یادداشت روز

دبیرکل جبهه آرمان‌خواهان‌واقع‌بین:

منطق شورای وحدت اصولگرایان مبتنی بر سهم‌خواهی است

کد خبر : 40453

دبیرکل جبهه آرمان خواهان واقع‌بین گفت: ما انتقادات روشنی به مجموعه شورای وحدت داریم و معتقدیم که منطق این شورا، مبتنی بر سهم‌خواهی‌ است نه شایسته سالاری.

صبح مشهد– مرتضی کامل‌نواب درخصوص فعالیت‌های جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین برای انتخابات شورای شهر اظهار کرد: ما با توجه به فرآیند انتخاباتی که در پاییز سال ۹۹ اعلام کردیم، پیرو همان فرآیند در اطلاعیه شماره یک خود از نامزدهای شمشین دوره انتخابات شورای شهر و روستا درخواست کردیم رزومه خود را برای ما ارسال کنند و از افرادی هم دعوت کردیم تا در فرآیند تشکیلات ما وارد شوند که تعدادی اعلام آمادگی کردند و با آنها نشستی داشته و گفت‌وگو کردیم.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در مرحله دوم رزومه و راهبردهای این افراد را در اختیار اعضای تشکیلات قرار دادیم و بدنه تشکیلاتی‌مان از بین این رزومه‌ها و راهبردهایی که از جانب این افراد ارسال شده است، با توجه به شناختی که پیدا می‌کنند، تعداد سه برابر ظرفیت شورای شهر مشهد، یعنی ۴۵ نفر را تایید و انتخاب می‌کنند. این ۴۵ نفر در مرحله سوم تحت انتخاب نخبگان شهری در سه حوزه فرهنگی-اجتماعی، شهر-شهرسازی- عمران و حقوقی-بین الملل- بودجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های شورا را ما در این ۳ دسته تجمیع کرده‌ایم، ادامه داد: از نخبگان شهری نیز می‌خواهیم تا به نامزدهایی که وارد فرایند ما شده‌اند در همین ۳ حوزه رای دهند. این مراحل در واقع کلیت مسیری است که برای دستیابی به لیست نهایی طی خواهیم کرد. یعنی نخبگان شهری از بین ۴۵نفر، ۱۵ نفر را انتخاب می‌کنند.

انتقاداتمان به شورای وحدت روشن است

کامل‌نواب در پاسخ به این سوال که آیا لیست پیشنهادی شما ذیل یک ائتلاف قرار می گیرد یا به صورت مستقل اعلام می‌شود، با تاکید بر اینکه ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که به شورای وحدت اصول گرایان در مشهد وارد نمی‌شویم، ادامه داد: ما انتقادات روشنی به این مجموعه داریم و معتقدیم که منطق شورای وحدت اصول‌گرایان مبتنی بر سهم‌خواهی‌ است نه شایسته سالاری، نقدهای بسیاری را به عمکلرد این شورا وارد می‌دانیم که به خود دوستان این شورا هم اطلاع دادیم.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه ما با اصل ایجاد ائتلاف وهماهنگی در جریان اصولگرایی و انقلابی مشهد نه تنها مشکلی نداریم بلکه از آن استقبال نیز می‌کنیم، افزود: اما ما از شورا و ائتلافی استقبال می‌کنیم که مبتنی بریک منطق قابل دفاع، ارزش مدارانه و شایسته سالارانه باشد نه مبتنی بر سهم خواهی افراد حاضر در آن. اگر چنین رویه‌ای در جریان اصول گرایی شکل بگیرد ما حتما حامی و مدافع آن خواهیم بود و نتیجه آن-اینکه صرفا مبتنی بر نظر ما باشد- برایمان موضوعیتی ندارد چون فرآیند شکل گیری لیست مبتنی بر شایسته سالاری بوده است، اما وقتی شاهد این باشیم روندی که شکل گرفته مبتنی بر سهم خواهی است و دعوا بر سر تقسیم و تسهیم باشد، طبیعتا چنین چیزی مورد تایید جبهه ارمان خواهان واقع بین قرار نخواهد گرفت و ما وارد شورای ائتلاف اصولگرایان نخواهیم شد.

اگر رویه‌ها در شورای وحدت اصلاح شود برقراری ارتباط با آنها را دور از ذهن نمی‌دانیم

دبیرکل جبهه آرمان خواهان واقع بین خاطرنشان کرد: با این حال، هر ائتلاف دیگری بجز شورای وحدت اصول گرایان که انتقادات بنیادین به آن داریم، اگر مبتنی بر یک روند شایسته‌سالارانه و ارزش‌‍‌مدارانه فعالیت کند ما آمادگی همکاری با آنها را داریم، شورای وحدت اصولگرایان نیز اگر به اصلاح رویه‌هایشان بپردازند ما برقراری ارتباط با این ائتلاف را دور از ذهن نمی‌دانیم، اما در حال حاضر ما مسیر مستقل خودمان آرمان خواهان واقع بین را دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما برای انتخابات شورای شهر از ابتدا وارد فرآیند شورای ائتلاف اصولگرایان نشده‌اید یا با این شورا وارد گفت و گو شدید و سپس تصمیم بر عدم همکاری گرفتید، خاطرنشان کرد: خیر، ما اصلا در این انتخابات وارد مجموعه شورای وحدت نشدیم.

کامل‌نواب در پاسخ به این سوال که آیا از شما دعوتی برای ورود به شورا صورت گرفت، گفت: دعوت صورت گرفت اما ما اعلام کردیم مجموعه انتقاداتی که به شورای ائتلاف داریم بیش از چیزی است که اصل آن مورد پذیرش ما قرار گیرد، ما به دوستان اعلام کردیم اگر این موارد اصلاح شود وارد گفت و گو با آنها می‌شویم.

چتر شورای وحدت فراگیر نیست

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه معتقدند سهم خواهی مورد انتقاد این جبهه توسط افراد در شورای وحدت اعمال می‌شود یا توسط افراد، گفت: این سهم خواهی توسط افرادی صورت می گیرد که دور میز شورای ائتلاف نشسته‌اند. ما با منطق آنها مشکل داریم، اگر این شورا، شورای وحدت اصولگرایی است اولا باید این چتر چنان فراگیر باشد که همه جریانات اصولگرایی و انقلابی در ذیل آن قرار بگیرد، وقتی آقایان برخی را دعوت می‌کنند و برخی را دعوت نمی‌کنند یعنی اصطلاحا این چتر فراگیر نیست و نمی‌تواند ادعای ائتلاف فراگیر اصولگرایی را ایجاد کند، طبیعتا در چنین شرایطی اگر دیگران دور هم جمع شدند دوستان نمی‌توانند ناراحت شوند.

وی خطاب به شورای ائتلاف اصولگرایان تاکید کرد: وقتی شما نمی‌توانید و ظرفیت این را ندارید محور جمع اصولگرایان باشید نباید ناراحت شوید که چرا دیگران نیامدند، شما باید این ظرفیت و پذیرش را داشته باشید که همه طیف‌ها را دور هم جمع کنید.

دبیرکل جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین ادامه داد: وقتی این ظرفیت و ویژگی را دوستان در جمع حاضر ندارند طبیعتا از اینکه بتوانند همه مجموعه را دور هم جمع کنند محروم می‌شوند، پس اینجا باید تعدد لیست‌ها و ائتلاف‌ها را بپذیرند، ما مجموع انتقادات و پیشنهادات‌مان به شورای وحدت داریم از این جنس است که آنها را صورت شفاف هم به این شورا اعلام کرده‌ایم.

کامل‌نواب تصریح کرد: دوستان معتقدند در عملکرد شورای وحدت اصلاحاتی صورت داده‌اند در حالی که ما معتقدیم اصلاحی صورت نگرفته است، مثلا گفته می‌شود در مجلس هر ضلع شورای ائتلاف ۱۵ عضو داشتریال در حالی که برای انتخابات شورای شهر ۸ عضو شده است، ما متوجه نمی‌شویم چطور ممکن است که یک عددی نصف شود اما توسعه پیدا کند، به جهت منطق ریاضی ما این مساله را متوجه نمی‌شویم و خوب است دوستان ائتلاف در این رابطه توضیح دهند.

فرآیند شورای وحدت نمیتواند منجر به یک خروجی شایسته‌سالارانه شود

وی با بیان اینکه فرایندی که توسط آقایان در شورای ائتلاف اعلام شده نمی‌تواند منجر به یک خروجی شایسته‌سالارانه و متناسب با تخصص باشد، افزود: وقتی به فرآیند نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم این فرآیند نمیتواند متضمن تایید و معرفی چهره‌های شایسته باشد، این برای تصمیم ما مبنی بر عدم همکاری با این شورا کفایت می‌کند، وقتی که آقایان از افرادی که نامزد شدند و در لیست نهایی نیستند می‌خواهند تا بقیه انصراف دهند تا لیست خودشان رای بیاورد نشان می‌دهد سیستم، سیستم شایسته مداری نیست.

دبیرکل جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین با ارائه پیشنهادی اظهار کرد: شورای ائتلاف میتواند به صورت گزینشی افراد داری شرایط لازم را انتخاب کند و بگوید این افراد دارای حداکثر ویژگی‌ها هستند و بقیه به اختیار خودشان باشند، نفس انتخاب عده‌ای و اصرار به انصراف دیگران از نظر ما نقطه مقابل مشارکت حداکثری است که همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

کامل‌نواب با اشاره به اینکه مجموعه‌ای که ادعای همراهی و پیروی خط امام(ره) و رهبری را دارد نمی‌تواند دربرابر مشارکت حداکثری نه تنها سکوت کند که در مقابل آن نیز قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مسیری که شورای ائتلاف در انصراف نامزدها دنبال می‌کند مخالف منویات رهبری است، چه طو آقایان این را توجیه می‌کنند، چطور شما به عده ای که نامزده شدند می‌گویید انصراف دهید تا لیست ما رای بیارود، اینها خلاف منویات رهبری است و سوالات بی‌پاسخی است که اقایان به راحتی از کنارش رد می‌شوند و جریان انقلابی را نسبت به این موضوعات دچار ابهام جدی کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه نقدهای ما به عملکرد شورای ائتلاف کاملا جدی و از این جنس است، گفت: هر وقت پاسخ جدی به آنها داده شود و اصلاحی صورت گیرد ما میتوانیم با شورای ائتلاف همکاری کنیم، اما تا زمانی که این اشکالات بنیادین در ماهیت و ذات شورای ائتلاف باشد و این انحصارگرایی و روش مبتنی بر سهم خواهی بر شورای ائتلاف حاکم باشد طبیعتا شورای ائتلاف، شورای ائتلاف اصولگرایی و سهم خواهی نیست بلکه نقطه مقابل اصول و ارزش‌ها رفتار می‌کند.

منبع: ایسنا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن