استانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی:

طرح تحول روستایی استان با حضور ۲۵۰۰ دهیار استان آغاز می شود

کد خبر : 50328

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی از آغاز طرح تحول روستایی با هدف رفع عقب ماندگی‌های برنامه‌ توسعه و عمران روستاهای استان خبر داد.

به گزارش صبح مشهد، ستاد خبری روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، «جواد خدائی» در این ارتباط اظهار کرد: با توجه به شبکه مسائل استان، همچنین معطوف به سند تحول دولت، برنامه‌هایی برای جهش در نیل به اهداف عالی دولت در روستاها و مناطق محروم پیش بینی شده تا بر اساس آن بتوانیم بخشی از عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران و فرصت هایی نو جهت پیشرفت و آبادانی روستاهای استان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح اهداف کلانی چون جبران عقب ماندگی‌های گذشته و ایجاد فرصت های جدید برای پیشرفت و آبادانی روستاها را دنبال می‌کند، تصریح کرد: سه حوزه اصلی اجرای طرح تحول روستایی؛ زیرساخت‌ها و عمران، اقتصاد و اشتغال و حوزه فرهنگی و اجتماعی روستایی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در هر حوزه؛ شاخص‌ها بر اساس اهداف عملیاتی و برنامه‌های مدون تعیین شده که بنا بر آن تا پایان دولت سیزدهم باید سهم برخورداری روستاها به بالاترین اندازه ممکن در همه بخش ها ارتقا یابد.

وی ادامه داد: در حوزه عمرانی و زیرساختی ۱۴ کلان پروژه شامل برخورداری همه روستاها از گاز، آب شرب، احیای قنات‌ها، اجرای عملیات آبخیزداری، ارایه تسهیلات مسکن و احداث آن، بازنگری طرح های هادی روستایی، ساخت مسجد، ساخت مدرسه و … طراحی شده، در حوزه اقتصادی نیز اشتغال مساله محوری است که با ارایه تسهیلات اشتغال و فرصت‌های مختلف در تلاشیم تا سهم اشتغال روستاها را افزایش دهیم و در حوزه اجتماعی نیز شاخص‌هایی مانند روستای بدون اعتیاد، بدون طلاق، فرزندآوری و … دنبال می‌شود.

خدایی با اشاره به برگزاری گردهمایی ۲۵۰۰ دهیار استان خراسان رضوی در هفته جاری، محور این گردهمایی را معرفی طرح تحول روستایی مبتنی بر مشارکت و ایجاد هم‌افزایی میان دولت و مردم در بهره گیری از ظرفیت‌ها اعلام و عنوان کرد: در این گردهمایی علاوه بر بیش از دو هزار و ۵۰۰ دهیار، بخشداران و فرمانداران استان خراسان رضوی نیز حضور دارند.

وی با عنوان اینکه هدف گذاری اصلی ما مشارکت نهادهای اجتماعی و مردمی و نهادهای انقلابی و خیرین و استفاده از پتانسیل همه مجموعه ها در جهت تحقق هدف گذاری‌های معین شده است، افزود: دهیاران به عنوان مسوول و متولی اصلی روستاها، می‌توانند نقش بسیار پررنگی را در تحقق طرح تحول روستایی ایفا کنند، از این رو برای نخستین بار مشارکت و مداخله خود دهیاران را تعریف کرده ایم، به طوری که فرمانده و مدیر عملیاتی طرح در هر روستا دهیاران آن روستا خواهند بود و بخشداران و فرمانداران پیشتیبان طرح هستند.

خدایی گفت: وظیفه دهیاران در این طرح؛ شناسایی دقیق نیازها، تسهیل‌گری میان مردم و دستگاه های اجرایی، رصد و پیگیری اجرای پروژه ها و … تعریف شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه اجرای طرح تحول روستایی از چند ماه پیش به صورت آزمایشی آغاز شده و در برخی بخش ها نیز پیشرفت هایی داشته، خاطرنشان کرد: هدف از گردهمایی دهیاران استان، آغاز رسمی اجرای این طرح است و با حضور تمامی مجریان شامل دهیاران، بخشداران و فرمانداران، تقسیم کار صورت گرفته و فصل جدیدی برای پیشرفت و آبادانی روستاهای استان آغاز می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن