شهری

آموزش‌و پرورش خراسان‌رضوی آسیبهای‌ کار با تجهیزات نوین را مهار می‌کند

کد خبر : 37660

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در حالی بکارگیری تجهیزات نوین آموزشی بخاطر لزوم ارائه آموزش از طریق فضای مجازی در شرایط بحران کرونا گسترش زیادی یافته که کار با چنین ابزارهایی آسیبهای نیازمند مهار در پی دارد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، صفدر سلطانی به بکارگیری درازمدت تجهیزات نوین آموزشی همچون گوشیهای هوشمند تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ از سوی معلمان و دانش‌آموزان در سطح گسترده اشاره و بیان کرد: این وضعیت زمینه‌ساز بروز آسیبهای بدنی و ضعف عضلانی در میان این اقشار شده است.

وی افزود: بر این اساس اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با ارائه آموزشهای لازم به دانش‌آموزان و معلمان در تلاش است تا شیوع آسیبهای ناشی از کار با تجهیزات نوین آموزشی در مهار نماید.

معاون اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی “آزردگی مشکل‌آفرین در ناحیه گردن، فشار زیاد به مچ‌ دست، افزایش فشار آسیب‌زا به ستون فقرات، شانه‌ها و بروز تدریجی ضعف عضلات” در این بخشهای بدن معلمان و دانش‌آموزان را شایعترین و مهمترین آسیبهای بدنی ناشی از کار درازمدت و روزمره با گوشیهای هوشمند تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ برشمرد.

وی ادامه داد: البته بروز این آسیبهای بدنی هنوز در مراحل نخست نشان دادن خود در میان دانش‌آموزان و معلمان است لذا نمی‌توان آن را ناهنجاری دائمی و ماندگار دانست.

سلطانی گفت: یادگیری اجرای منظم یک سری حرکات ورزشی و نرمشهای بدنی ضعف عضلانی ناشی از کار درازمدت و روزمره با ابزارهای نوین آموزشی را در دانش‌آموزان و معلمان برطرف می‌کند.

وی افزود: بر این اساس کرد اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اجرای برنامه‌های آموزشی لازم را آغاز کرده و تاکنون اقدامات مطلوبی در مسیر صورت گرفته است.

معاون اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: ناهنجاری‌های اسکلتی و قامتی که به مرور زمان گریبانگیر افراد می‌شود ناشی از عادتهای حرکتی و رفتار بدنی در زمان طولانی است.

وی گفت: والدین توجه داشته باشند که نباید بکارگیری گوشی و تبلت توسط فرزندان دانش‌آموزشان به مدت طولانی و بی‌وقفه ادامه یابد بلکه حتما باید پس از مدتی کار با این ابزارها فعالیتهایی همچون راه رفتن و تحرک بدنی صورت گیرد تا فرد از فشار بدنی کار طولانی با گوشی و تبلت خارج شود.

سلطانی افزود: وضعیت موجود و رواج استفاده از گوشی و تبلت بین دانش آموزان موجب بروز آسیبهایی شده که تلاش می‌شود با ارائه آموزش به دانش آموزان، والدین و معلمان این آسیبها برطرف شود تا در گذر زمان تبدیل به ناهنجاری نشود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در روند ارائه آموزشهای مجازی به دانش‌آموزان در این استان به هیچوجه آموزشهای مربوط به درس تربیت ‌بدنی کاهش نیافته و ضعیف نشده است.

وی ادامه داد: در این راستا تهیه فایلهای آموزشی، فیلمهای مربوطه و بهره‌گیری از دیگر شیوه‌های رایج در آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت و تمامی دانش آموزان و معلمان از این آموزشها در سامانه شاد بهره‌مند شده‌اند.

سلطانی گفت: با اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان در خراسان رضوی مشخص شد که ۳۰ درصد دانش‌آموزان استان دچار چاقی و اضافه وزن هستند بنابراین برنامه های آموزشی هدفمند در این زمینه و ارائه مشاوره به والدین آغاز شده و تلاش داریم تا پایان امسال سه درصد از این میزان را کاهش دهیم.

استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز تحت تعلیم و تربیت ۹۰ هزار معلم دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن