اخبار مهماسلاید شو

چرا همه ما باید «ساسی مانکن‌» را ریپورت کنیم؟

کد خبر : 39230

برخی در توجیه بی اهمیت بودن استفاده از یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در ویدئوی یک خواننده غیرمجاز می‌گویند این روزها کودکان و نوجوانان به هر صورت به چنین محتواهایی دسترسی دارند اما چرا چنین توجیهاتی خطاست؟

نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره

صبح مشهد– کافی است تنها کمی اهل شبکه‌های اجتماعی باشید تا خبردار شده باشید که ساسی مانکن، خواننده‌ای که بسیاری از مخاطبان کارهایش را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، در آخرین اثر خود از یک بازیگر فیلم‌های مستهجن استفاده کرده است. حدس این که او چرا این کار را کرده، چندان پیچیده نیست؛ او دنبال به پا کردن سر و صدا برای جلب توجه بیشتر است. اما با توجه به برخی واکنش‌ها ،به نظر می‌رسد این که ما باید چه واکنشی درباره این موضوع داشته باشیم برای برخی افراد چندان روشن نیست.

توجیه‌هایی از سر بی‌دقتی
بعد از انتشار خبر حضور بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در موزیک ویدئوی جدید ساسی مانکن، برخی افراد شروع به توجیه ماجرا کرده‌اند. برخی می‌گویند او کار خلاف قانون انجام نداده است و برخی می‌گویند این روزها کودکان و نوجوانان به هر صورت به چنین محتواهایی دسترسی دارند. اما چرا این توجیهات خطاست؟ زمانی که مخاطب محتوایی کودکان و نوجوانان هستند، با زمانی که مخاطب بزرگ سال است، داستان به طور کلی متفاوت است. حساسیت‌هایی که در باره مخاطب کودک و نوجوان وجود دارد، موضوعی فارغ از مسائل مذهبی و دینی است(هرچند این موضوع هم بسیار مهم است) زیرا مطالعات متعدد روان‌شناسی نشان می‌دهد مواجهه زودهنگام با محتوای جنسی، می‌تواند عوارض روان‌شناختی جدی برای افراد به دنبال داشته باشد و آشنا شدن با محصولات پورن و خوگرفتن به تماشای آن‌ها از سنین پایین ،می‌تواند افراد را درگیر مشکلات متعددی برای تمام عمر کند. با توجه به این نکات، این تصور که خواننده‌ای که کارهایش مورد توجه نوجوانان است، می‌تواند هر کاری را انجام دهد، به طور کلی رنگ می‌بازد. اما موضوع دوم که برخی به آن اشاره دارند، مسئله در دسترس بودن چنین محتواهایی به صورت عمومی است.

این کار فراتر از معرفی یک چهره است
شاید اول از همه باید روی این موضوع تاکید کنیم که الگوپذیری در دوره نوجوانی را نباید دست کم گرفت. این که محتوای مستهجن با کمک فیلترشکن در دسترس همه قرار دارد، یک موضوع است و این که شخصیتی که کودکان از او الگو می‌گیرند، چنین چهره‌ای را وارد دنیای کودکان و نوجوانان کند، مسئله دیگری است. زیرا در این جا ،بحث صرف معرفی یک چهره فعال در صنعت محصولات هرزه‌نگاری نیست، بلکه اعتبار دادن به اوست. اعتبار دادنی که می‌تواند فرزندان ما را تشویق به مصرف محصولات ارائه شده توسط این فرد کند.

مراقبت از کودکان وظیفه والدین است اما …
نکته‌ نهایی این که بسیاری از افراد می‌گویند درست است که کار ساسی مانکن غلط بوده اما وظیفه والدین است که از فرزندان خود مراقبت کنند. این حرف هر چند به نکته‌ درستی اشاره دارد اما موضوع مهمی را در نظر نمی‌گیرد. محکوم نکردن کار ساسی مانکن یا کارهای مشابه او، پیام بسیار خطرناکی را به فرزندان ما منتقل می‌کند؛ این که رد شدن از خطوط قرمز ما موضوع بی‌اهمیتی است! شاید برخورد مناسب‌تر آن باشد که در این باره نه تنها سکوت نکنیم بلکه به صورت علنی مخالفت خود را با این محتوا(دست کم با گزارش دادن موضوع در شبکه‌های اجتماعی برای حذف آن) نشان دهیم. اگر هم فرزند ما در معرض چنین محتواهایی است، تا دیر نشده با او صحبت کنیم و اقداماتی را در پیش بگیریم تا او را از چنین محیط‌هایی دور سازیم.

منبع: سلام زندگی- خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن