اسلاید شواقتصادی

رئیس هیات مدیره شرکت زعفران مصطفوی و مجری طرح سازمان جهانی زعفران ( OSEC ) مطرح کرد:

هر کشاورز یک صادر کننده خواهد شد/ زعفران ایران یک برند جهانی است

کد خبر : 41247

بیش از ۴۰۰۰ کشاورز آموزش های لازم را در خصوص فرآیند های کاشت، داشت و برداشت محصول استراتزیک زعفران و با هدف بهبود کیفیت در مجموعه مصطفوی فرا گرفته اند.

صبح مشهد– همزمان با ایام ولادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام ، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در سفر کوتاهی به مشهد از مجموعه خوشنام زعفران مصطفوی بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و اقدامات گسترده این شرکت صنایع غذایی و دانش بنیان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر غلامرضا شریعتی در ابتدای ورود خود ضمن بازدید از خزانه زعفران، خط تولید و بسته بندی و همچنین واحد آزمایشگاهی و کنترل کیفیت زعفران مصطفوی ضمن خدا قوت به مجموعه کارکنان پرتلاش در جمع مدیران و پرسنل این شرکت گفت: صیانت از مالکیت معنوی و حفظ حقوق کشاورز از اقدامات مهم برای حفظ انگیزه و رشد در کار است که الحمدلله این کار ارزشمند در مجموعه مصطفوی به خوبی دنبال و تحقق یافته است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران فقدان الگوی کشت را یکی از مشکلات کشاورزی در کشور مطرح کرد و افزود: بایستی با انجام فعالیت های زیر ساختی بویژه در زمینه زعفران و بهبود الگوی کشت، ضمن ارتقای کیفیت محصول و کسب استاندارد های لازم جهانی از خطرات مصادره برند ایرانی توسط سایر کشورها جلوگیری کرد که متاسفانه این خطر هم اکنون فرش، زیره، پسته و سایر محصولات کشاورزی دیرینه ما را تهدید می کند.
وی از احسان مصطفوی رئیس هیات مدیره شرکت زعفران مصطفوی خواست، با در اختیار قرار دادن الگوهای نوین کاری خود به سایر واحدهای تولیدی و بسته بندی محصولات کشاورزی و غذایی که باعث ارتقای بهره وری زعفران از زمین کشاورزی تا واحد بسته بندی و در نهایت موجبات رضایت مصرف کننده داخلی و خارجی را فراهم نموده است، به حفظ برند ایرانی زعفران در سطح مجامع جهانی کمک کند.

در ابتدای این بازدید و نشست، مهندس احسان مصطفوی رئیس هیات مدیره شرکت زعفران مصطفوی و مجری طرح سازمان جهانی زعفران ( OSEC ) با ارائه گزارشی از فعالیت های مجموعه خود گفت: افتتاح کارخانه نوآوری ارزش زعفران در تربت حیدریه، راه اندازی اولین موزه زعفران کشور، ایجاد اولین دفاتر پیشخوان زعفران، راه اندازی آزمایشگاه های مجهز در تربت حیدریه و ایجاد مزارع الگویی و تدوین استاندارد کاشت، داشت و برداشت با ارائه اموزش های لازم به کشاورزان، اولین کتاب خانه تخصصی زعفران کشوربرای فرهنگ سازی بخشی از کارهایی است که تاکنون دنبال شده است.

مدیر عامل شرکت طلای سرخ ادامه داد، با عقد تفاهم نامه بین دانشگاه فردوسی مشهد و مجموعه زعفران مصطفوی و همچنین عقد تفاهم نامه با دانشگاه های مختلف به دنبال ارتقای دانش و کارایی کشاورزان و فرآوری زعفران هستیم.
وی افزود: سامانه شناسنامه دار شدن کشاورزان و شعار هر کشاورز یک صادر کننده منجر به آموزش بیش از ۴۰۰۰ کشاورز در سطح استان خراسان رضوی شد که خود یک نقطه عطف در صنعت کشاورزی کشورمان به شمار می رود.

مصطفوی موضوع قاچاق زعفران را یکی از مشکلات کهنه و خطر آفرین حفظ برند ایرانی این محصول ذکر و خاطر نشان ساخت، با همکاری دانشگاه فردوسی با احصاء DNA زعفران به دنبال ابداع ژن کشنده هستیم تا درصورت قاچاق از کشورمان، محصول در هیچ زمین دیگری به گل نرسد.

وی در جمع خبرنگاران با بیان این که همانند ویروس کرونا، سالهاست ویروسی به نام “عاز” یا همان عدم اتحاد زعفران‌کاران و فعالان بخش زعفران در حوزه طلای سرخ وجود دارد و باید واکسنی برای آن تهیه شود، افزود: باید این مشکل برای همیشه حل و بازارهای جدیدی برای محصول زعفران ایران در دنیا ایجاد شود.

مجری طرح سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران( OSEC ) افزود: با تشکیل این سازمان، ایران می‌تواند به مرجع اصلی تعیین قیمت زعفران در دنیا تبدیل شود و نقش خود را در زمینه تولید و صادرات این محصول به کشورهای جهان به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: تاریخ گواهی می دهد که محصول زعفران در ایران از قدمت بسیار و کیفیت مطلوبی برخوردار است و در طول قرن‌ها زعفران ایران یکی از کالاهایی بوده که توسط تجار از مسیر جاده ابریشم به تمام دنیا عرضه می‌شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن