استانی

تشدید رودخانه خواری در شهرستان طرقبه شاندیز!

کد خبر : 41289

۲۵ باغ ویلای غیر مجاز و متجاوز به حریم رودخانه قلع و قمع شدند.

صبح مشهد– ساخت و سازها آن قدر در حریم رودخانه ها پیشرفت کرده که دیگر نه حریمی برای رودخانه مانده است و نه حرمتی. پدیده رودخانه خواری موضوعی است که در سال های اخیر گریبان گیر رودخانه هایی در مناطق خوش آب و هوای استان شده است.در بسیاری از موارد این تصرفات به حدی پیشروی می کند که از رودخانه ها چیزی جز کانالی کوچک باقی نمی ماند.مسئول گشت مشترک شورای حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان در گفت و گو با روزنامه خراسان رضوی به ذکر یکی از مشاهدات خود در زمینه رودخانه خواری های صورت گرفته در یکی از شهرستان ها اشاره کرد و گفت:« بیشترین تعرض به حاشیه رودخانه ها عمدتا در شهرستان های خوش آب و هوا انجام می شود و با توجه به خشکسالی های اخیر پدیده رودخانه خواری تشدید شده است . در برخی موارد مشاهده می کنیم که رودخانه های عریض را با تصرف به کانال کوچکی تبدیل می کنند و حتی در روستای ازغد در شهرستان طرقبه شاندیز با یکی از موارد عجیب روبه رو شدیم.در این روستا علاوه بر تعرض به حریم رودخانه و ساخت و ساز غیر مجاز، رودخانه خواران تا حدی پیش رفته بودند که تمام رودخانه را تصرف و در ادامه رودخانه را به عمق زمین هدایت کرده و با این کار به صورت کامل باعث نابودی قسمت زیادی از محیط زیست شده بودند.»

قلع و قمع ۲۵ ویلای غیر مجاز در مشهد
مسئول گشت مشترک شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و تشدید تصرفات حریم رودخانه ها گشت مشترک شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان با هدف صیانت از رودخانه ها به عنوان پدیده های تاثیرگذار طبیعی تا امروز درخصوص رفع تصرف بسیاری از اقدامات جدی را در دستور کار قرار داده است . در آخرین عملیات این گشت مشترک در منطقه شلگرد و برناباد شهرستان طرقبه شاندیز پنج شنبه هفته گذشته تعداد ۲۵ باغ ویلا که در سطح بیش از ۲۵ هزار متر مربع از اراضی کشاورزی، کوه و رودخانه تصرفاتی را داشتند در قالب اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ و اعمال قانون توزیع عادلانه آب، رفع تخلف و قلع و قمع شد.
این عملیات با همکاری قاضی محمد زاده دادستان شهرستان طرقبه شاندیز ،با محوریت جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان و همراهی کلانتری طرقبه در دستور کار قرار گرفت.
مسئول گشت مشترک شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان تصریح کرد: بیشترین معضل موجود در این منطقه تغییر کاربری و تقطیع غیر مجاز زمین های کشاورزی است .در این گشت مشترک مشاهده کردیم در حاشیه رودخانه شلگرد مسافتی طولانی از حریم رودخانه مورد تصرف قرار گرفته و همچنین در این منطقه زمین های کشاورزی به باغ ویلا تبدیل شده بود که با دستور دادستان طرقبه شاندیز درخصوص رفع تصرفات اقدام شد.

ورود جدی آب منطقه ای
رمضانی افزود: در مناطق مختلف از جمله چناران ، طرقبه شاندیز و ضلع شمال مشهد آب منطقه ای به صورت جدی برای رفع تصرفات حریم رودخانه و چاه های غیر مجاز ورود کرده است و در آینده چندین عملیات در این زمینه داریم . با توجه به پیگیری های شورای حفظ حقوق بیت المال و وضعیت خشکسالی خوشبختانه امسال آب منطقه ای استان ورود جدی تری به موضوع پر کردن چاه های غیر مجاز داشته که در این گشت مشترک تعداد سه چاه مسلوب المنفعه شد.
وی تصریح کرد:مردم می توانند با مشاهده تصرفات با ۱۳۷ و موضوعات مرتبط با چاه های غیر مجاز با ۱۳۱ آب منطقه ای تماس بگیرند.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن