اخبار مهماستانیاسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

توهین بودجه ای دولت به ۳ استان زیارتی!

کد خبر : 13840

معاون زیارت استاندار خراسان رضوی: ردیف بودجه زیارت با این وضعیت در لایحه نباشد بهتر است!

کاهش عجیب و غریب و غیرمنتظره ردیف بودجه زیارت در لایحه بودجه پیشنهادی ۹۷، علاوه بر انتقاد نمایندگان مجلس، صدای مسئولان دولتی را هم در آورده است. اتفاقی که پیش از این، نماینده مردم مشهد در مجلس آن را بیشتر شبیه یک شوخی دانسته  و  رئیس سازمان برنامه و بودجه استان هم  از این بودجه گلایه کرده بود ، حالا معاون زیارت استانداری خراسان رضوی هم این ردیف ۱۵ میلیاردی را یک توهین می‌داند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان رضوی، نوزدهم آذر بود  که رئیس جمهور با حضور در صحن علنی مجلس، لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کرد. لایحه‌ای که در آن بیش از گذشته به شهر مشهد جفا شده است و نه تنها حداقل‌های سال‌های گذشته در آن دیده نشده، بلکه برخی ردیف‌ها حذف و برخی نیز تقلیل یافته است. در جدول شماره ۹ لایحه بودجه ۱۳۹۷با عنوان «برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در سال ۱۳۹۷»، برای «توسعه خدمات زیارتی در شهرهای مشهد، قم و شیراز» تنها ۱۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است و این ۱۵ میلیارد بیشتر شبیه همان شوخی است که نماینده مردم مشهد در مجلس به آن اشاره کرد.

بیشتر شبیه یک شوخی است

حجت الاسلام و المسلمین «نصرا… پژمانفر» در این باره به خراسان رضوی گفته بود: «در بودجه سال ۹۷تنها ۱۵میلیاردتومان آن هم برای سه شهر در نظر گرفته شده است که معلوم نیست از این مبلغ چه مقداری به مشهد تعلق خواهد گرفت. ضمن این که با توجه به رقم‌های درآمدی که دولت در بودجه در نظرگرفته است، گمان نمی‌کنم همین مبلغ را هم برای زیارت اختصاص دهند. مبلغ ۱۵میلیارد تومان اعتبار به عنوان بودجه زیارت برای سه شهر کشور بیشتر از یک شوخی نیست، حتی اختصاص همه این ۱۵میلیارد تومان بودجه زیارت به مشهد با حضور ۲۷میلیون زائر درسال در این شهر، باز هم بیشتر شبیه شوخی است بنابراین این مبلغ را گذاشته اند که اگر فشار آوردند بودجه زیارت چه شد؟ بگویند داده ایم». رضا جمشیدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم در این باره گفته بود: آن چه ما درباره بودجه زیارت پیش بینی و دنبال می کردیم، ۱۵ میلیارد و ۱۸ میلیارد تومان آن هم برای سه شهر نبوده و نیست زیرا اعتبار  پیشنهادی در لایحه ۹۷حتی اگر تماما به مشهد اختصاص یابد هیچ مشکلی را از این شهر حل نخواهد کرد. این اعتبارات حتی پاسخ گوی هزینه های پزشکی و بهداشتی زائران  نیست.

اصلا قابل قبول نیست

در این باره معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری نیز لب به گلایه گشود و از وضعیت بودجه زیارت در لایحه پیشنهادی انتقاد کرد. «محمد حسن واحدی» در گفت و گو با خراسان رضوی در این باره گفت: با تلاش‌هایی که در گذشته صورت گرفت و خراسان رضوی در آن نقش محوری داشت، بحث زیارت برای سه استان خراسان رضوی، فارس و قم در برنامه ششم توسعه گنجانده شد و در ماده ۹۷ برنامه قرار گرفت. بر این اساس سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شد برای آن ردیف اعتباری پیش بینی کند، البته چون ماده ۹۷ در مجلس به برنامه ششم اضافه شد، طبیعتا در لایحه بودجه سال ۹۶ اعتباری نداشت اما طبق قولی که آقای نوبخت داده بود، قرار بود از سال ۹۷ این ردیف بودجه را داشته باشیم. وی تصریح کرد: حالا در لایحه بودجه ۹۷ فقط ۱۵ میلیارد برای زیارت گذاشته اند که این اصلا قابل قبول نیست و از دیدگاه من به عنوان معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی،  ۱۵ میلیارد اعتبار برای بودجه زیارت توهین به سه استان خراسان رضوی، فارس و قم است. واحدی درباره دلایل انتقاد از این ردیف بودجه اظهار کرد: اول این که اگر به فرض این مبلغ ابلاغ شود، تخصیص اش ۱۰۰ درصد نخواهد بود، دوم این که با این پول نمی‌شود کاری کرد  و سوم این که نظر کارشناسی من این است که واقعا این توهین به سه استان است و بهتر است چنین ردیف بودجه‌ای با این مبلغ در بودجه کشور نباشد.

تجدید نظر کنند

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار افزود: درباره این موضوع آقای استاندار و بنده به عنوان معاون زیارت پیگیری‌هایی را انجام داده ایم و مسئولان دو استان دیگر نیز در حال تلاش برای حل این موضوع هستند. همچنین افزایش بودجه زیارت از طریق نمایندگان مجلس هم در حال پیگیری است و قول داده اند در صحن علنی مجلس این ردیف را اصلاح کنند. واحدی تصریح کرد: درخواست ما از سازمان برنامه و بودجه کشور این است که حتما درباره ردیف بودجه زیارت تجدید نظر کنند و امیدواریم این خواسته محقق شود.

طرح مصوب و قانونی داریم

معاون استاندار با اشاره به تصویب طرح جامع زیارت در کارگروه ملی زیارت تصریح کرد: در این طرح که مجوزها و مصوبه‌های قانونی را دارد، پروژه‌هایی تصویب شده است که باید از محل بودجه زیارت با مشارکت دولت و بخش خصوصی اجرا شود، بر همین اساس باید ۳۰۰ پروژه در پنج سال آینده با سرمایه گذاری بخش خصوصی عملیاتی و حدود ۵۰۰ پروژه هم با کمک دولت طی این پنج سال اجرایی شود. به همین دلیل باید سالانه با توجه به توان کشور، اعتبار لازم برای بودجه زیارت دیده شود. واحدی تصریح کرد: اگر سند زیارت، پروژه‌های مصوب و تاییدهای قانونی در حوزه زیارت را نداشتیم شاید جای سوال بود که چرا بودجه زیارت را مطالبه می‌کنیم اما هم اکنون این طرح جامع وجود دارد و باید طی پنج سال حداقل در خراسان رضوی در قالب ۸۲۵ پروژه آن را محقق کنیم. وی افزود: بخش زیارت طرح جامع دارد و کارگروه ملی زیارت آن را تایید کرده است، به همین دلیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استان باید این مطالبه به حق را پیگیری کنند تا اعتبارات تکمیل شود. واحدی ادامه داد: زیارت یک حرکت نرم است که می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را در کشور رفع کند اما برای اجراهای طرح‌ها و زیرساخت‌های حوزه زیارت احتیاج به کمک دولت داریم، نه این که همه اش دولتی شود، ولی باید کمک دولت بیاید تا بتوانیم با اتکا به آن بخش خصوصی را هم پای کار بیاوریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن