زندگی

۵ اشتباه رایج خانم‌ها در دوره زنانه‌شان

کد خبر : 40610

نکات‌ کمترشنیده شده روان‌شناختی که زنان درباره دوره‌های ماهانه خود باید در نظر داشته باشند

نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس‌ارشد مشاوره

صبح مشهد– ۱۵ فروردین امسال در صفحه خانواده و مشاوره، مطلبی با تیتر «سوءتفاهم‌های مردانه درباره یک دوره زنانه» به بهانه پربازدید شدن یک سکانس از سریال «من هم دوستت دارم» در شبکه‌های اجتماعی، چاپ شد که در آن از آن‌چه شوهرها باید درباره عادت ماهانه همسرشان بدانند، گفتیم. در مقدمه آن مطلب اشاره شده بود که در آینده نزدیک ،مطلبی هم ویژه زنان در این حوزه خواهیم داشت. به همین دلیل، امروز سراغ نکات روان‌شناختی‌ رفته‌ایم که بهتر است زنان درباره دوره‌های ماهانه خود در نظر داشته باشند.

۱- اطلاعات‌تان را زیاد نمی‌کنید
بسیاری از زنان می‌گویند بعد از این‌که متوجه چرایی بروز دوره‌های ماهانه و اهمیت آن‌ شده‌اند، کمتر از قبل از این‌که ماهانه درگیر این موضوع هستند، احساس ناراحتی می‌کنند چراکه متوجه می‌شوند قاعدگی منظم یکی از نشانه‌های سلامتی است. پیشنهاد اول ما هم به شما کسب اطلاعات درباره فرایند فیزیولوژیک بدن زنان و چرایی بروز دوره‌های ماهانه و ارتباط این موضوع با توان بارداری است.

۲- موضوع نشانگان پیش از قاعدگی را جدی نمی‌گیرید
به صورت خیلی خلاصه نشانگان پیش از قاعدگی(PMS) را می‌توان بروز تغییرات جسمی و روان‌شناختی در روزهای منتهی به دوره ماهانه تعریف کرد. اگر مطمئن نیستید که چنین وضعیتی درباره شما صدق می‌کند یا نه، دست کم برای سه ماه در هفته آخر منتهی به دوره ماهانه خود، تغییرات احتمالی بدنی و روان‌شناختی خود را در دفترچه‌ای یادداشت کنید. علایم جسمی شامل مواردی چون: نفخ، سردرد، تمایل شدید به شیرینی‌جات، ورم و … و علایم روان‌شناختی شامل مواردی چون: تحریک‌پذیری، خلق افسرده، تمایل به گریه، بدخوابی، تمایل به انزوا و … . پیدا کردن شناخت از وضعیت خود در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا شرایط را بهتر مدیریت کنید.
خبر خوب این‌که گاهی تنها با رعایت برخی نکات ساده در سبک زندگی مانند مصرف مواد غذایی دارای کلسیم، تحرک بدنی و کاهش مصرف کافئین می‌توان از شدت علایم تا حد قابل قبولی کاست. البته اگر علایم شما خیلی شدید است، پیشنهاد می‌شود با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

۳- تفاوت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسید
گاهی زنان در مواجهه با حال بد خود در این روزها دچار احساس گناه می شوند و تصور می‌کنند، این موضوع نشانه‌ ضعف آن‌هاست چراکه همه چنین حالی پیدا نمی‌کنند. اول آن که در نظر داشته باشید که اگر درد و خونریزی شدیدی دارید، لازم است با پزشک مشورت کنید. دوم آن که توجه داشته باشید قرار نیست همه‌ زنان دوره‌هایی مثل هم داشته باشند، به صورت طبیعی شدت علایم در برخی زنان بیشتر است و این ارتباطی با ضعیف و قوی بودن ندارد.

۴- برای افکار وسواسی خود، اقدامی نمی‌کنید
اگر در روزهای دوره ماهانه خود درگیری ذهنی زیادی با موضوع پاکی و نجسی دارید و این موضوع آرامش را از شما گرفته است، حتما از نظر وضعیت ابتلا به وسواس با روان‌شناس صحبت کنید. در عین حال برخی کارشناسان مذهبی که با اصول روان‌شناسی آشنا هستند هم می‌توانند به شما کمک کنند تا برخورد درست‌تری با موضوع پاکی و نجسی در این دوره داشته باشید.

۵- این نکات را به شوهرتان نمی‌گویید

الف) هیچ همسری در جهان، توان ذهن‌خوانی ندارد. پس برای این که همسرتان از خواسته‌ها و نیازهای شما در این دوره آگاه شود، لازم است شما موضوعاتی را با او در میان بگذارید.

ب) اگر صحبت کردن برایتان بیش از حد دشوار است، مطالبی را که به نظرتان مناسب است در اینترنت پیدا کنید و در اختیار همسرتان بگذارید.

ج) علامتی برای اعلام شروع دوره بین خود و همسرتان قرار دهید تا او بداند چه زمانی باید توجه بیشتری به برخی نکات داشته باشد.

د) دور شدن از همسر در این دوره لزومی ندارد. مسائل شرعی را رعایت کنید و در عین حال توجه داشته باشید که رابطه عاطفی بین شما و همسرتان در این روزها نه تنها ایرادی ندارد که به شما هم کمک می‌کند تا بدون فشار اضافه این دوره را پشت سر بگذارید.

ه) یک یا دو بار صحبت با همسر در چنین موضوعی که غالب مردان در فرهنگ ما پیش از این، درباره آن آموزشی دریافت نکرده‌اند، کفایت نمی‌کند. پس در صورت لزوم بدون دلخوری، دوباره مواردی را که به نظرتان ضروری است با همسرتان در میان بگذارید.

منبع: سلام زندگی خراسان

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن