شهری

بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه تصميم؛ 

۲۵۰۰ نفر در دو ماه گذشته در خراسان رضوی تقاضای طلاق کرده‌اند

کد خبر : 37776

به گفته‌ی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در فاصله آذر ماه تا دی‌ماه جاری، ۲۵۰۰ نفر در سامانه‌ی تصمیم جهت انجام فرایندطلاق، ثبت نام کرده اند.

به گزارش صبح مشهد، حسین تنها طلب در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: در دو ماه گذشته به دلیل کاهش ساعات فعالیت کاری مراکز غربالگری و مشاوره به یک سوم بر اساس پروتکل مقابله با کرونا، بررسی تقاضاهای طلاق استان با تأخیر صورت گرفته و به همین جهت تراکم درخواست‌ها زیاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار سامانه‌ی تصمیم، سالانه حدود ۱۵ هزار تقاضای طلاق در خراسان رضوی به ثبت می‌رسد که البته این نشانگر میزان واقعی طلاق نیست.
وی با یادآوری اینکه حدود ۱۰ درصد این متقاضیان در همان مراحل اولیه‌ی غربال و مشاوره، از درخواست طلاق انصراف می‌دهند گفت: تقریبا در همین حدود نیز در پایان فرایند مشاوره که حدود دو ماه به طول می‌انجامد، از ادامه‌ی کار پروسه‌ی طلاق منصرف شده و به زندگی خانوادگی برمی‌گردند.

تنها طلب اضافه کرد: به طور متوسط بین ۱۵ تا ۱۷ درصد طلاق‌ها نیز منجر به سازش طرفینی می‌گردد.

نوبت‌گیری از سامانه تصمیم در منزل
به گفته‌ی مسؤول سامانه‌ی تصمیم خراسان رضوی، برای خلوت کردن صف نوبت متقاضیان طلاق استان، شورای مشورتی دادگستری و بهزیستی که تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی در برنامه‌ی فرایند طلاق است مصوب کرد که مرحله‌ی غربالگری که تا کنون در مرکز مهر حقی انجام می‌شد در مراکز غیر دولتی هم انجام شود و فرایند ۵ جلسه مشاوره به دفاتر مشاوره روان‌شناسی خانواده سپرده شود.

حسن حاجی‌پور یادآور شد: در حال حاضر ۱۳ کلینیک مددکاری و ۲۳ مرکز مشاوره‌ی روان‌شناسی در مشهد طرف قرارداد سامانه هستند و در شهرستان‌ها نیز حسب مورد، تعداد از مشاوران و مراکز مداخله‌ی تحت نظارت بهزیستی، کار غربالگری و مشاوره طلاق را ساماندهی می‌کنند.
وی افزود: مجموع کلینیک‌های مددکاری دخیل در برنامه ۲۵ واحد و جمع مراکز مشاوره ۵۳ مرکز هستند که به جز آنها که در مشهد هستند و آورده شد، بقیه در شهرستان‌ها فعال می‌باشند.

وی در زمینه‌ی عادی شدن روال مشاوره طلاق پس از رفع تراکم پرونده‌ها بیان داشت: پس از اینکه تعداد پرونده‌های پشت نوبت کاهش یافت و به روال عادی رسیدیم، شورای مشورتی برای ادامه‌ی کار به شکل فعلی یا تعیین فرایند دیگری تصمیم‌گیری می‌کند.
مسؤول سامانه‌ی تصمیم بهزیستی خراسان رضوی در خصوص فرایند ثبت‌نام متقاضیان طلاق در سامانه نیز گفت: شخص متقاضی در منزل با مراجعه به سامانه تصمیم، نام و مشخصات خود را در سامانه ثبت می‌کند و سپس توسط سامانه و بر حسب آدرس محل سکونت، نوبت‌دهی و به یکی از دفاتر غربال یا مشاوره هدایت می‌شود.

وی افزود: این آغاز کار فرایند طلاق است که بر حسب برنامه‌ریزی مشترک دادگستری و بهزیستی، تا پایان اعلام نظر روان‌شناسان و تأیید کارشناس سامانه، بین ۴۵ روز تا ۲ ماه طول می‌کشد.

وی که کارشناس مسؤول مشاوره بهزیستی خراسان رضوی نیز می‌باشد در همین زمینه اظهار داشت: فرایند طلاق در بیشتر کشورهای دنیا، به همین روال است و حتی در بعضی ایالت‌های امریکا حتی تا سه ماه و بیشتر هم طول می‌کشد.
حاجی‌پور تأکید کرد: تقریبا همه‌ی کشورهای پیشرفته، فرایند طلاق را با مشاوره‌ی روان‌شناسی و مددکاری همراه می‌کنند که تا حد امکان از بروز پدیده‌ی طلاق که تأثیرات بسیار منفی بر کودکان و خود زوجین دارد بکاهند بنابراین فرایندی که در کشور ما و توسط بهزیستی و دادگستری ابداع شده، علاوه بر اینکه مبنای دینی و اسلامی دارد، روال عادی و مقبول بیشتر کشورهای دنیا می‌باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن