شهری

پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب غشایی کشور در مشهد به بهره‌برداری رسید

کد خبر : 38745

تصفیه‌خانه فاضلاب محلی(لوکال) “چهل بازه” به عنوان پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه غشایی کشور طی مراسمی با حضور مدیران شهری و استانی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش صبح مشهد، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد روز جمعه در این مراسم گفت: فضای سبز شهری عاملی برای زیست پذیر کردن شهرها برای شهروندان است و در مشهد این مهم مورد توجه است و استفاده از گونه های بومی و مناسب با شرایط اقلیمی در اولویت است.

مهدی یعقوبی افزود: برای آبیاری فضای سبز نیز در این کلانشهر استفاده از پساب تصفیه شده مورد تاکید است لذا با توجه به قرار گرفتن کلانشهر مشهد در اقلیم خشک و محدودیت‌های منابع آب، در سال ۹۶ ساخت نخستین و بزرگترین تصفیه خانه محلی فاضلاب کشور در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

وی ادامه داد: ساخت هفت تصفیه خانه محلی فاضلاب در دستور کار است که امروز تصفیه خانه چهل بازه به بهره برداری می رسد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: این تصفیه خانه با فرایند پیشرفته و ترکیبی از تصفیه بیولوژیکی فاضلاب و غشایی با اعتبار بیش از ٢٣٠ میلیارد ریال و تامین اعتبار از سوی بخش خصوصی آماده بهره برداری شد.

یعقوبی با بیان این که خروجی این تصفیه خانه بسیار با کیفیت است افزود: این تصفیه خانه در هر ثانیه ۵۰ لیتر پساب تولید می کند و در مجموع با استفاده از این مقدار پساب تولید شده حدود ۵۰ هکتار از فضای سبز شهر به صورت روزانه آبیاری خواهد شد.

وی اضافه کرد: این تصفیه خانه طی مراحل پیش تصفیه، تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی، فیلتراسیون غشایی و گندزدایی، فاضلاب ورودی را به پساب دارای کیفیت بسیار مطلوب به منظور آبیاری فضای سبز شهر مشهد تبدیل می‌کند و فضای اشغال کمتر، کیفیت عالی پساب خروجی و راندمان بسیار بالا در تصفیه فاضلاب، از مزایای این روش تصفیه نسبت به سایر روش‌های تصفیه قدیمی است.

گفتنی است، فضای سبز شهر مشهد با احتساب فضای سبز کمربندی، پنج هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت دارد و سرانه فضای سبز این شهر ۱۷.۳ مترمربع است. در تصفیه خانه‌های فاضلاب غشایی به منظور حذف ذرات بسیار ریز همچون نمکها، ویروسها، آفت‌کُشها و بسیاری از ترکیبات آلی آب را تحت فشار بالا و یا خلا از غشاهایی نازک عبور می دهند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن