلی ترین تفریح حلیمه در روزهای تعطیل سر زدن به باغ‌های میوه و گل است. همچنین دو سال پیش نیز یکی از منابع خبری سنگاپور عکسی از وی در حال بررسی کارخانه های آبمیوه گیری منتشر کرد که احتمال صحت گفته اطرافیان وی را افزایش می دهد.

نخستین جایگاه اداری

حلیمه در سال ۱۹۹۰ میلادی در کنگره اتحادیه اصناف ملی سنگاپور مشغول به کار شد. وی در آنجا به عنوان ناظر بر اصناف صنفی فعالیت می کرد و یک بار موفق به دریافت جایزه برترین بازرس اصناف شد. در سال ۱۹۹۲ به سمت مدیر بخش خدمات حقوقی این کنگره دست یافت و از ابتدا با به کارگیری کارمندان زن در این بخش نشان داد که برابری جنسیتی از اهمیت زیادی برای او برخوردار است.

حلیمه پس از یک دوره فعالیت مناسب و شاخص در زمینه بازرسی از اصناف مورد توجه وزارت کار سنگاپور قرار گرفت و وزیر وقت کار سنگاپور در سال ۱۹۹۹ میلادی وی را به عنوان مدیر موسسه مطالعات کار سنگاپور که اکنون با نام «موسسه مطالعات کار بر روی آنگ تنگ چونگ» شناخته می شود، منصوب کرد.

ورود به دنیای سیاست

عملکرد قابل توجه و تاثیر گذار حلیمه در بخش های مختلف کاری و نحوه بازرسی او از اصناف در زمان زمامداری مدیریت بخش حقوقی کنگره باعث شد تا بسیاری از اطرافیان اش او را به شرکت در انتخابات نمایندگی مجلس سنگاپور تشویق کنند و حلیمه یعقوب در سال ۲۰۰۱ با شرکت در انتخابات مجلس نمایندگان سنگاپور به این نهاد وارد شد و بلافاصله از سوی نمایندگان به عنوان رییس کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان برگزیده شد.

وی تا سال ۲۰۱۱ به عنوان نماینده در مجلس نمایندگان سنگاپور فعالیت کرد و در همین سال توسط رییس جمهور وقت این کشور به سمت وزارت توسعه ورزش و جوانان منصوب شد؛ عملکرد حلیمه یعقوب در این سمت باعث شد تا توسعه چشمگیری در حضور بانوان این کشور در رشته های مختلف ورزشی صورت بگیرد.

حلیمه یعقوب در سال ۲۰۱۲ طی یک تغییر اساسی در دولت به وزارت توسعه اجتماعی و خانوادگی سنگاپور رفت و عهده دار این سمت در کابینه هشتمین رییس جمهور سنگاپور شد. وی پس از یک سال با حفظ سمت به سمت وزیر امور خارجه سنگاپور دست یافت و روابط این کشور با کشور های دیگر را تقویت کرد و توسعه داد.

همچنین او در دوران عهده داری وزارت خارجه، شهردار و رییس شورای شهر پایتخت سنگاپور نیز بود و در این سمت ها نیز فعالیت می کرد و شهروندان نیز سه بار از فعالیت وی در این پست ها تقدیر کردند.

ریاست پارلمان سنگاپور

نخست وزیر وقت سنگاپور، لی هسیان لونگ در پی استعفای ناگهانی رییس پارلمان این کشور در ۸ ژانویه ۲۰۱۳ میلادی، حلیمه یعقوب را که در بسیاری از مناطق این کشور حلیمه یاکوب شناخته می شود، به سمت ریاست موقت پارلمان سنگاپور منصوب کرد و مردم در انتخابات پارلمانی این کشور که در ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی برگزار شد، وی را به ریاست پارلمان این کشور برگزیدند. حلیمه جوان ترین رییس پارلمان سنگاپور بود و به رغم اینکه سایر روسای پارلمان این کشور جمهوری خواه بودند او مستقل فعالیت می کرد.

حلیمه یعقوب در ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی به کمیته مرکزی اجرایی حزب جشن فعالیت مردم پیوست و به عنوان یک مقام تاثیر گذار در حزب فعالیت کرد و به عنوان رییس کمیته مذکور در یک گرهمایی به عنوان نماینده اقلیت ها به طور جدی علیه افراط گرایی اسلامی موضع گیری، مخالفت خود با داعش را اعلام و این گروه تروریستی را محکوم کرد. حلیمه در این زمان نیز با حفظ سمت به عنوان دبیر اجرایی حزب کارگران صنایع الکترونیک و برق فعالیت می کرد.

ریاست جمهوری

در حالی که بحث پیرامون بررسی لایحه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در ۶ فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی در مجلس این کشور بالا گرفته بود، حلیمه یعقوب به عنوان وزیر تجارت و صنعت دولت هشتم سنگاپور دو بار به مجلس این کشور رفت و در این زمینه سخنرانی کرد؛ همین امر موجب شد تا حدس و گمان ها درباره احتمال شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور قوت بگیرد.

حلیمه در ۶ اوت سال ۲۰۱۷ از سمت نمایندگی و ریاست پارلمان سنگاپور استعفا داد و به طور رسمی اعلام کرد می خواهد در انتخابات ریاست جمهور این کشور شرکت کند. این خبر موجب شد تا نخست وزیر وقت “لی” بلافاصله این حرکت سیاسی حلیمه یعقوب را تحسین کند و از مردم سنگاپور بخواهد تا با رای دادن به او در این انتخابات، آینده سیاسی کشور خود را تضمین کنند.

حلیمه یعقوب در مصاحبه ای که در ۱۱ اوت سال ۲۰۱۷ میلادی با یکی از خبرگزاری های رسمی سنگاپور داشت، گفت: سنگاپور یک کشور چند فرهنگی است و حضور اقلیت ها در کابینه من قطعی خواهد بود. حلیمه در ۲۵ آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی به طور رسمی و از طریق رسانه ملی سنگاپور از وب سایت رسمی کمپین مردمی خود با شعار” آیا می توانیم با هم کار کنیم؟” رونمایی کرد و بسیاری از کارشناسان سیاسی این کشور معتقدند این شعار باعث جذب تعداد زیادی از مردم این کشور به کمپین مردمی حلیمه یعقوب شد.

حلیمه در پایان اگوست به عنوان تنها زن دارای شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، کاندیدای اقلیت این کشور شد و با اکثریت قاطع آرا به عنوان نخستین رییس جمهور زن این کشور و چهارمین رییس جمهور زن شرق آسیا پس از کرازون آکینو، گلوریا ماکاپاگال و مگاواتی سوکارنوپوتری انتخاب شد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن