پایتخت فرهنگ اسلامی

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی:

همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان برگزار می‌شود

کد خبر : 40904

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان خبر داد.

به گزارش صبح مشهد، جعفر مروارید امروز، ۱۰ خرداد ماه، در وبینار شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بینافرهنگی خراسان، اظهار کرد: در این جلسه قراردادهای اجرایی همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان با محوریت میراث فرهنگی و معنوی خراسان، طرح پژوهشی زیارت در الهیات تطبیقی بین‌الادیان و نشست‌های بین‌المللی گفت‌وگوی جوانان جهان اسلام به امضاء طرفین رسید.

وی ادامه داد: بر این اساس همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان با محوریت میراث فرهنگی و معنوی خراسان برگزار می‌شود. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به عنوان مجری طرح، چهار نشست وبیناری به میزبانی خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گلستان با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان با همکاری سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می‌کند.

مروارید در خصوص چهار نشست حوزه بین‌الملل تصریح کرد: چهار وبینار با عناوین زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان عرفان و مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان، برگزار می‌شود که هر کدام دارای ریز عنوان‌هایی است و دانشگاه فردوسی، مدیریت وبینار زبان و ادبیات فارسی را به عهده دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی، در برگزاری بین‌المللی این وبینارها، همکاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه در این همایش این است که حضرت امام رضا(ع)، تنها منبع مناسک دینی در ایران و منطقه نیستند، بلکه منبع الهامات فرهنگی و هنری در تاریخ درخشان و کهن ابداعات فرهنگی و هنری بوده‌اند و از این جهت، تجربه‌های فرهنگی و هنری مشترک در زیست‌بوم خراسان و تبادلات فرهنگی چه در قالب گفت‌وگوها و چه در قالب اشتراکات فرهنگی، تأثیرات عمیقی بر فرهنگ مشترک، گذاشته است.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، مروارید بیان کرد: بازخوانی و باز تفسیر و بازپیرایی این میراث، جزء اهداف این همایش است و در عناوین این پنل‌ها، این نگاه رعایت شده که با توجه به این‌که امام رضا(ع) امام گفت‌وگوی ادیان و مذاهب هستند و خراسان و مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، شناخته شده است. تأثیرات این تبادلات و تاثیرگذاری فرهنگی در سنت جهان اسلام تبیین شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: به اشتراک گذاشتن مجدد تجارب فرهنگی و هنری، برای نسلی که جوان است و دغدغه‌های متفاوتی دارد و نیازمند الگوهای معنادار و موجه هستند، می‌تواند راه گفت‌وگوی آنان را با میراث فرهنگی و معنوی شیعی هموارتر سازد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن