زندگی

برای رفع گرمازدگی چه نوشیدنی‌هایی بخوریم

کد خبر : 29291

بهترین شربت‌های خانگی که می‌توانند با گرمازدگی مقابله کنند در این مطلب معرفی شده‌اند.

صبح مشهد– گرمازدگی برای همه ما ممکن است اتفاق بیفتد. بهترین راه مقابله با آن هم نوشیدن شربت‌هایی است که می‌توانند بدن ما را به حالت تعادل بازگردانند. این نوشیدنی‌ها در زیر به نقل از تابناک معرفی شده‌اند.

شربت گلاب؛ علاج گرمازدگی

شربت گلاب یک نوشیدنی خوش‌طعم برای درمان افسردگی، وحشت، تقویت قلب و برطرف‌کننده ضعف است. این شربت را می‌توانید به تنهایی یا همراه با عرقیجات دیگر میل کنید. برای تهیه شربت گلاب، نبات و گلاب را با شعله ملایم بجوشانید و در حین جوشیدن کف‌های آن را بردارید. وقتی شربت شما نصف شد، زعفران را با مقداری گلاب ترکیب کرده و به شربت‌تان اضافه کنید. شربت شما آماده است. به افراد گرمازده مقداری گلاب و یخ بخورانید تا دچار استفراغ شده و سموم از بدن‌شان رفع شود.

گرمازدگی را با آب طالبی درمان کنید

آب طالبی از خشک‌شدن پوست شما در تابستان جلوگیری کرده و باعث جلوگیری از سفیدشدن زودرس و ریزش مو می‌شود. آب طالبی همچنین برای رفع مشکلات قلبی، بی‌خوابی، دندان‌درد و قاعدگی بسیار مفید است. افزودن شکر به آب طالبی برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود. می‌توانید برای بچه‌ها این ترکیب خوشمزه را با بستنی درست کنید. تابستان‌ها علاوه بر یخ با قراردادن تکه‌های طالبی در فریزر می‌توانید آب طالبی تگری درست کنید.

در گرما شربت سکنجبین بنوشید

سکنجبین برای رفع عطش گزینه بسیار مناسبی است. از نظر طب سنتی این شربت دافع صفراست و صفرای اضافی را از بدن خارج می‌کند. با نوشیدن شربت سکنجبین می‌توانید التهاب ناشی از گرما را از خود دور کنید. اگر این شربت را با تخم کاسنی و گلاب ترکیب کنید، خواص آن چندبرابر خواهد شد. نوشیدن این شربت به کسانی که معده‌ ضعیفی دارند یا دچار مشکلات رحمی و زخم‌های گوارشی هستند، توصیه نمی‌شود. همچنین از نوشیدن این شربت در زمان حالت تهوع هم خودداری کنید. برای تهیه شربت سکنجبین ۲ قاشق سرکه طبیعی را با ۵ قاشق عسل و چند گیاه ترکیب کنید و به آن ۴ قاشق آب بدون کلر یا هر مقداری که باعث غلیظ‌شدن شربت می‌شود، اضافه کنید. می‌توانید داخل شربت سکنجبین مقداری خیار ریزشده، یخ و نعناع تازه بریزید و میل کنید.

به‌لیمو؛ شربتی برای مقابله با گرمازدگی

به‌لیمو بوته‌ای که برگ‌های آن خواص زیادی دارد. برگ‌های این گیاه دارای بویی همچون لیمو هستند. دم‌کرده به‌لیمو برای چربی‌سوزی بسیار موثر است. این نوشیدنی همچنین باعث تقویت عضلات و سیستم ایمنی بدن می‌شود و کاهش دهنده اضطراب است. برای تهیه این نوشیدنی به مقداری از برگ به‌لیمو، آب داغ با دمای ۸۰درجه اضافه کنید و پس از خنک‌شدن بنوشید. اگر دوست دارید نوشیدنی‌ شما شیرین باشد، پس از افزودن آب داغ به آن مقداری عسل بیفزایید.

آب آلبالوی ترش را در روزهای گرم فراموش نکنید

آب آلبالو یا دمنوش آلبالوی ترش علاوه بر رفع عطش و تشنگی، برای افرادی که فشارخون بالا دارند، بسیار مفید است. جالب است که بدانید هر چقدر نوشیدنی‌ها شیرین‌تر باشند، گرمی آنها بیشتر است. به همین دلیل توصیه می‌شود که آن را به صورت خام یا شربت کم‌شیرین استفاده کنید. اگر می‌خواهید کمی آب آلبالوی‌تان را شیرین کنید، شربت سکنجبین به آن اضافه کنید. آلبالو همچنین برای رفع تهوع، اضطراب و تلخی دهان بسیار موثر است.

شربت خاکشیر و تخم شربتی علاج گرما زدگی است

خاکشیر را حتما به صورت یخ‌زده و با آبلیمو استفاده کنید، در غیراین صورت به جای رفع گرمازدگی باعث حالت تهوع در شما می‌شود. برای این‌که لازم نباشد مدام درگیر پاک‌کردن و خیساندن خاکشیر باشید، مقدار زیادی از آن را تهیه کرده و پس از شستن داخل قالب‌های یخ ریخته و روی آن مقداری آب بریزید. به این ترتیب همیشه به خاکشیر تمیز و سرد دسترسی دارید. تخم شربتی از دانه‌های گیاه ریحان به دست می‌آید و بعد از ترکیب‌شدن با آب، به حالت ژله‌ای درآمده و آب را در خود جذب می‌کند که همین باعث رفع عطش و گرمازدگی می‌شود. از دیگر فواید تخم شربتی می‌توان به درمان عفونت، یبوست و موثر برای کم‌کردن وزن اشاره کرد.

در روزهای گرم از آب زرشک غافل نشوید

شربت زرشک علاوه بر این‌که خون شما را تصفیه می‌کند، به خاطر مزه ترش آن، بسیار برای رفع عطش مناسب است. این شربت پایین آورنده چربی خون، تنظیم‌کننده قندخون و فشارخون است. همچنین این شربت در درمان سنگ کیسه صفرا بسیار مفید بوده و کوچک‌کننده شکم نیز هست. برای تهیه آب زرشک به دو روش می‌توانید عمل کنید؛ اول این‌که ۲۵۰گرم زرشک سیاه را پس از تمیزکردن با آب سرد بشویید، سپس آن را داخل یک ظرف غیرفلزی به همراه ۶ تا ۸ لیوان آب ریخته و به مدت ۲۴ساعت بگذارید که در آب بماند. بعد آن را داخل مخلوط‌کن بریزید و در آخر از صافی رد کنید. در روش دوم شما باید یک‌کیلوگرم زرشک را پس از تمیزکردن با آب بشویید و ۶ تا ۸ لیوان آب را روی گاز قرار دهید تا بجوشد، بعد زرشک‌ها را به آن اضافه کنید، سپس درِ قابلمه را ببندید و بگذارید که سرد شود. این مخلوط را به مدت ۲۴ساعت داخل یخچال بگذارید. آب زرشک شما آماده است، فقط آن را با آبکش صاف کنید و تفاله‌هایش را بگیرید. آب زرشک برای کسانی که به خاطر عطش، روزانه مقدار زیادی آب مصرف می‌کنند، بسیار مفید است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن