اسلاید شوشهری

در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی طلا و جواهر در مشهد

از سند راهبردی صنعت طلا و جواهر در مشهد رونمایی شد

کد خبر : 56072

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت :برای اولین بار است که اسناد راهبردی جز تهران رونمایی می‌ شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری هشتمین نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره، فیروزه، گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته مشهد، محمدمهدی برادران افزود: در حوزه تولید در افق سال ۱۴۰۷ میزان ۱۰ برابری و در حوزه صادرات افق ۵۰ برابری و همچنین در حوزه اشتغال افق ۱۰۰ هزار اشتغال را هدف‌گذاری کردیم.

وی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، بیان کرد: در همه دنیا صنعت نمایشگاهی یک اقدام سریع و پیش‌برنده سایر صنایع است و امیدوارم این نمایشگاه امروز که دو هفته پیش درتبریز برگزار شد و همچنین دربهمن ماه در تهران برگزار خواهد شد ، بتواند سطح بیشتری از توانمندی‌های صنعت را به نمایش بگذارد.

برادران تاکید کرد:توانمندیهای مالی این صنعت، تجربه، پیشینه و هنرمندی در حوزه جواهر می‌تواند برای نسل آینده الگو باشد که این راه را دنبال کنند. این در حالیست که ما سومین کشور بهره‌مند در حوزه پرینتر سه‌بعدی می باشیم و در زمینه ماشین‌آلات صنعتی نیز موفق شدیم به کشور‌هایی که ما را تحریم کرده اند کالا بدهیم.

وی با اشاره به آن که این نمایشگاه مزایای دیگری همانند پررنگ شدن کارگاه‌های آموزشی در کنار نمایشگاه‌ها را دارد، بیان داشت : قسمت عمده نمایشگاه کارگاه‌های جنبی و آموزشی است که متاسفانه کمتر در صنعت نمایشگاهی به آن توجه کرده ا یم اگرچه این یک ضرورت است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت ادامه داد: خوشبختانه در صنعت طلا در خراسان زنجیره معدن تا شمش، تبدیل به مصنوعات طلا و جواهر و حتی آثار هنری خاص در استان داریم و فیروزه را می توان به عنوان خاص این قسمت از کشور مان بدانیم تا جایی که این رنگ نیز متعلق به استان ما و بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) است.

برادران تاکید کرد: به اعتقادمن در حوزه طلا هنوز اول راه هستیم و متاسفانه از نظر فرهنگی حساسیت های خاصی داریم .برای مثال اگر خبری درج شود که یک تن طلا از کشور خارج شد، به عنوان خبری منفی از آن یاد می‌ شود اما باید این فرهنگ اصلاح شود زیرا برای تسهیل صادرات باید حساسیت‌های بی‌مورد و نگاه‌های سلیقه‌ای را کم کنیم. ما در ابتدا واردات را تسهیل کردیم که ۱۳ تن طلا وارد کشور شد، بنابراین نباید نگران باشیم که یک تن طلا از کشور خارج شد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت یادآور شد: تمام فعل و انفعال ما همین است و تمام جلسات،نمایشگاه‌ها و آموزش‌ها را می‌گذاریم که صادرات و واردات تسهیل شود ومصوبه هیات دولت تعرفه گمرکی صفر بوده، یعنی هر فردی قصد دارد شمش طلا به کشور وارد کند، مجاز است.

وی خاطر نشان ساخت:ما پای این اهداف تا محقق شدن آن هستیم و به اعتقاد من تحقق آن قطعی است، اگر موانع را برداریم. عزم مان جزم باشد ، می‌توانیم به این اهداف برسیم که موجب اشتغال، صادرات، تولید، درآمد و ارزش افزوده بیشتر می‌شود.

در ادامه این مراسم مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: در هشتمین نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره، فیروزه، گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته مشهد ۱۰۵ مشارکت‌کننده از اقصی نقاط کشور حضور دارند که تعداد۷۰ مشارکت‌کننده آن از استان هستند.

سعید صیفی درادامه این مراسم در خصوص صنعت نمایشگاهی و تاثیر آن بر اقتصاد گفت :نمایشگاه‌ها آیینه اقتصاد هر کشور هستند که برای ترویج، توسعه، رشد فنی و تبادل تجاری عمل می‌کنند.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای جهان نمایشگاه‌ها به منزله صنعتی بزرگ و بین‌المللی نقطه رشد اقتصادی نوظهوری هستند که جایگاه گردهمایی تولیدکنندگان ، مشتریان و مرکزی برای تبادل فناوری، تجارت و اقتصاد هستند.

صیفی با اشاره به این که تا قبل از سال ۱۸۵۱ میلادی در گوشه و کنار دنیا نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شد، اظهار داشت: اما در سال ۱۸۵۱ اولین نمایشگاه جهانی در محلی در کریستال پالاس لندن برگزار شد که به عنوان نمایشگاه بین‌المللی کالاهای ملل جهان بود و ایران در زمان امیرکبیر در آن نمایشگاه غرفه‌ای را اخذ کرد. از دیگر مصادیق بارز عرضه تکنولوژی و فناوری‌های جدید نمایشگاه سال ۱۸۸۹ پاریس بود که طرح برج ساخت ایفل توسط مهندس ایفل به مقامات شهر پاریس ارائه و در این نمایشگاه عرضه شد.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد با بیان اینکه ارزش و اهمیت نمایشگاه‌ها و تاثیری که دارند، بسیار چشمگیر است، تاکید کرد: امروزه شعار صنعت نمایشگاهی توسعه بازار و جهانی‌سازی است. انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی ufi در دنیا در پاریس مستقر است که ۷۶۸ عضو از ۸۷ کشور دنیا دارد و نمایشگاه بین المللی مشهد بعد از تهران اولین دارنده عضویت ufi است.

رییس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران یادآور شد : نمایشگاه‌ها صنعتی فرادست ،شناخته می‌شود یعنی تمامی صنایع دیگر به آن نیازمند هستند. در دنیا سالانه ۳۲ هزار نمایشگاه برگزار می‌شود که۴/۸ میلیون غرفه‌دار شرکت کرده و بالغ بر ۳۵۳ میلیون از این نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند.

وی تاکید کرد: تبادل تجاری حاصل از برگزاری نمایشگاه‌ها در طول سال در دنیا دنیا ۵۵۱ میلیارد دلار یعنی ۵/۵ برابر بودجه ما در سال ۱۴۰۲ است. این موارد اهمیت صنعت نمایشگاهی را برای ما مبرهن می‌کند، بنابراین باید به صورت ویژه به این صنعت اهمیت داده شود و دولتمردان ما به آن بپردازند به اعتقاد من این صنعت می‌تواند بر اقتصاد ‌ما تاثیرگذار باشد.

در پایان این مراسم از ۱۲ طراح برتر ، نیلوفر میر شهیدی،حسین فداکار،دلارام آموزگار، حدیث فداکار، آرزو دهقان پور، هانیه نساج مقدم، علی اصغر خاکساری، محمد کشمیری ،نگین زمردیان،نازنین السادات حسین زاده، ابوالفضل درویش و سوگند اسماعیل زاد تقدیر شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن