ستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

۵ هزار مسجد استان برای میزبانی از روزه داران غبارروبی شد

کد خبر : 2571
نویسنده : محمد حسام مسلمی

 به زودی ماه ضیافت‌ا… نزدیک می‌شود و دوباره روزهایی از راه می رسد که غروبش با نوای «رَبَّنَا لاَ تُزغْ قُلُوبَنَا» همراه خواهد شد. اندک اندک می‌رسد ماه نزول قرآن، ماه بخشش و بندگی و چه زیباست همراه شدن با آن هایی که خود را برای این میهمانی خدا و میزبانی از روزه داران آماده می کنند. این روزها کمتر کسی است که خود را برای زیباترین ماه الهی مهیا نسازد و برای حضور در این میهمانی، غبار از دل و دیده نزداید. و چه دلنشین است تماشای آنانی که برای میزبانی از میهمانان خدا مشتاق ترند و می روند تا معطر کنند عبادتگاهی را که قرار است رمضانی دیگر، مومنان در آن سجده و استغفار و توبه کنند، اشک بریزند، قرآن بر سر بگیرند، نوای «العفو» سر دهند، جوشن کبیر بخوانند و «یا مجیر» ذکر لبشان باشد. در این روزهای نزدیک به ماه مبارک رمضان، شهر مشهد هم حال و هوای دیگری دارد و سیمای شهر خبر از رسیدن ماه خدا می‌دهد. این روزها مساجد شهر یکی پس از دیگری با حضور عاشقان غبارروبی می‌شود و مشتاقانه نفس‌های گرم روزه‌دارانی را به انتظار می نشیند که قرار است میهمان خانه خدا باشند.
غبار روبی خانه های خدا
فرصتی فراهم می شود که به یکی از مساجد شهر سری بزنیم. مسجد صاحب الزمان(عج) در خیابان رهایی بولوار فکوری که هفت سال بیشتر از احداث آن نمی گذرد اما در همین مدت اندک، به مامنی برای اهالی منطقه تبدیل شده است. حالا با نزدیک شدن به ماه میهمانی خدا، همه قشرهای مردم به ویژه جوانان و بانوان، پای کار آمده اند و با جارو کردن، گردگیری، غبارروبی و عطرافشانی مساجد به استقبال ماه پرفیض و برکت رمضان می روند.
 حضورجوانان و نوجوانان در آیین غبارروبی
«علی عباسی» مسئول فرهنگی مسجد صاحب الزمان (عج) می گوید: هفت سال از احداث مسجد صاحب الزمان(عج) می گذرد و حضور اقشار مردم  به ویژه جوانان و نوجوانان جلوه خاصی به مسجد بخشیده است. همه در تلاش هستیم، در این روزهای پایانی شعبان که متفاوت با دیگر روزهای سال است، دعوت میزبان را اجابت کنیم و خودمان را برای این ماه آماده سازیم، از خانه تکانی دل گرفته تا غبار روبی مساجد و تمامی این کارها با عشق انجام می شود.
عباسی می افزاید: در دوسال گذشته فضای محدودی در اختیار داشتیم و در برخی از ایام مثل ماه محرم و رمضان با مشکلات زیادی مواجه بودیم ولی به همت خیران یکی از منازل اطراف مسجد خریداری و به مسجد افزوده شد تا مشکل محدودیت فضا نداشته باشیم.
 مسئول فرهنگی مسجد صاحب الزمان (عج) با بیان این که دادن افطاری ساده از دیگر برنامه های این مسجد در ماه مبارک رمضان است، می گوید: بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در ماه رمضان، نمازگزاران بر سر خوان ساده افطاری می نشینند و با این کار فرهنگ علوی و ساده زیستی را ترویج می کنند.
غبارروبی بیش از ۵ هزار مسجد در خراسان رضوی
حجت الاسلام «حسینعلی رحمتی» کارشناس مسئول امور مبلغان و ائمه جماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره می گوید: در دهه نکوداشت مساجد و در آستانه ماه مبارک رمضان غبار روبی پنج هزار و ۳۴۶ مسجد در استان آغاز شده است. مراسم غبارروبی مساجد به کمک خادمان و اعضای هیئت امنای آن ها و مردم محله از هفته گذشته آغاز شده است و تا دوشنبه این هفته مصادف با آخرین روز ماه شعبان المعظم ادامه خواهد داشت.
رسیدگی به وضعیت ظاهری مساجد
وی می افزاید:همچنین طی هماهنگی های انجام شده با شهرداری مشهد، مقرر شده است قالی شویی های مناطق مختلف شهر فرش های مساجد را با ۸۰ درصد تخفیف شست و شو دهند. وی در گفت و گو با ایرنا می افزاید: از ابتدای امسال رسیدگی به وضعیت ظاهری مساجدی که از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در آن ها روحانی مستقر می شود و نیاز به تعمیر دارد، در دستور کار قرار گرفته است.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن