زندگی

۴ رفتار نابودگر شخصیت‌کودکان

کد خبر : 40275

رعایت نکات حساس در تربیت فرزند همواره نقش حیاتی در رشد و شکوفایی آن‌ها ایفا می‌کند. بعضی از رفتارهای والدین مخصوصا مادرها تاثیر زیادی روی اخلاق و حرکات بچه‌ها دارد.

نویسنده : مارال مرادی | روزنامه‌نگار

صبح مشهد– درادامه چند رفتار که شخصیت کودک‌تان را نابود می کنند، بررسی کرده‌ایم.

۱- گاهی مادر وقتی از کارهای بچه‌ها خسته می‌شود یا فرزند یک کار اشتباه را مدام تکرار می‌کند، در حضور خود کودک آن اشتباهات را برای پدرش بازگو می‌کند و پدر و مادر، کودک را تنبیه یا همزمان او را بازخواست می‌کنند. این کار باعث می‌شود فرزند احساس ناامنی در منزل بکند و فکر کند کسی او را دوست ندارد. بررسی رفتارهای اشتباه فرزند بهتر است در حضور خود او نباشد و صحبت کردن درباره انجام کار درست بهتر است به صورت نامحسوس باشد تا تاثیر بهتری روی رفتار فرزند داشته باشد.

۲- وقتی فرزندتان با شما صحبت می‌کند، توقع دارد به طور کامل به صحبت‌هایش گوش کنید و عکس العمل نشان دهید. اگر زمان صحبت با فرزند حواس‌تان نباشد و درست به او گوش ندهید، احساس می‌کند حرف‌هایش و خودش برای شما ارزشی ندارند.

۳- مقایسه کردن فرزندان با یکدیگر یا مقایسه کردن فرزندتان با دیگر بچه‌های فامیل اگر به صورت دایمی و همراه با تحقیر فرزندتان باشد به او ثابت می‌کند که ترجیح می‌دادید فرزند دیگری می‌داشتید، در حالی که شما فقط می‌خواستید فرزندتان را به کار درست راهنمایی کنید.

۴- اگر با اسامی نامناسب فرزندان را خطاب کنید، آن‌ها باور می‌کنند که به نوعی همان هستند که شما می‌گویید. اسامی نامناسب به نوعی شخصیت فرزندان را هدف حمله قرار می‌دهد و هویت وی را در هم می‌شکند. وقتی به فرزندتان می‌گویید خنگ یا بی‌استعداد، از جزئی‌ترین عواقب چنین کلماتی این است که او از شرکت در بازی‌ها یا تفریحات و حتی ورزش‌های گروهی خودداری می‌کند، زیرا احساس می‌کند استحقاق بازی را به دلیل فقدان استعداد ندارد. سعی می‌کند از بودن در جمع بپرهیزد تا شاید دیگران پی به بی‌ارزشی او نبرند یا در درس موفق نمی‌شود و استعدادی ندارد چون او مدام خنگ خطاب می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن