دانش و فناوری

کمین استارتاپی دبی همسایه کوچک ایران!

کد خبر : 41177

هدف‌گذاری امارات برای تبدیل شدن به پایتخت استارتاپ‌های جهان، می‌تواند تهدیدی برای ما باشد. برای آگاهی بیشتر درباره این موضوع ، با یک کارآفرین ایرانی مقیم دبی درباره طرح و نقشه اماراتی‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم

صبح مشهد– عزمشان را جزم کرده‌اند که خیلی زود به پایتخت استارتاپ‌های جهان تبدیل شوند؛ اماراتی‌ها را می‌گویم، همان کشوری با مساحت و جمعیتی کمتر از بسیاری کشورها که یکی از قطب‌های اقتصادی جهان است و با پیش‌بینی درست نسبت به آینده، به جای اتکای صرف به منابع نفتی، در دیگر حوزه‌های اقتصادی به ویژه علم و فناوری خودش را قوی کرده است.

گزارش‌های یک‌سال اخیر رسانه‌های بین‌المللی هم شاهد این موضوع است:
– یورو نیوز: سرمایه‌گذاری در امارات برای حمایت از استارتاپ‌های گردشگری چشمگیر بوده‌است. به عنوان نمونه، مرکز «اینتلاک» برای تسهیل راه‌اندازی استارتاپ‌‌های حوزه هوانوردی، سفر و گردشگری حدود۴/۱میلیون درهم سرمایه اولیه رایگان به شرکت‌های نوپا اعطا می‌کند.

– بی.بی.سی: بهمن‌ماه سال گذشته فضاپیمای امارات با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت تا این کشور پنجمین کشوری باشد که این کار را انجام می‌دهد.

– آژانس خبری امارات: شهر مصدر امارات در حال تبدیل‌شدن به مرکز استقرار غول‌های فناوری منطقه و جهان است.

و …

حال و روز ما
در این شکی نیست که طی سال‏های اخیر، رشد شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در کشور ما هم قابل‌توجه بوده و به تبع آن سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی، به ۶٫۴ درصد رسیده است؛ اما در این هم شکی نیست که همچنان موانع توسعه این صنعت فراوان است و سرعت حمایت‌ها کُند. از کاستی‌ها و ضعف‌های این صنعت بسیار گفته و شنیده‌ایم، اما این‌بار می‌خواهیم کمی از وضعیت کشوری مانند امارات بگوییم تا حواسمان باشد اگر به همین کندی در حمایت پیش برویم، در چشم به‌هم زدنی فرصت را از دست خواهیم داد.

تجربه عینی یک فناور ایرانی در دبی
با «محمدمهدی براتی»، فناور و کارآفرین ایرانی ساکن دبی گفت‌وگو می‌کنم؛ جوانی که مانند بسیاری از نخبگان کشورمان، فضای کسب و کار، حمایت و پشتیبانی در سایر کشورها را مناسب‌تر از شرایط فعلی ایران دیده و حضور در آن‌جا را ترجیح داده است. با او درباره حمایت‌های خاص امارات از فناوران گفت‌وگو کردم و آن‌چه می‌خوانید، حاصل صحبت‌های من و اوست:

* شاید فکر کنیم تبدیل شدن امارات به پایتخت استارتاپ‌ها، با ماهیت تجاری این کشور همخوانی ندارد؛ اما باید بدانیم که امارات و به ویژه شهر دبی دوست دارند در همه حوزه‌ها اولین و بزرگ‌ترین باشند. حتی برای رسیدن به این هدف سازمانی به نام «برند دبی» دارند که بسیار موفق عمل کرده، حالا هم می‌خواهند بزرگ‌ترین حامی استارتاپ‌ها باشند.

* در امارات تسهیلات بسیاری به استارتاپ‌ها ارائه می‌شود؛ مثلا یک شرکت می‌تواند در چند سال ابتدایی فعالیت، در طبقه اول مکان‌هایی مثل پارک‌های علم و فناوری ایران مستقر باشد، با این تفاوت که در طبقات بالاتر این مکان، نمایندگان بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا مثل آی.بی.ام و سیسکو حضور دارند که آماده سرمایه‌گذاری روی ایده‌های نو و تعامل با نخبگان جوان هستند.

* از سال گذشته مراکز نوآوری جدیدی در امارات ایجاد شده‌است که علاوه بر مکان کار، خدمات ویژه‌ای ارائه می‌کنند. از جمله این‌که به صورت رایگان، محصول و خدمات آن‌ها را در یک مجموعه گسترده رسانه‌ای شامل تلویزیون، روزنامه و فضای مجازی تبلیغ می‌کنند و به ازای آن درصدی در فروش محصول سهیم می‌شوند. این تبلیغات، بهترین حمایتی است که یک شرکت نوپا نیاز دارد.

* اماراتی‌ها روی این موضوع متمرکز شده‌اند که مردمشان را از کارمندبودن به سمت کارآفرین‌شدن سوق بدهند و بخشی از آن شامل کارآفرینی در حوزه فناوری است. برای ایجاد انگیزه آن هم، وام‌های خوبی به داوطلبان می‌دهند.

* اتفاق مهم دیگر این‌که اماراتی‌ها، اعطای تابعیت به خارجی‌هایی را که در این کشور ارزش افزوده تولید می‌کنند، تسهیل کرده‌اند که انگیزه بسیاری ایجاد می‌کند.
مسیر فعالیت فناوران را هموار کنیم.

در کنار نکاتی که محمدمهدی به آن‌ها اشاره می‌کند، باید به تسهیلات دیگری همچون پایین بودن نرخ مالیات شرکت‏های فناور هم اشاره کرد؛ دلیلی که در کنار سایر حمایت‌ها، انگیزه مهاجرت فناوران به امارات را تقویت می‌کند و اگر ما هم دیر بجنبیم و مسیر فعالیت فناوران را هموار نکنیم، ممکن است با موج تازه مهاجرت جوانان خلاق و نوآور مواجه شویم.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن