زندگی

عاقبت ‌تلخ ندانستن قدر همسر

کد خبر : 55370

پربازدید شدن عکسی از یک نوشته متفاوت خطاب به زوج‌های عاشق در یک کافه، بهانه‌ای شد تا از اهمیت و راهکارهای قدردانی در زندگی ‌مشترک بگوییم.

نویسنده : فریبا البرز| ‌ کارشناس‌ارشد مشاوره‌خانواده

صبح مشهد- قرار است زندگی ‌مشترک، کانون گرمی باشد که در آن زوج ها و فرزندان به امنیت روانی و آرامش برسند. در خانواده مرد و زن به عنوان زن‌و‌شوهر هر کدام وظایف خاص خود را دارند. پژوهش‌های متعدد ثابت کرده که خیلی از مردم جهان معتقدند که کسی قدر آن‌ها را نمی داند و به همین دلیل در رنج و ناراحتی هستند. یکی از اصلی‌ترین راه‌های این که افراد احساس کنند که قدرشان دانسته شده، این است که از آن‌ها بابت رفتارها و تصمیم‌های درست قدردانی شود. به تازگی، عکسی از نوشته متفاوت خطاب به زوج‌های عاشق در یک کافه در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است: «یا قدر هم رو می‌فهمین یا (نبودن) بهتون می‌فهمونه!». اما یک زن‌و‌شوهر، چرا و چطور باید قدر یکدیگر را بدانند و از یکدیگر قدردانی کنند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

قدردانی، کلید بالابردن رضایت زوجین
قدردانی از همسر، کلید افزایش اعتمادبه‌نفس و بالا بردن احساس رضایت بین زوجین در زندگی‌مشترک است. از نشانه‌های مهم روابط اجتماعی سالم، داشتن روحیه سپاس‌گزاری و قدردانی متقابل است. افرادی که قدرشناس نیستند عموما متوقع و طلبکار هم می‌شوند؛ چراکه یاد نگرفته‌اند برای کارهایی که دیگران برای‌شان انجام می‌دهند، سپاس گزار باشند، بنابراین همیشه حس می‌کنند چیزی از دیگران طلب دارند!

حداقل روزی ۵ بار از همسرتان قدردانی کنید
مشاوران خانواده معتقدند زوج‌های خوشبخت کسانی هستند که حداقل هر روز پنج بار از هم قدردانی می‌کنند و محبت صادقانه بین‌شان رد و بدل می‌شود. کارهای به ظاهر ساده در روابط زوجین خیلی اثرگذار است. صحبت‌های بین زن و شوهرها با هم، می‌تواند با قدردانی از تلاش‌های همسر مثل گفتن خسته نباشید برای نگهداری بچه‌ها، ممنون برای رتق و فتق امور زندگی، خداقوت برای کار کردن در شرایط سخت بیرون از منزل و … . همه این جملات به ظاهر ساده، به طرز شگفت‌انگیزی در روابط زوجین اثرگذار است. جالب این‌جاست که ما در مقابل افراد دورتر، معمولا خیلی قدرشناس‌تر هستیم تا نسبت به نزدیکان. خیلی راحت‌تر زحمت‌های بقیه را می‌بینیم و سپاس گزاری می‌کنیم، اما از تشکر و قدردانی بابت زحمات همسر، غافل هستیم.

چطور قدر همسرمان را بدانیم؟
زن و شوهر، تلاش زیادی برای موفقیت در زندگی‌مشترک‌شان دارند و احساس دیده‌شدن زحمت‌شان، انگیزه صدچندان برای مدیریت اوضاع و مقابله با چالش‌ها به آن‌ها می‌دهد. اگر تصمیم دارید تا قدردانی اصولی‌تری از همسرتان داشته باشید، چند توصیه را باید جدی بگیرید.

۱ برای قدردانی از همسر، زمان مناسبی را انتخاب کنید. زمان مناسب، می‌تواند لحظات استراحت یا مواقعی باشد که حال خوب و تمایل برای شنیدن و یک مکالمه دو نفره وجود داشته باشد.

۲ قدردانی را با گلایه و شکایت شروع نکنید. کمتر غر بزنید و بیشتر از او تعریف کنید و در نهایت خواسته و صحبت‌تان را مطرح کنید. مثلا اگر روز سختی را داشتید و خسته‌اید، نگویید واقعا خسته‌ام، این چه وضعشه! اول کمی ملاطفت داشته باشید، بعد صحبت خود را مطرح کنید.

۳ شنونده خوبی باشید و یاداشت‌های محبت‌آمیز برای قدردانی از همسرتان بنویسید. گاهی لازم ا‍ست که برایش بنویسید از بودن با او چقدر احساس آرامش می‌کنید و انگیزه می‌گیرید.

۴ عبارت «وظیفه‌اش است» را از ذهن‌تان پاک کنید. این را در ذهن داشته باشیم که قرار است همیشه قدردان هم باشیم. همچنین در برابر فرزندان‌تان هم از همسرتان تشکر کنید تا آن‌ها هم قدر والد دیگر را بیشتر بدانند.

۵ برای هم کادو بگیرید. قیمتش مهم نیست، اما مهم است که هرازچندگاهی برای ابراز علاقه به همسر، یک کادوی ساده بگیرید. اگر جزو وسایلی باشد که به آن نیاز دارد، بهتر است.

۶ زبان عشق هم را یاد بگیرید. زبان عشق از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است. یک نفر با کلام، یک نفر با هدیه، یک نفر با وقت گذراندن با هم و … .

بیمه زندگی‌مشترک با قدردانی
در مجموع همسرانی که به جای گلایه و انتقاد از همسر خود از هم قدردانی و همدیگر را تایید می‌کنند، حس خوشبختی بیشتری دارند و کمتر کارشان به طلاق و جدایی می رسد. بنابراین یکی از کلیدهای رضایت از زندگی و همسر این است که روزانه چندین بار از هم قدردانی و محبت داشته باشیم. اگرچه این قدردانی‌ها زمان زیادی از ما نمی‌گیرد اما جزو رمز خوشبختی در زندگی‌مشترک است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن