یادداشت روز

استاندار: پروتکل های های سختگیرانه بهداشتی در یک هزار شعبه اخذ رای انجام خواهد شد/ نتایج مشهد شنبه صبح اعلام می شود

کد خبر : 41082

 استاندار خراسان رضوی گفت: ۱۷ هزار و ۸۶۰ نامزد برای کسب هشت هزار و ۷۳۷ کرسی شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان به رقابت می پردازند.

به گزارش صبح مشهد، محمد صادق معتمدیان روز یکشنبه در نشست خبری پیرامون انتخابات افزود: سه هزار و ۲۴۴ نفر برای انتخابات شوراهای اسلامی ۸۷ شهر استان ثبت‌ نام کرده بودند که بانوان ۱۳ درصد از این تعداد را تشکیل می‌داد.

وی ادامه داد: ۱۲ درصد از این تعداد توسط هیات های اجرایی و ۹ درصد نیز توسط هیات نظارت ردصلاحیت شدند که با اعتراض آنها صلاحیت ۵۰ نفرشان توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تایید شد و همچنین ۳۳۰ نفر نیز در مراحل مختلف از ادامه حضور در روند انتخابات انصراف دادند.

استاندار خراسان رضوی گفت: در نهایت ۲ هزار و ۵۳۰ داوطلب برای کسب کرسی‌های اصلی شوراهای شهر در خراسان رضوی در حال رقابت هستند.

وی افزود: برای عضویت در ۲ هزار و ۵۸۶ شورای روستایی خراسان رضوی نیز ۱۶ هزار و ۵۹۶ نفر ثبت‌ نام کرده‌ بودند که چهار درصد آنها زن بودند.

معتمدیان ادامه داد: از مجموع این تعداد پنج درصد توسط هیات های اجرایی و حدود پنج درصد نیز توسط هیات نظارت رد صلاحیت شدند و ۲۵۳ نفر نیز در مراحل مختلف انصراف دادند، در مجموع ۱۵ هزار و ۳۲۰ نفر برای تصاحب هشت هزار و ۲۷۲ کرسی شوراهای اسلامی روستایی در این استان با هم رقابت می کنند.

وی گفت: در دومین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری نیز ۱۲ نفر برای نمایندگی این استان ثبت‌نام کردند که سه نفر تایید صلاحیت شده و هم اکنون برای کسب یک کرسی در مجلس خبرگان رهبری با هم رقابت می‌کنند.

استاندار خراسان رضوی تعداد افراد واجد شرایط رای دادن در این استان را چهار میلیون و ۶۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر اعلام کرد و افزود: ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۱۳ نفر از این تعداد مرد و بقیه زن هستند.

وی تعداد رای اولی ها در خراسان رضوی را نیز ۱۲۰ هزار و ۷۰۲ نفر اعلام کرد و ادامه داد: این استان بعد از تهران دارای بیشترین تعداد واجدان شرایط رای دادن و همچنین بیشترین تعداد رای اولی ها در کشور است.

پنج هزار و ۷۳ شعبه اخذ رای در خراسان رضوی

معتمدیان گفت: انتخابات ۲۸ خرداد در پنج هزار و ۷۳ شعبه اخذ رای با بیش از ۱۵ هزار صندوق اخذ رای در این استان برگزار خواهد شد که از مجموع این تعداد چهار هزار و ۲۴۹ شعبه ثابت و ۸۲۴ شعبه سیار است.

وی به برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در شهر مشهد اشاره کرد و افزود: پنج هزار و ۴۰۰ صندوق رای الکترونیک در انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد به کار گرفته می‌شود که در این راستا در تمامی شعب اخذ رای استان برای احراز هویت رای دهندگان دستگاه های احراز هویت الکترونیک در نظر گرفته شده و با وجود سامانه های الکترونیک تخلف در روند انتخابات وجود نخواهد داشت.

استاندار خراسان رضوی به توزیع ۱۹ میلیون تعرفه رای بین فرمانداری های استان اشاره کرد و ادامه داد: تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات فراهم شده و تامین برق پایدار و سامانه های مخابراتی و ارتباطی و همچنین تامین وسیله نقلیه برای جابجایی صندوق ها و عوامل شعب با اتکا به تجارب ادوار گذشته انتخابات در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در چارچوب سیاستهای نظام، ارکان چهارگانه امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت برای انتخابات پیش رو مشخص شده و همه دستگاهها وظایفی را در این بخش برعهده دارند.

معتمدیان افزود: از سال گذشته اطلس امنیتی استان برای آمادگی در برابر همه عوامل ناامنی در این استان مرزی تدوین و تکالیف مشخص برای نیروهای نظامی، انتطامی و امنیتی در تامین امنیت انتخابات تعیین شده است.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی ۸۳۵ کیلومتر مرز با کشورهای خارجی دارد که ۳۰۰ کیلومتر آن با کشور افغانستان است لذا چتر امنیتی و اطلاعاتی خود را در مرزها گسترده ایم که این آمادگی در ایام انتخاب افزایش پیدا می کند.

مشارکت ۱۹ هزار نیروی پلیس در برگزاری انتخابات

استاندار خراسان رضوی گفت: با بکار گیری ۱۹ هزار نیروی انتظامی و همراهی نیروهای سپاه و بسیج و همچنین با تشکیل نیروهای واکنش سریع ضریب امنیت در زمان انتخابات را افزایش داده ایم.

وی به در پیش بودن روزهای گرم اشاره کرد و افزود: عوامل مختلف مانند قطع برق و آب یا بروز برخی مناقشات محلی و روستایی می توانند زمینه نارضایتی های عمومی را فراهم آورد لذا تلاش داریم دستگاههای اجرایی پاسخگوی مردم بوده و به رفع مشکلات مردم همت گمارند تا اینگونه رویدادها در ایام انتخابات موجب نارضایتی مردم نشوند.

معتمدیان ادامه داد: تلاش داریم زمینه مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات پیش رو فراهم کنیم و در این راستا تعامل با احزاب، اصناف، رسانه ها، روحانیون و علما را در دستور کار داشته ایم.

وی گفت: در۱۲ دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری میانگین مشارکت مردم در کشور ۶۷ درصد و این میانگین در استان ۷۷ درصد بود، کمترین مشارکت استان در این انتخابات در سال ۶۸ و معادل ۵۷ درصد و بیشترین میزان مشارکت نیز در سال ۷۶ با ۷۹ درصد بود و در آخرین دوره ریاست جمهوری نیز در سال ۹۶ مشارکت مردم استان ۷۷ درصد بود.

استاندار خراسان رضوی میانگین مشارکت مردم خراسان رضوی در پنج دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را نیز ۶۶ درصد و معادل میانگین کشوری عنوان کرد و افزود: در سال ۹۶ در آخرین دوره انتخابات شوراها مشارکت مردم استان ۷۳ درصد بود.

نگرانی برای ابتلا به کرونا در روز انتخابات وجود ندارد

وی همچنین سلامت را یکی از ارکان چهارگانه مهم در برگزاری انتخابات پیش رو اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس نظرسنجی‌ها حدود ۱۵ درصد مردم نسبت به احتمال ابتلا به کرونا در انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند که اعلام می‌کنیم با تمهیدات پیش‌بینی شده هیچگونه نگرانی در این زمینه در روز رای گیری وجود ندارد.

معتمدیان گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم در این خصوص به درستی اطلاع‌رسانی نموده و مسوولان بهداشتی نیز مردم را با اقدامات انجام شده برای جلوگیری از شیوع کرونا هنگام رای گیری آشنا کنند.

وی افزود: در حال حاضر موج چهارم شیوع کرونا در این استان به شکل پایدار درآمده بطوریکه ۱۱ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۲ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و هیچ یک از شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت قرمز نیست همچنین آمار ابتلا و بستری در مراکز درمانی استان نیز کاهش یافته است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تعداد افراد بستری شده در بخش آی.سی.یو و همچنین تعداد فوتی ها ناشی از کرونا در استان طی چند هفته گذشته سیر نزولی داشته که نشان دهنده وضعیت پایدار استان از این نظر است.

وی گفت: برای کاهش احتمال شیوع کرونا و جلوگیری از ازدحام مردم در شعب اخذ رای، تعداد این شعب در استان نسبت به دوره گذشته انتخابات حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است همچنین برای نخستین بار در کنار عوامل اجرایی، عوامل نظارتی و ناظران بهداشتی نیز در شعب حضور خواهند داشت و به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شیوه نامه های بهداشتی نظارت خواهند کرد.

معتمدیان افزود: علاوه بر این برای کاهش ازدحام جمعیت در شعب اخذ رای ساعات کار شعبه‌ها در این دوره از هفت صبح تا ۲۴ تعیین شده و همچنین ثبت اثر انگشت در فرآیند انتخابات حذف شده است، در تعیین شعب نیز سعی شده مکانهای روباز یا با سقف بلند و دارای شرایط بهداشتی مورد استفاده قرار گیرند.

وی ادامه داد: تمامی عوامل اجرایی شعب اخذ رای از نظر ابتلا به کرونا مورد آزمایش قرار خواهند گرفت تا احتمال ابتلا و شیوع کرونا از طرف عوامل شعب حذف گردد.

استاندار خراسان رضوی گفت: در راستای رعایت شیوه نامه های بهداشتی، مجوزی برای تجمع انتخاباتی، گفتگو و مناظره نامزدها و طرفداران آنها در مکانهای سربسته صادر نخواهد شد و مقرر شده است اینگونه برنامه‌ها در مکانهای باز با ۳۰ درصد ظرفیت و رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار گردد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن