پایتخت فرهنگ اسلامی

مستند کوتاه میراث باد برنده جایزه جهانی راه ابریشم در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد

کد خبر : 55524

مستند کوتاه میراث باد به کارگردانی نسیم سهیلی برنده جایزه جهانی راه ابریشم در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، در بیانیه هیئت داوران برای جایزه با عنوان جاده ابریشم آمده است: امسال جشنواره فیلم کوتاه دو جایزه حقیقت جویان و راه ابریشم را به جوایز اضافه کرده است، جایزه حقیقت جویان به کسانی اهدا می‌شود که برای یافتن حقیقت تلاش کردند و با سختی فیلم ساختند، جایزه بزرگ راه ابریشم به فیلمسازانی تعلق می‌گیرد که تلاش می‌کنند ظرفیت‌های پنهان راه ابریشم را نشان بدهند.

جایزه راه ابریشم به فیلمی که داستان مستندگونه دارد و پیام انسانی را می‌رساند و به میراث باد به کارگردانی نسیم سهیلی تعلیق می گیرد.

نسیم سهیلی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: این جایزه خیلی برای من ارزشمند است چون تازه اول کار هستم شادی این جایزه را به تمام کودکان جنگ به ویژه کودکان غزه تقدیم و آرزوی صلح می کنم.

همچنین مدیر پایگاه میراث‌ فرهنگی آسبادهای ایران درباره این آثار تاریخی اظهار کرد: تاکنون در ایران ۵۰۷ آسباد در استان‌های خراسان رضوی، خراسان‌ جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد شناسایی شده است.

محمد رکنی افزود: در مجموع هم اکنون ۳۲۹ آسباد در کشور موجود است.

او تصریح کرد: خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین استان‌های دارای آسباد است که اطلس آسبادهای این استان تهیه و تدوین شده است.

مدیر پایگاه میراث‌ فرهنگی آسبادهای ایران به ظرفیت شهر نشتیفان خواف که این مستند در آن‌جا تهیه شده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۲۱ آسباد در شهر نشتیفان خواف شناسایی و موجود است و تعداد ۹۸ آسباد نیز مرمت شده است.

رکنی یادآور شد: هم اکنون هشت آسباد در شهر نشتیفان خواف فعال و در حال آرد کردن گندم هستند.

او اظهار کرد: دانش و مهارت بومی آسبادهای ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و علی‌محمد اعتباری فردی که هم‌اکنون در آسبادهای نشتیفان فعالیت می‌کند در فهرست میراث زنده بشری ثبت شده است. همچنین پرونده ثبت جهانی آسبادهای ایران در فهرست موقت به ثبت رسیده و هم اکنون در حال تکمیل اسناد است و در اولویت ثبت جهانی قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن