پایتخت فرهنگ اسلامی

۱۲ سکه ولایت عهدی امام رضا (ع) در گنجینه سکه رضوی

کد خبر : 40070

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزۀ آستان قدس رضوی از نگهداری ۱۲ سکه ولایت‌عهدی امام‌رضا(ع) با قدمت ۱۲۴۰ سال در گنجینه سکه رضوی خبر داد.

به گزارش صبح مشهد، محمدحسین یزدی‌نژاد در گفتگو یا خبرنگار ما با بیان اینکه موزه سکه آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین موزه‌های سکه ایران است، اظهار کرد: در گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی ۲ هزار و ۳۵۸ سکه تاریخی به نمایش گذاشته شده است که بسیاری از آنها در نوع خود منحصربه‌فرد است.

وی هم‌زمان با سالروز ولایت‌عهدی امام رضا (ع) در ششم رمضان ۲۰۱ قمری، به نگهداری ۱۲ سکه ولایت‌عهدی امام رضا (ع) در این گنجینه اشاره کرد و افزود: این سکه‌ها در شهر‌های محمدیه، مرو، فارس، سمرقند و نیشابور ضرب شده که اغلب از سوی ارادتمندان به امام رئوف (ع) به این مرکز اهدا شده است.

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی در تشریح ویژگی این سکه‌ها یادآور شد: سکه‌های ولایت‌عهدی امام‌رضا(ع) در فاصله سال‌ها ۲۰۲ تا ۲۰۴ هجری قمری ضرب شده و در حال حاضر ۳ مورد از آن در معرض نمایش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جنس این سکه‌ها از طلا و نقره و بهای اسمی آن‌ها درهم است و اغلب در وزن‌های ۹۲/۲ گرم، ۱/۳۱ گرم،۲/۶۷ گرم، ۲/۹۵ گرم و ۳/۲۱ گرم ضرب شده است.

یزدی‌نژاد به عبارات حک شده بر روی این سکه‌ها اشاره و تصریح کرد: در دایره وسط این سکه‌ها عبارت «لااله الاالله وحده لا شریک له المشرق»، و در وسط پشت سکه، عبارت «لله محمد رسول‌الله المأمون خلیفه الله مما امر به الأمیرالرضا، ولی عهد المسلمین علی بن موسی بن علی بن ابیطالب ذوالریاستین» حک شده است.

وی افزود: در حاشیه بیرونی روی سکه‌ها، عبارت «لله الأمر من قبل و من بعد و یومئذ یفرح المومنون بنصرالله» و حاشیه بیرونی پشت سکه، عبارت «محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق ولیظهره علی الدین و لو کره المشرکون» درج شده است.

یزدی‌نژاد خاطرنشان کرد: این سکه‌ها اغلب از سوی ارادتمندان به حضرت رضا (ع) از جمله محمدتقی صفار از مشهد، حاج محمدتقی و صدیقه رضایی از تهران و همچنین گُلی خاتم؛ مادر سردار شهید محمدرضا فردچیان از اندیمشک به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است که به دلیل وجود نام مبارک امام رضا (ع) بر روی سکه و قدمت تاریخی آن، از سوی علاقه‌مندان و مجموعه‌داران سکه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اهدا کردن تیربند به موزه آستان قدس رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن