زندگی

۱۰ راهکار برای ایجاد روابط مثبت بین همکاران

کد خبر : 43317

کنار گذاشتن تعارف‌های کاری، پرسیدن نظر همکاران درباره عملکردتان و … باعث می‌‌شود تا لحظات بهتر و موفقیت‌آمیزتری در محیط کاری‌تان داشته باشید.

نویسنده : علیرضا کاردار| روزنامه‌نگار

صبح مشهد– به عنوان انسان، هر یک از کارکنان یک شرکت یا سازمان معمولاً نظرات متفاوتی دارند و مایل هستند اهداف شخصی خود را برآورده کنند، درست همان‌طور که اهداف شرکت را برآورده می‌کنند. بنابراین روابط کاری میان کارکنان باید دوستانه و صمیمانه باشد. این امر به اعضای یک تیم کمک می‌کند تا به عنوان هم‌گروهی به صورت کارآمد کار کنند. نتیجه نهایی آن، نیروی کار توانمند است که برای دستیابی به دستاوردهای موفقیت سازمان آمادگی دارد. در ادامه برخی از راه‌های ایجاد روابط مثبت در کار و کمک به کارکنان برای همکاری با هم به عنوان یک گروه را بیان می‌کنیم.

به تلاش همکار خود احترام بگذارید
بعضی از فرایندها در سازمان به عملکرد یک عضو خاص از تیم بستگی دارند، به طوری که اعضای دیگر می‌توانند مراحل بعدی را انجام دهند. بنابراین در شرایطی که شما دارای وظیفه‌ای هستید که افراد دیگر تحت تأثیر اقدامات و عملکرد شما هستند، ضروری است که به زمان و تلاش آن‌ها احترام بگذارید و اطمینان حاصل کنید که کار خود را به موقع به پایان می‌رسانید.

در شبکه‌های اجتماعی با احتیاط عمل کنید
با گسترش فضای مجازی، ایده ارتباط با همسالان و همکاران در شبکه‌های اجتماعی ایده‌ای معمول است. اگر چه انجام آن ضرری ندارد اما، لازم است هنگام ایجاد این ارتباطات احتیاط کنید. دلیل آن این است که یک حرکت اشتباه می‌تواند شهرت شما را مختل کند و به همکاران‌تان تصوری نادرست از شما بدهد.

ارتباط، یک کلید حیاتی است
ارتباطات اساساً یکی از کلیدهای حیاتی است که بر روابط شما با دیگر کارکنان اثر می‌گذارد. با وجود این در زمینه‌ ارتباطات خطر بزرگی وجود دارد که همکارمان متوجه منظورمان نشده باشد بنابراین بازخورد گرفتن مهم است. به منظور اجتناب از سردرگمی و سوء تفاهم، به صورت رسمی مثلا از طریق ایمیل ارتباط برقرار کنید تا همه چیز واضح باشد و بعدا بتوانید به کلام خود ارجاع کنید.

بازخورد مهم است
گرفتن بازخورد از سوی دیگران به اندازه‌ دادن آن اهمیت دارد. این فقط شما نیستید که نیاز به دریافت بازخورد دارید، بلکه همسالان شما هم به منظور درک چگونگی عملکردشان به آن نیاز دارند. بازخورد شما به دیگران کمک خواهد کرد در کار خود پیشرفت کنند، همان‌طور به شما کمک می‌کند در کارتان پیشرفت کنید.

مبادی آداب باشید
ممکن است از اثر سلام و احوال پرسی صمیمانه شگفت‌زده شوید. متواضع بودن هیچ ضرری ندارد حتی اگر در مقابل آن چیزی دریافت نکنید. علاوه بر این اگر می‌خواهید اعتماد همکاران خود را به دست آورید، باید تماس چشمی برقرار کنید.

تعارف نکنید
ممکن است شرایطی به وجود بیاید که نیاز به کمک و مشاوره داشته باشید. در این صورت سعی کنید اطلاعاتی درباره سؤال‌تان جمع آوری کنید. هنگامی‌که با شک و تردید به فردی برای پرسیدن سؤال نزدیک می‌شوید، همراه با اطلاعاتی که جمع کرده‌اید، آن‌ فرد از تلاش شما برای پیدا کردن جواب قدردانی خواهد کرد.

با همه یکسان برخورد کنید
نباید خودتان را در وضعیتی قرار دهید که تصویرتان را تیره می‌کند. شایعه پراکنی به هیچ وجه نباید انجام شود. به شیوه‌ای فروتنانه رفتار کنید. صحبت کردن پشت سر دیگران قطعاً در آینده به ضررتان تمام خواهد شد. همچنین به یاد داشته باشید که هیچ‌کس در سازمان دایمی نیست، پس بهتر است نظرات شخصی خود را درباره دیگران در سرتان نگه دارید.

اشتباه‌هایتان را بپذیرید
اشتباه اتفاق می‌افتد و یکی از حقایق قابل توجه درباره اشتباهات این است که آن‌ها می‌توانند توسط هر کسی انجام شوند. عاقلانه‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اشتباهاتی را که انجام داده‌اید بپذیرید. تقصیر را گردن دیگران انداختن نه تنها نام همکاران بلکه نام شما را هم تضعیف می‌کند.

یاد بگیرید مسئولیت قبول کنید
محول کردن بخشی از وظایف خود به دیگران هنگامی که کارتان بسیار زیاد است امری ضروری تلقی می‌شود. با این حال هنگامی که وظیفه‌ای به شما سپرده می‌شود، باید سعی کنید آن را به عنوان مسئولیت خود قبول و از سپردن آن به شخصی دیگر اجتناب کنید.

نظر دیگران را از عملکردتان بپرسید
هر زمان که فرصت داشتید از همکاران درباره عملکرد خود بپرسید و ببینید که آیا آن‌ها فکر می‌کنند باید چیزی را بهبود ببخشید یا خیر. برای تغییر و بهبود همیشه آماده باشید. خود را مسئول و مایل به یادگیری نشان دادن، بسیار به نفع‌تان خواهد بود.

برای نوشتن این مطلب از وب‌سایت یوکن کمک گرفته شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن