دانش و فناوریستون اصلی

«شهاب» طرحی برای کشف و شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزان

کد خبر : 9530
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: طرح « شهاب» با هدف کشف و شناسایی استعداد های برتر دانش آموزان ۹ سال به بالا به صورت نامحسوس انجام و پس از آن برای والدین دانش آموزان صاحب استعداد دوره های ویژه گذاشته می شود تا این استعداد ها پرورش یابد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان؛ جواد سرگلزایی روز گذشته در نشست خبری،اظهار کرد:یکی از تسهیلاتی که بنیاد نخبگان برای دانش آموخته دارای استعداد برتر در نظر گرفته است، جذب در دستگاه های اجرایی پس از طی تاییدات مربوطه لازم است، اما بین ادارات فقط تاکنون شرکت برق ۳ نخبه را جذب کرده است.
وی تصریح کرد: گاهی مدیران ادارات اعلام می کنند که در دستگاه اداری خود نخبه جذب کرده اند، نخبه ای که در دستگاه اجرایی جذب می شود باید در بنیاد نخبگان پرونده داشته باشد تا بر اساس قانون بنیاد نخبگان بتواند در سال اول ۹۰ درصد حقوق، در سال دوم ۶۰ درصد و در سال سوم ۴۰ درصد حقوق آن نخبه جذب شده در دستگاه اجرایی را پرداخت کند.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی از اجرا نشدن قانون جذب نخبگان در دستــــــگاه هــای اجرایی انتقاد کرد و گفت: با وجود قانون جذب نخبه در دستگاه های اجرایی، پذیرش این استعداد های برتر در دستگاه های اجرایی تقریبا صفر است و گاهی برای اجرایی شدن این قانون و پذیرش نخبه ها مجبور هستیم در تماس با مدیران ادارات تلفنی موضوع را پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه استفاده از امتیاز های سرباز فناور، پسا دکترا، ادامه تحصیل بدون کنکور، بیمه تکمیلی، اعطای کمک هزینه ازدواج به میزان دو میلیون تومان و پرداخت ودیعه ۱۵ میلیون تومانی مسکن، اعطای کمک هزینه سفر های خارجی علمی و زیارتی و پرداخت جوایز آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از جمله حمایت های بنیاد ملی نخبگان از دانشجویان استعداد برتر است؛ افزود: البته برای استفاده از این مزایا دانشجو باید در سایت بنیاد نخبگان پرونده داشته باشد و برای استفاده از هر یک از مزایا، جداگانه درخواست دهد.
رئیس بنیاد نخبگان استان اظهار کرد: این بنیاد جزو بنیاد های سطح یک و در رده بنیاد نخبگان استان های تهران، آذربایجان شرقی، فارس و اصفهان است.
وی با بیان این که دانشگاه ها بر اساس شاخص های بنیاد، دانشجوی استعداد برتر را تایید می کنند، گفت: پس از راستی آزمایی بنیاد نخبگان این جوایز به دانشجویان دارای استعداد برتر اعطا می شود و در همین زمینه جوایز تحصیلی به ۵۵ دانشجوی استعداد برتر دانشگاه فردوسی، ۶۰ دانشجوی استعداد برتر دانشگاه علوم پزشکی و ۱۵ دانشجوی دیگر دانشگاه های استان اعطا شده است.

۱۴۰۰ نخبه دانشجویی و دانش آموزی در استان
سرگلزایی در پاسخ به این سوال که چند نفر تحت پوشش بنیاد نخبگان هستند، اظهار کرد: در استان ما ۱۴۰۰ نفر تحت پوشش اند که بیشتر این افراد دانشجویان استعداد برتر و حدود ۳۵۰ نفر نیز دانش آموز المپیادی و مستعد هستند.

 

وی با بیان این که از این تعداد، ۱۷۰ نفر جزو مخترعان هستند، اظهار کرد: تاکنون ۱۵۰ اختراع در حوزه های کشاورزی، فنی- مهندسی و علوم پزشکی تجاری سازی شده است که از آن جمله می توان به نانوتکس و قیرمنعطف اشاره کرد.

 

وی در خصوص اجرای برنامه «شهاب» در مدارس نواحی ۲، ۵، ۶ و ۷ مشهد و مدارس تربت حیدریه و نیشابور گفت: این طرح با هدف کشف و شناسایی استعداد های برتر دانش آموزان ۹ سال به بالا به صورت نامحسوس انجام و پس از آن برای والدین دانش آموزان صاحب استعداد دوره های ویژه گذاشته می شود تا این استعداد ها پرورش یابد. ضمن آن که اجرای این طرح در سایر شهرستان ها نیز به مرور دنبال خواهد شد.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری کلاس هایی با عنوان استعداد برتر دانش آموزان در مدارس تصریح کرد: استعداد برتر قابل آموزش نیست بلکه به صورت خدادادی در دانش آموزان وجود دارد و طرح شهاب فقط این استعداد ها را شناسایی می کند تا در جهت شکوفایی هر چه بیشتر قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از مدارس با این تصور که می توانند کودکان را به استعداد برتر تبدیل کنند، برای دانش آموزان مقطع ابتدایی تست ها و دوره هایی را برگزار می کنند که نه تنها کارآمد نیست بلکه دانش آموز را به مشکلات روحی و روانی دچار می کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن