استانیاسلاید شواقتصادی

صادرات میوه افغانستان از طریق مسیر ریلی خواف-هرات فراهم شد

کد خبر : 53700

رییس انجمن شرکتهای ترانسپورتی هرات افغانستان گفت: صادرات محصولات کشاورزی به خصوص میوه از افغانستان و از طریق ایران به دیگر کشورها، با راه‌اندازی راه‌آهن خواف- هرات، آسان و به صرفه می‌شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، عارف رضایی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: راه اندازی راه آهن خواف-هرات جابجایی سریع حجم بالایی از بار در مقایسه با مسیرهای جاده ای را ممکن می سازد که این مساله موجب کاهش هزینه های تجاری بازرگانان ایرانی و افغانستانی و افزایش سود تولیدکنندگان کالاهای صادراتی و ترانزیتی می شود و سرعت انتقال کالا را نیز افزایش می دهد.

وی بیان کرد: هم اکنون بخشی از میوه تولیدی افغانستان به شکل “میوه خشک” یا همان آجیل و خشکبار به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهای غربی صادر می شود که فعالیت جدی راه آهن خواف-هرات و انتقال محصولات کشاورزی با این خط ریلی به بنادر جنوبی ایران و سپس کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند برای کشاورزان و بازرگانان افغانستانی پرسود و مفید باشد.

رییس انجمن شرکتهای ترانسپورتی هرات افغانستان اضافه کرد: در آینده می توان در خصوص صادرات میوه تازه افغانستان مانند انار و انگور به کشورهای مختلف از این خط ریلی نیز بهره گرفت.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر تاثیرات مفید خط آهن خواف -هرات بر توسعه صادرات افغانستان، می توان برای ترانزیت کالا از طریق خاک افغانستان در مسیر بنادر ایران تا کشورهای آسیای مرکزی و بالعکس از آن استفاده کرد.

رضایی بیان داشت: امید است با اتخاذ تدابیر لازم، ترددهای ریلی تجاری در خط آهن خواف- هرات عملیاتی و اجرایی شود و مانند چند سال گذشته فعالیت این خط آهن به دلایل مختلف به تعویق نیفتد.

طرح راهبردی راه‌آهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان قطعه ای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.

احداث خط ریلی خواف – هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان با فراز و فرودهایی همراه بود که طی یکسال گذشته با پیگیری های انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، سه چهارم این خط ریلی تکمیل و نخستین قطار باری ماه جاری از خواف در جمهوری اسلامی ایران وارد ایستگاه روزنک در استان هرات افغانستان شد.

این اقدام راهبردی و مهم در صنعت حمل ونقل کشور که با حمایت و همراهی مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی و کنسرسیوم ریلی ایران و افغانستان صورت گرفته منجر به ایجاد یک خط امن دایمی برای حمل بار فعال شده و می تواند دسترسی جدیدی را برای تجارت بین ۲ کشور فراهم کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن