اخبار مهم

شخصی طی تماس تلفنی با خانواده بیمار کرونایی به بهانه تزریق واکسن از آن ها 28 میلیون تومان اخاذی کرد

کلاهبرداری عجیب کرونایی در مشهد با تقلید صدای پزشک!

کد خبر : 39968

خراسان نوشت: روز گذشته یکی از شهروندان با تماس به دفتر روزنامه اظهار کرد که مادرش دچار بیماری کرونا شده و در بخش آی سی یوی بیمارستان شریعتی مشهد بستری شده است. این شهروند ادعا می کرد که فردی با معرفی خود به عنوان پزشک معالج مادرش، به بهانه تزریق واکسن و با دریافت ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اقدام به کلاهبرداری از آن ها کرده است.

صبح مشهد– این شخص ماجرا را این گونه تعریف می کند:« مادرم از ۸ فروردین در بخش آی سی یو بستری شده و تنها ارتباط ما با او از طریق تماس تصویری بوده است. من و تمام اعضای خانواده ام به شدت نگران حال مادرم هستیم به طوری که حاضریم برای بهبود ایشان هر کاری انجام بدهیم. در یکی از همین روزها آقایی با ما تماس گرفتند و با تقلید صدای پزشک معالج مادرم اظهار کردند که حال مادرتان رو به بهبودی است. ریه ها بهبود پیدا کرده است و ما فقط نگران سلامت مغز ایشان هستیم. برای همین نیاز به تزریق سه واکسن است که اولین واکسن را باید تا ۲ ساعت دیگر تزریق کنم. این واکسن در بازار آزاد نیست و سهمیه بیمارستان است من هم برای شما رایزنی کردم تا آن را گرفتم. بنابراین اگر مایل هستید پول را واریز کنید تا اولین تزریق را انجام بدهم». وی سپس مدعی می شود که بعد از تماس فرد ناشناس پول خواسته شده را به شماره کارت بانکی… واریز کرده است. این خانم در پاسخ به این سوال که چرا تردیدی نکردند و برای اطمینان با بیمارستان تماس نگرفتند، می گوید:« باور کنید با همان صدای پزشک معالج مادرم صحبت می کرد. آن هم با لحن کاملا دلسوزانه. جالب این جاست که در مکالماتش با ما از همان کلماتی استفاده می کرد که ما از طریق تماس به مادرمان گفته بودیم.

از این جهت اطمینان پیدا کردیم که این شخص در بیمارستان حضور داشته و شاهد مکالمات ما بوده است. از طرفی دیگر هم بیمارستان اطلاعات مادرم را حتی به ما نمی دهد و می گوید این اطلاعات محرمانه است. به همین دلیل ما تقریبا مطمئن بودیم که شخص دیگری شماره ما را به عنوان خانواده بیمار نداشته است. این آقا حتی وانمود می کرد که به خاطر دلسوزی زیادش و این که شاهد نگرانی های ما بوده، شخصا با ما تماس گرفته است». او درحالی که بغض کرده، ادامه می دهد:« طبیعتا به خاطر شرایط روحی نامساعدی که به سر می بریم، هوشیاری لازم را نداریم. فقط هر کدام حاضر بودیم هر کاری برای نجات جان مادرمان انجام دهیم. اما این به دور از انصاف است که در چنین شرایطی علاوه بر کلاهبرداری، با احساسات ما بازی می کنند. فردای آن روز که پول را واریز کردیم و به بیمارستان رفتیم متوجه شدیم پزشک معالج اصلا اطلاعی از این موضوع ندارد».

کلاهبرداری از برخی پزشکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پس از تماس این شهروند برای پیگیری ماجرا با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس گرفتیم. دکترحمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره پیگیری این موضوع می گوید:« حراست در حال پیگیری تمام تماس های این شخص است تا ردیابی و بعد دستگاه قضایی را دخیل کنیم تا فرد دستگیر شود». وی می افزاید:« ما در بخش های کرونایی اجازه ورود به کسی را نمی دهیم. ممکن است ما پرسنل خطاکار داشته باشیم و چنین کاری را کرده باشند، اما من نه تایید و نه رد می کنم چراکه هنوز ابعادش برای خود ما مشخص نیست.

درضمن به غیر از کاربر نرم افزار دانشگاه و پرونده فیزیکی که حاوی اطلاعات تماس بیمار است، هیچ کس دیگر نمی تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. کسی بوده که یا به فیزیک پرونده بیمار دسترسی داشته یا وارد نرم افزار شده است. اگر وارد نرم افزار شده باشد قطعا از یک کاربر و گذر واژه استفاده کرده که قابل پیگیری است، وگرنه در طول این مدت نرم افزار اچ.آی. اس ما چون داخل سیستم دانشگاه است، قابل هک کردن نیست. یعنی یکی باید داخل دانشگاه و پشت سیستم های دانشگاه بنشیند تا بتواند از نرم افزار استفاده کند. لذا این مسئله دسترسی ها را محدود می کند». وی تصریح کرد:« امیدوارم بررسی هایی که همکاران ما انجام می دهند به نتیجه برسد. قطع به یقین می توانیم این موضوع را پیگیری کنیم».

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن