اسلاید شوشهری

آب دزدی ویلاها و تعلل مسئولان

کد خبر : 40731

باوجود وضعیت خشکسالی و کمبود شدید منابع آبی که زمزمه هایی مبنی بر جیره بندی آب را هم به دنبال داشته است، بنا بر اذعان مدیرعامل آبفای مشهد حدود هفت هزار باغ ویلا در حومه شهر مشهد معادل مصرف خانگی ۴۵ هزار خانوار آب شهری و روستایی مشهد را به ‌صورت غیرمجاز برداشت می‌کنند که این میزان سالانه بیش از۶٫۵ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

خراسان نوشت: دشت‌های تشنه استان هنوز طعم ترسالی دوساله را نچشیده‌ اند که امسال به ‌زعم متولیان حوزه آبی کشور با سخت‌ترین وضعیت خشکسالی در نیم‌قرن اخیر روبه رو شده‌اند. با کاهش ۶۰ درصدی نزولات آسمانی، امسال نسبت به سال گذشته تنش آبی در استان شدت گرفته است، این تنش به آب شرب هم رسیده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تابستان امسال در شهر مشهد با جیره‌بندی آب مواجه خواهیم شد. اما آن چه در این شرایط آزاردهنده است، وجود مصرف کنندگانی است که بدون توجه به این وضعیت به‌صورت غیرمجاز و غیرقانونی آب دشت‌های خشک استان به خصوص دشت مشهد را از رگ‌های زمین بیرون می‌کشند و صرف خوش‌گذرانی‌های خود می‌کنند.

باغ ویلاهایی چند هزار متری که به‌صورت غیرمجاز اقدام به حفر چاه در حومه شهر مشهد کرده‌اند. موضوعی که مدیرعامل آبفای مشهد به آن اشاره مستقیم می‌کند و به «خراسان رضوی» می‌گوید: متأسفانه در شرایطی که تأمین آب مشهد و روستاهای اطراف آن با مشکل روبه رو است ما هرروز شاهد افزایش انشعابات غیرمجاز برداشت آب از حوزه آبی این شهرستان توسط مالکان باغ ویلاها هستیم. اسماعیلیان می افزاید: امسال بیش از ۱۱۳ روستای مشهد با تنش آبی روبه رو خواهند بود و مجبور هستیم به ۶۶ روستای مشهد به‌صورت سیار و با تانکر آب‌رسانی کنیم ولی در کنار این محدودیت‌ها کسانی هستند که از انشعابات آبی روستاها به طور غیرمجاز برداشت و به‌صورت ۲۴ ساعته در باغ ویلاهای خود استفاده می‌کنند و گاه میزان این برداشت‌ها حتی از میزان کل مصرف روستا هم بیشتر است.

مدیرعامل آبفای مشهد می‌گوید: آخرین بررسی‌ها و برآوردها حاکی از آن است که حدود هفت هزار انشعاب غیرمجاز توسط باغ ویلاها ایجاد شده است. متأسفانه یکی از محورهای اصلی این برداشت‌ها در شمال شرق مشهد است. در بررسی انجام شده تنها در بولوار شاهنامه بیش از دو هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی شده که لازم است به‌صورت جدی با آن‌ها برخورد شود. اسماعیلیان می گوید: درخواست ما از استانداری و دستگاه‌های نظارتی این است که در برخورد با باغ ویلاهای غیرمجاز از آبفا و آب منطقه‌ای حمایت‌های لازم را بکنند. نه‌تنها باید انشعاب آب این باغ ویلاهای غیرمجاز قطع شود بلکه این باغ ویلاها باید تخریب شوند زیرا سال گذشته ما بیش از سه هزار انشعاب آبی غیرمجاز از این باغ ویلاها را مسدود کردیم اما امسال مجدد از آن انشعاب استفاده می‌کنند.

وی درباره میزان برداشت غیرمجاز هفت هزار باغ ویلا از آب شرب مشهد نیز می‌گوید: به‌صورت دقیق نمی‌توان عدد اعلام کرد اما هر باغ ویلا تقریباً ۶٫۵ برابر مصرف خانگی آب مصرف می‌کند، یعنی هفت هزار باغ ویلا معادل ۴۵ هزار خانوار با متوسط مصرف ماهانه ۱۲ مترمکعب آب به‌صورت غیرمجاز برداشت می‌کنند. این عدد به‌صورت سالانه بیش از ۶٫۵ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

هرچند مسئولان برای برخورد با باغ ویلاهای غیرمجاز دغدغه داشته و درخواست هایی برای تخریب این ویلاها داشته اند اما با توجه به وضعیت خشکسالی، این موضوع نیازمند اقدام عاجل سایر دستگاه های متولی است.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن