شهری

دادستانی به پدیده ریزگردها در خراسان رضوی ورود کرد

کد خبر : 53686

دادستان مرکز خراسان رضوی گفت: حفاظت از محیط زیست با هدف صیانت از سلامت مردم یکی از مهمترین مصادیق دفاع از حقوق عامه است، از این‌رو دادستانی به موضوع پدیده ریزگردها در این استان ورود کرده است.

به گزارش صبح مشهد، دادگستری خراسان رضوی به نقل از محمد حسین درودی روز سه‌شنبه گزارش داد: متاسفانه در سال جاری چندین بار در نقاط مختلف استان شاهد پدیده ریزگردها بوده و هستیم، به نحوی که این پدیده امروز نیز شهر مشهد را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: به جهت اهمیت موضوع و از باب دفاع از حقوق عامه به معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی دستور داده شد، ضمن تشکیل کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه استان با حضور مدیران دستگاههای مسوول، علل و عوامل به وجود آمدن وضعیت موجود بررسی و راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دستگاهها تعیین و بر اساس آن نظارت های لازم در جهت رفع این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

دادستان مرکز خراسان رضوی خاطر نشان کرد: چنانچه مشخص شود سازمان های متولی امر اجرای قانون هوای پاک و همچنین دستگاههایی که مسوول پیشگیری از گسترش پدیده بیابان زدایی و کنترل مکان های مستعد ایجاد پدیده ریزگردها در سطح استان بوده اند، به تکالیف و وظایف خود عمل نکرده یا کوتاهی داشته اند، بر اساس دستورالعمل ترک فعل مدیران، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

از اوایل صبح سه شنبه با افزایش حجم ریزگردها در خراسان رضوی و به ویژه کلانشهر مشهد، سطح دید کاهش یافته و تنفس شهروندان با مشکل مواجه شده است و طبق اعلام صورت گرفته، اگرچه میانگین شاخص کیفیت هوای کلانشهر مشهد ۱۵۵ است اما شاخص کنونی به عدد ۳۶۲ و شرایط خطرناک رسیده است که احتمال افزایش این شاخص همچنان وجود دارد.

طبق اعلام مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، پدیده گرد و غبار تا پایان هفته جاری تداوم دارد و در هفته آینده نیز احتمالا ادامه خواهد یافت.

در چنین شرایطی توصیه می‌شود مردم تا حد امکان تردد خود را در شهر به صفر برسانند و بیماران قلبی، تنفسی و زنان و کودکان از هرگونه تردد در سطح شهر خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت پاک و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی نشانگر وضعیت سالم است.

همچنین قرار گرفتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای همه سنین محسوب می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن