اقتصادی

قیمت مصوب مرغ زیر پای بازار!

کد خبر : 49340

با وجود افزایش نرخ مصوب مرغ هنوز هم این محصول در برخی مناطق مشهد بالاتر از نرخ مصوب عرضه می شود

قیمت مصوب مرغ به ۶۳ هزار تومان رسید اما طبق مشاهدات میدانی ما درهای تخلف گران‌فروشی همچنان به روی بازار مرغ باز است و در برخی از موارد گران‌فروشی به چشم می‌خورد.

صبح مشهد- با این که قیمت مصوب مرغ به تازگی ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان بود اما قیمت‌ها تا مرز ۷۰ هزار تومان در بازار افزایش پیداکرده بود. البته این زنجیره گران‌فروشی مرغ از مرغداری‌ها آغاز شده بود و با طی کردن واسطه‌ها زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسید، قیمت‌ها خط قرمز مصوب را رد می‌کردند، به طوری که طبق ادعای برخی از مرغ فروشان مرغداران اقدام به فروشی بیشتر از قیمت مصوب به آنان می‌کردند و حتی در برخی از موارد شرکت‌های توزیع‌کننده، مرغ را با قیمتی بیش از قیمت مصرف‌کننده به دست فروشنده می‌رساندند. فروشنده نیز با احتساب افزایش قیمتی دیگر عرصه را بر مصرف‌کننده تنگ می‌کرد. هرچند در تمام این موارد، همه زنجیره‌های تولید، افزایش هزینه‌های تولید مرغداران را دستمایه گران‌فروشی خود کرده بودند اما بازهم مصرف‌کننده به دور از هیاهوی بازار متحمل این هزینه‌های مازاد می‌شد. مسئله‌ای که به نظر می‌رسید حتی نظارت‌های مسئولان هم چندان جلودار آن نبود.

این روند در بازار حکمفرما بود تا بالاخره قیمت مصوب مرغ روز گذشته به ۶۳ هزار تومان رسید. با اعلام قیمت مصوب، مجدد سری به بازار زدیم تا مطلع شویم که آیا با وجود افزایش قیمت مصوب مرغ، باز هم گران‌فروشی در بازار صورت می‌گیرد یا خیر؟ هر چند در بازار دستغیب مشهد نرخ ها به قیمت مصوب اعلام می‌شد اما در دیگر نقاط شهر قیمت‌هایی بیشتر از نرخ جدید مصوب به ما اعلام می‌شد. برخی قیمت مرغ را ۶۷ هزار تومان، ۶۴ هزار تومان و… اعلام کردند. اگرچه مسئولان در بحث نظارت‌هایشان درباره وجود گران‌فروشی به قیاس اقدام می‌کنند که حضور نیروی انتظامی نافی وجود دزد نیست اما این بار با افزایش قیمت مصوب مرغ انتظار می‌رود در عرصه نظارت با جدیت بیشتری ورود کنند تا درهای ورود بازار مرغ به گران‌فروشی محکم بسته شود.

پیش‌بینی کاهش قیمت مرغ در روزهای آینده
علی‌اکبر نصری، رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد می‌گوید: قیمت مصوب مرغ از سوی تنظیم بازار کشور در روز سه‌شنبه ۶۳ هزار تومان اعلام شد، بنابراین از این پس هر کس با قیمتی بیش از قیمت مصوب اقدام به فروش مرغ کند، فرم گزارش برایش تنظیم و پرونده‌اش به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود. وی افزود: بر کشتارگاه‌ها و بازار همچنان نظارت می کنیم. صبح روز چهارشنبه هم ما گشت مشترک داشتیم و مرغ در اکثر فروشگاه‌های خیابان استقلال باقیمت مصوب ۶۳ هزار تومان و کمتر از آن به فروش می‌رسید. بنابراین پرونده تخلفی تنظیم نشد. نصری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده قیمت مرغ به زیر قیمت مصوب برسد. وی درباره مشاهدات میدانی ما مبنی بر وجود گران‌فروشی مرغ می‌گوید: احتمال این موضوع وجود دارد و منکر آن نیستیم اما در مراجعه بازرسان ما موردی مشاهده نشد. با این که نیروی انتظامی وجود دارد آیا به این معناست که دزد نیست؟ اما هر جا تخلفی مشاهده کنیم، فرم تخلف تنظیم می‌شود. در جلسه تنظیم بازار شهرستان در روز چهارشنبه از سوی تعزیرات، مجدد تشدید بازرسی اعلام شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن