دانش و فناوری

پژوهشگران مشهدی از زرشک، دارو تولید کردند

کد خبر : 37756

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار موفق به تولید و عرضه مکمل بهبود سندرم متابولیک بر پایه گیاه زرشک با نام تجاری “گلوکوبر” شدند.

صبح مشهد– دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز سه‌شنبه به نقل از مدیر گروه داروسازی سنتی دانشکده داروسازی این دانشگاه گزارش داد: سندروم متابولیک شامل مجموعه‌ای از اختلالات شامل فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری‌گلیسیرید است که متاسفانه به شکل پیش رونده‌ای در حال شیوع است.
دکتر سید احمد امامی افزود: تغییر سبک زندگی سالم و عدم تحرک کافی و انجام ندادن فعالیت‌های فیزیکی روزانه، مصرف دخانیات،مصرف انواع فست‌فودها و قندها، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های غیر طبیعی، افزایش مصرف چربی و نمک در رژیم غذایی و استرس زنگ خطری برای ایجاد سندرم متابولیک و در پی آن بیماریهای قلبی،عروقی و دیابت به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: گیاه زرشک (Berberis vulgaris) از دیر باز در طب سنتی جهت درمان بیماری‌های گوناگون کبدی و گوارشی مورد استفاده قرار می‌گرفته و طبق شواهد متعدد در طب مدرن، عصاره‌ ریشه و ساقه‌ این گیاه، اثرات مفید و ارزشمندی در بهبود شاخص‌های سندرم متابولیک داشته است.
او ادامه داد: کپسول گلوکوبر یک فرآورده طبیعی حاوی عصاره تغلیظ شده ریشه و ساقه گیاه زرشک بوده و با داشتن مواد موثر متعدد از طریق مکانیسم‌های مختلف به کنترل و بهبود این شرایط خطر آفرین کمک می‌کند.
مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان فضل دارو نیز درخصوص روند تولید فراورده دارویی گلوکوبر گفت: شرکت دانش بنیان فضل دارو خیام خراسان در سال ۱۳۹۷ به همت جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با تکیه بر دانش فنی داروسازی شکل گرفته است.
دکتر کامران شورگشتی افزود: این محصول پس از طی مراحل قانونی و دریافت مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو در آذرماه ۱۳۹۹ ، برای نخستین بار توسط این شرکت تولید و به بازار دارویی کشور عرضه گردیده است.
وی کنترل اضافه وزن و چاقی،کاهش مقاومت به انسولین، کنترل قندخون، کنترل و پایش چربی و فشارخون، سم زدایی و تقویت عملکرد کبد در عارضه کبد چرب غیر الکلی را از دیگر ویژگی های فراورده تولیدی گلوگوبر عنوان کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن