شهری

مدیرکل تامین اجتماعی جزئیات نسخه نویسی الکترونیکی را تشریح کرد:

شنبه؛ آغاز حذف دفترچه های کاغذی تامین اجتماعی

کد خبر : 38716

مدیرکل تامین اجتماعی استان با تشریح جزئیات اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در استان گفت: طرح حذف دفترچه های کاغذی بیمه، روز شنبه هفته آینده کلید می‌خورد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از «خراسان رضوی»، سید محسن نظام خیرآبادی روز گذشته در نشستی خبری با بیان این که در سال ۹۸ مبلغ ۱۰۳ میلیارد ریال و امسال ۸۶ میلیارد ریال برای چاپ دفترچه های بیمه هزینه شده است، اظهار کرد: یکی از مهم ترین اقدامات سازمان تامین اجتماعی حذف دفترچه‌های درمانی به منظور اجرایی کردن نسخه نویسی الکترونیکی است.

وی با اشاره به ارائه ۳۰ خدمت غیر حضوری به ۷۰ میلیون نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی در کشور در قالب طرح ۳۰۷۰ گفت: تمامی افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می توانند برای دریافت خدمات غیر حضوری این سازمان به سامانه خدمات غیر حضوری به آدرس es.tamin.ir مراجعه ، ثبت نام و از خدمات بهره مند شوند. وی افزود: ٢٣ خدمت از ٣٠ خدمت رونمایی و اجرایی شده است و با اجرای این طرح علاوه بر صرفه جویی های ریالی و زمانی برای بیمه شدگان و سازمان تامین اجتماعی، شاهد کاهش سفرهای شهری به صورت چشمگیری خواهیم بود. نظام خیر آبادی تصریح کرد: از جمله مهم ترین خدمات ارائه شده در این طرح، پرداخت هزینه ازدواج، ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه شدگان، درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق مشاغلی که به واسطه ماهیت شغل، کمتر از یک ماه لیست ارائه می شود، انعقاد قرارداد و دریافت حق بیمه بیمه اختیاری، دریافت غیرحضوری تعهدنامه و درخواست غیرحضوری غرامت دستمزد ایام ابتلا به بیماری کروناست.

در ادامه این نشست خبری ،حمید داستانی مدیر درمان تامین اجتماعی استان نیز به تشریح روند و مزایای حذف دفترچه های کاغذی پرداخت و گفت: بیماران از شنبه هفته آینده می توانند با کد ملی یا صفحه اول دفترچه بیمه تامین اجتماعی به مراکز درمانی و مطب پزشکان مراجعه کنند و پس از تجویز نسخه الکترونیکی به داروخانه بروند و دارو را دریافت کنند. وی افزود: اگر پزشکی زیرساخت لازم را برای نسخه نویسی الکترونیک نداشت درقانون به این پزشکان اجازه داده شده در سربرگ های مطب، نسخه بنویسند و برای این کار، کد ملی بیمار در سربرگ نسخه درج شود که در صورت اشکال در سیستم اینترنتی نیز به همین روش عمل می‌شود. داستانی درباره مشوق های در نظرگرفته شده برای پزشکان در زمینه استفاده از نسخه نویسی الکترونیک گفت: در گذشته پزشکان باید تا زمان ثبت نسخه ودرپی آن برای دریافت مطالبات شان چند ماه صبر می‌کردند اما در این طرح طی ۲۴ ساعت نسخه ثبت می شود و این یکی از بزرگ‌ترین مشوق ها برای استفاده از این طرح است.

وی همچنین به مزایای نسخه نویسی الکترونیک در مقایسه با نسخه نویسی کاغذی اشاره کرد و افزود: نسخه نویسی و نسخه خوانی اشتباه از مهم‌ترین معضلات در دفترچه‌های کاغذی بود که در نسخه نویسی الکترونیک این اشتباهات از بین می‌رود و از طرفی این سیستم ،تداخلات دارویی را به پزشک گوشزد می‌کند، ثبت سوابق بیمار و ایجاد پرونده پزشکی از دیگر مزایای این نوع نسخه نویسی در مقایسه با نسخه نویسی کاغذی است. وی درباره نوزادان تازه متولد شده که شناسنامه دریافت نکرده اند هم گفت: درباره نوزادانی که برای آن ها دفترچه صادر نشده نیز تمهیداتی اندیشیده شده است و این نوزادان تا یک ماه پس از تولد، می توانند با کارت ملی مادر خدمات را دریافت کنند. مدیر درمان تامین اجتماعی استان همچنین به اقدامات پیشگیرانه برای تخلفات احتمالی در نسخه نویسی اشاره کرد و افزود: همزمان با نوشته شدن نسخه الکترونیکی، پیامکی برای بیمار ارسال می‌شود تا ضمن اطلاع بیمار، از نسخه نویسی غیرقانونی جلوگیری شود، همچنین انطباق نسخه ها توسط همکاران ما کنترل می‌شود و در صورت احراز تخلف با فرد متخلف برخورد می‌شود که جرایم سنگینی برای این کار در نظر گرفته شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن