اقتصادی

بازگشایی تالار‌های عروسی با منع رفت‌وآمد شبانه!

کد خبر : 37418

بازگشایی تالار‌های عروسی با منع رفت‌وآمد شبانه!درِ تالار‌های پذیرایی و عروسی به روی مردم باز شود، اما آن‌ها عروسی نروند و مجلس نگیرند! تالار‌های عروسی منع فعالیت ندارند، اما از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح منع آمدوشد شبانه برقرار است! در این دوگانگی تصمیم‌های ستاد مقابله با کرونا باید مردم و صاحبان مشاغل دنباله‌رو کدام باشند؟

گزارش: سید محمد محمدی

صبح مشهد– درِ تالار‌های پذیرایی و عروسی به روی مردم باز شود، اما آن‌ها عروسی نروند و مجلس نگیرند! تالار‌های عروسی منع فعالیت ندارند، اما از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح منع آمدوشد شبانه برقرار است! در این دوگانگی تصمیم‌های ستاد مقابله با کرونا باید مردم و صاحبان مشاغل دنباله‌رو کدام باشند؟ حکایت یک بام و چند هوا!

اگر قرار بود بعد از ماه‌ها از بسته‌شدن تالار‌های پذیرایی و عروسی و بیکار‌شدن ده‌ها هزار نفری که در این زمینه مشغول به کار بودند، حالا خبر خوش بازگشایی برسد، این موضوع با منع تردد شبانه در تناقض است. اینکه مردم عروسی را تا قبل از ساعت‌۹ شب بگیرند در عمل امکان‌پذیر نیست، یا باید جریمه ۲۰۰‌هزار‌تومانی را به چشم ببینند یا اینکه آن‌ها هم بازگشایی تالار‌ها را مثل خیلی از کارشناسان حوزه سلامت و جامعه، غلط و در تناقض با دیگر تصمیم‌ها و شرایط بدانند.

از همه مهم‌تر، هشدار‌های ستاد مقابله با کروناست که همچنان به مردم توصیه می‌کنند از برگزاری دورهمی، اجتماع، عروسی و برگزاری مجالس و‌… پرهیز کنند و در سویی دیگر، مجوز به فعالیت گروه‌های شغلی که سبب اجتماع می‌شود، می‌دهند. در نهایت، یک جمله به تصمیم و ابلاغیه‌ها اضافه می‌شود که «همه موارد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد.» اینکه شیرینی و شام عروسی در تالار‌های پذیرایی صرف شود و مجلس شادی هم دور هم برگزار شود، فقط مردم وقت وارد‌شدن به تالار با ماسک بیایند و بعد از اتمام مجلس ماسک‌هایشان را بگذارند و بروند، از سرایت کرونا جلوگیری می‌کند؟! این موضوع بیشتر شبیه شوخی و جک است تا بخشنامه کنترل کرونا و بازگشایی تالار‌های عروسی!

این بازگشایی بیشتر ضرر است
برای بررسی این تصمیم که تالار‌های پذیرایی در گروه شغلی‌۳ از این هفته اجازه فعالیت و بازگشایی دارند، هم سراغ متولیان حوزه بهداشت و درمان می‌رویم و هم صاحبان تالار‌های پذیرایی که هر‌کدام مواضع خود را دارند.
از بین فهرست ۹۰‌تالار و ۵۰‌باغ تالار مجوز‌دار مشهد، با بیش‌از ۴۰‌تالار و باغ‌تالار تماس می‌گیریم. تلفن بیشتر آن‌ها را کسی پاسخ‌گو نیست و آن‌هایی که پشت خط به سؤالاتمان جواب می‌دهند، امید چندانی به بازگشت به روز‌های خوش تالار‌ها ندارند. بسته‌بودن ماه‌های طولانی و بیکاری هزاران نفری که از کار در این تالار‌ها نان بر سر سفره خانواده می‌بردند، روزگار خوش آن‌ها را گرفته است.

صاحب یکی از تالار‌های بزرگ شهر در گفتگو با خبرنگار ما، نه‌تن‌ها از تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی خوشحال نیست، این بازگشایی را به ضرر تالارداران می‌داند تا سود آن‌ها. او می‌گوید: مگر می‌شود به مردم بگویید بیایید میلیون‌ها تومان برای عروسی خرج کنید، اما، چون منع رفت‌وآمد شبانه هست، از سر و ته مجلس عروسی بزنید و تا ساعت‌۸ تمام کنید؟! فاصله رسیدن هر شرکت‌کننده‌ای در مجلس عروسی، از تالار تا منزلش در مناطق مختلف مشهد، حداقل یک ربع و حداکثر تا یک‌ساعت زمان می‌برد؛ بنابراین برگزاری مراسم عروسی تا قبل از آغاز ساعت منع تردد شبانه، بی‌معنی و نشدنی است. ضمن اینکه در فرهنگ و آداب رسوم مردم نمی‌توان گفت که در عروسی به‌جای شام، ناهار دهند.

تالار‌دار دیگری هم دغدغه‌هایی مشابه همکارانش دارد و می‌گوید: اگر مردم استقبال نکنند، تالاردار‌هایی که چندین‌ماه کارکنانشان را به خانه فرستاده بودند، حالا برای شرایط کم‌رونق و سرد هم باید همان هزینه‌های جاری حقوق چند کارگر، قبوض مختلف تالار و دیگر موارد را بپردازند. با این روند بیشتر زیان می‌کنند تا سود. در حالت خوش‌بینانه اگر در همین شرایط، عده‌ای متقاضی عروسی هم باشند، با تعداد مجالس اندک و مختصر، اصلا بازگشایی به‌صرف نخواهد بود.

بسته بودیم، حداقل تکلیفمان مشخص‌تر بود
یکی دیگر از تالارداران شهر هم، جنس حرف‌هایش، گلایه از همین دوگانگی در تصمیم‌های ستاد کروناست. می‌گوید: از یک سو به ما مجوز بازگشایی برای باز‌شدن تالار‌های پذیرایی را می‌دهند و از سویی دیگر، به مردم توصیه می‌کنند که از دورهمی و میهمانی‌رفتن و شرکت در مجالس عروسی بپرهیزند. در این شرایط، خیلی از خانواده‌ها ریسک برگزاری مراسم را نخواهند پذیرفت و آن‌هایی هم که به‌سراغ ما بیایند با حداقل ظرفیت و تعداد میهمان کم، سالن‌های تالار را رزرو خواهند کرد که نتیجه آن در هر حالت، جز بی‌رونقی در کار ما نخواهد بود. وقتی بسته بودیم، حداقل تکلیفمان با مردم و پرسنل و خودمان مشخص‌تر بود.

بین بیش از ۲۰‌تالارداری که با آن‌ها صحبت می‌کنیم، یکی از آن‌ها دید مثبتی به تصمیم بازگشایی دارد و می‌گوید: برخی از خانواده‌ها حتی در روز‌هایی که شرایط کرونا قرمز بود، برای گرفتن مجالسشان، دنبال تالار‌های زیر‌زمینی بودند؛ آن‌چنان‌که چندین تالار، عروسی برگزار کردند و پلمب شدند. حالا با مجوز رسمی فعالیت، هم کار این خانواده‌ها راه می‌افتد هم شاید بیکاری و بلاتکلیفی یک‌ساله ما تغییر کند.

او با‌وجوداین تأکید می‌کند: با منع تردد شبانه، نمی‌توان انتظار داشت که به‌جز مراسم عصرانه عقد، تالار‌ها برای رزرو مراسم دیگری استقبال شود، مگر دسته‌ای از طبقه لاکچری جامعه که در هر شرایط ۲۰۰‌هزا‌ر‌تومان پول برای شرکت در یک عروسی، اصلا برایشان مبلغی نیست و به چشمشان نمی‌آید.

بازگشایی تالار‌ها به‌معنای برگشتن به روال سابق نیست
رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی هم در‌عین‌حال که جزئیاتی از ابلاغیه بازگشایی این صنف را اعلام کرده، تأکید کرده است: تالار‌های پذیرایی باید با یک‌سوم ظرفیت فعال باشند. پس از یک سال تعطیلی، این بازگشایی به‌معنای برگشتن به روال سابق نیست و شرایط هم سخت و هم متفاوت خواهد بود.
به گفته خسرو ابراهیمی‌نیا، استفاده از لوازم یک‌بار‌مصرف مانند قند، شکر، نمک، فلفل و استفاده از ماسک و دستکش برای همه کارکنان تالار‌ها ضروری است. همچنین همه تالار‌های پذیرایی موظف به ضدعفونی‌کردن تالارهایشان قبل و بعد از مراسم هستند.

مردم عروسی نگیرند و عروسی نروند
موضوع دوگانگی در هشدار‌ها و تصمیم‌های ستاد کرونا را با معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در میان می‌گذاریم.
دکتر مهدی قلیان در گفتگو با خبرنگار ما ابتدا به بخشنامه ستاد مقابله با کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: مشهد در حال حاضر در وضعیت آبی کرونا قرار دارد و بیشتر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد هستند. در این شرایط، طبق مصوبات ستاد مقابله‌با کرونا، فعالیت مشاغل گروه‌های یک، ۲ و ۳ بلامانع است. تالار‌های عروسی و پذیرایی جزو گروه سوم شغلی هستند. این تصمیم را ستاد مقابله‌با کرونا گرفته است که تالار‌های عروسی بازگشایی شوند، اما اگر مردم نظر ما را بخواهند، همچنان با تأکید می‌گوییم که نه عروسی بگیرند و نه عروسی بروند؛ حتی مجالس دیگر، اعم از سوگواری و‌… را در تالار‌های پذیرایی که موجب اجتماع می‌شود، برگزار نکنند.

این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید می‌کند: مردم بدانند که وقتی به این‌گونه مجالس می‌روند، با پای خودشان به استقبال کرونا می‌روند. مگر می‌شود مجلس عروسی برگزار شود، اما شرکت‌کنندگان با فاصله اجتماعی دقیق و ماسک بنشینند؟ طبیعی است که هم برای پذیرایی و هم شادمانی ماسک‌ها را برمی‌دارند و فاصله‌ها هم رعایت نخواهد شد که در این صورت خطر سرایت کرونا جدی خواهد بود.

دکتر قلیان در پاسخ به این سؤال که چرا بازگشایی تالار‌ها با منع شبانه رفت‌وآمد صورت گرفته است و این دوگانگی مردم را بیشتر سردرگم می‌کند، می‌گوید: این تصمیم‌ها دست مشهد و استان نیست و ستاد کشوری مقابله با کرونا تصمیم گرفته است. بی‌گمان با ممنوعیت رفت‌وآمد شبانه، برپایی مجالس عروسی که تا پاسی از شب به طول می‌انجامد، امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی در پایان توصیه می‌کند که مردم این نکته را مد‌نظر داشته باشند که رفع محدودیت‌ها به‌معنای عادی‌شدن شرایط و کنار‌گذاشتن رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا نیست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن