شهری

تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری

کد خبر : 39169

طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی، تصویب شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی و سایر مدیران متولی، جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی صبح امروز در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار و سرانجام طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در این نشست به تصویب رسید.

استاندار خراسان رضوی در این جلسه ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران تدوین طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: جایگزین کردن این طرح پس از ۲۵ سال از تصویب طرح قبلی، نیاز به اقدامات زیادی داشت و خوشبختانه طی چند ماه گذشته در سطح استان با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تمهید مشاور طرح، اجماع خوبی در بین همه اعضای کمیسیون ماده ۵ استان و اقناع‌سازی خوبی در افکار عمومی، بزرگان و نخبگان صورت گرفت.

محمدصادق معتمدیان با قدردانی از دستگاه قضایی، افزود: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های جدی اجرا و بازنگری این طرح مباحث حقوقی و حقوق مکتسبه بود، تدابیر لازم در این زمینه صورت گرفت.

وزیر راه و شهرسازی هم در این جلسه اظهار کرد: امروز تصمیمی متناسب با شأن و جایگاه ولی نعتمان آقا علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) اتخاذ کردیم که در تاریخ ماندگار خواهد شد.

محمد اسلامی ادامه داد: نگاه همه ما باید معطوف به منطق طرح باشد که کسی بر روی منطق آن ایراد نداشته و خوشبختانه مراحل خود را طی کرده است، در این راستا از استاندار خراسان رضوی و همه کسانی که در این مسیر نقش آفرینی کردند قدردانی می‌کنم.

وی تاکید کرد: نکته‌ حائز اهمیت این است که در یک زمان‌بندی فشرده باید به سمت اجرای طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی برویم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در کنار استاندار خراسان رضوی و مدیریت شهری هستیم، افزود: تعیین تکلیف ساخت‌وسازها؛ اشتغال، تولید، برون رفت از ابهامات و شرایط سخت فعلی را به دنبال دارد.

گفتنی است؛ پس از گذشت ٢۵ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر در سیمای شهری محدوده، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخص‌های خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای کلیه اقشار نیز حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده و احیای بافت تاریخی موجود، از انتهای سال گذشته بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌ و شهرسازی و همکاری دستگاه‌های محلی در قالب «طرح ویژه تفصیلی» در دستور کار قرار گرفت.

پیش از این در جلسه کمیسیون ماده ۵ استان که به ریاست محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی برگزار شده بود، پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، طرح جهت تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد و در نهایت امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.

با تصویب این طرح، بیش از ۳هزار پلاک از تملک اجباری خارج و نوسازی پلاک‌های باقیمانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده طرح جدید و توسط مردم و ساکنان صورت می‌پذیرد. همچنین افزایش سهم اماکن اقامتی متناسب با گروه‌های مختلف درآمدی، افزایش سرانه فضای سبز و سایر کاربری‌های خدماتی نسبت به گذشته و احیای ساختارهای فرهنگی اجتماعی و تاریخی بافت از مهمترین نتایج طرح مصوب است.

حفظ حرائم منظری، حفظ کلیه مساجد و حسینیه‌ها و عناصر هویتی، ارائه ضوابط ویژه برای آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و هویتی، احیای ٢٧ محور تشرف و نیز رونق‌بخشی به سایر گذرهای تاریخی، اختصاص زمین به بیش از ١٠ هزار محل پارک خودرو در قالب پارکینگ‌های عمومی در حاشیه محور شارستان با جانمایی مناسب، تقویت حمل و نقل عمومی و جانمایی ایستگاه‌های مترو از دیگر محورهای مورد تاکید شده در این طرح عنوان شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن