اقتصادی

لشکر دلارفروش ها به صف شدند!

کد خبر : 40081

همزمان با انتشار اخباری از مذاکرات وین و افزایش تزریق ارز به بازار، تصاویری از صف فروش ارز جلوی صرافی های تهران خبرساز شد؛ شیب کاهش نرخ ارز تند می شود؟

صبح مشهد– روز گذشته با ادامه مخابره خبرهای مثبت از توافق جدید هسته ای در وین و همچنین افزایش تزریق ارز توسط بازارساز، نرخ ارز روند نزولی را ادامه داد. قیمت دلار در صرافی های بانکی به ۲۳ هزار و ۸۸۰ تومان کاهش یافت و در بازار آزاد نیز دلار تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان افت کرد. با این روند منفی قیمت آزاد هردلار در جریان معاملات روز یک شنبه به پایین ترین حد از ۲۰ بهمن ماه ۹۹ رسید. پیشتر در معاملات روز ۲۰ بهمن ۹۹ هر دلار ۲۴ هزارو ۶۵۰ تومان فروخته شده بود. در ۲۹ روزی که از فروردین ۱۴۰۰ می گذرد، نرخ دلار در بالاترین حالت، عدد ۲۵هزار و ۹۰۰ تومان و در پایین ترین حالت ، عدد ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان را تجربه و در دامنه ای هزار و ۲۵۰ تومانی نوسان کرده بود. روز گذشته برخی ویدئوها و تصاویر از میدان فردوسی به عنوان قلب بازار ارز پایتخت نشان می داد که با شدت گرفتن شیب کاهش قیمت دلار، صفوف فروش این ارز در بازار تشکیل شده است. پیش از این، روحانی وعده داده بود قیمت دلار با آزادسازی ذخایر ارزی کشور به ۱۵ هزار تومان برسد. هرچند کارشناسان معتقدند با شکل گیری توافق، قیمت دلار کاهش محسوسی خواهد داشت اما تثبیت آن در محدوده ۱۵ هزار تومان خیلی بعید است.

کاهش نرخ ازر، سرعت می گیرد؟
در حالی که عده ای انتظار افت قیمت ها را دارند، گروهی از فعالان از پیش بینی ناپذیری بازار در روزهای اخیر سخن می گویند و اعتقاد دارند همچنان تقاضا در بازار وجود دارد که اجازه نمی دهد قیمت چندان پایین بیاید. سوال این جاست که آیا باید منتظر کاهش بیشتر قیمت ارز باشیم؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید پاسخ داد قیمت دلار تا چه حد تحت تاثیر مذاکرات وین قرار دارد؟ یک بررسی کوتاه نشان می دهد دو روز پیش دلار در بازار آزاد در محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار داشت ولی زمانی که اعلام شد مذاکرات در وین به سمت یک تفاهم نامه پیش می رود، فروشنده های دلار بیشتر شدند و قیمت تا محدوده ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان پایین رفت.

حالا هم بیشتر کارشناسان بر این باورند در صورتی که دلار، محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را ازدست دهد، انتظار افت بیشتر قیمت وجود خواهد داشت.
جدا از اخبار سیاسی، میزان عرضه بازارساز در یکی دو روز گذشته به شکل معناداری افزایش پیدا کرده است. روز شنبه، حجم مبادلات دلار بازار روی رقم هفت میلیون و ۱۱۲ هزار قرار گرفت که بسیار قابل توجه بود. افزایش حجم عرضه ارز توسط بازارساز نشان می دهد به دنبال پایین بردن بیشتر قیمت هاست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن