اسلاید شوستون اصلیسیاسی

مهمترین چالش سازمان همکاری اسلامی جایگزین کردن گفتمان اسلام راستین در عوض گفتمان خشونت و افراط گرایی است

کد خبر : 7247

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: امروز مهمترین چالش سازمان همکاری اسلامی به عنوان مجمعی از کشورهای مسلمان جایگزین کردن گفتمان اسلام راستین در عوض گفتمان خشونت و افراط گرایی است به گونه ای که چهره حقیقی اسلام و تصویر رحمانی و اعتدالی آن به جهانیان عرضه شود.

به گزارش صبح مشهد، سید عباس عراقچی در چهارمین اجلاس بین‌المللی مدل سازمان همکاری‌های اسلامی که به میزبانی شهرداری مشهد در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: سازمان همکاری اسلامی در واکنش به عمل جنایت کارانه و مغایر با موازین همه ادیان الهی و نیز گروه بین الملل یعنی آتش زدن مسجد القصی از سوی دشمن اول اسلام رژیم صهیونیستی تاسیس شد.

 

وی تصریح کرد: این سازمان با عضویت ۵۷ کشور اسلامی در گستره بیش از چهار قاره جهان یکی از بزرگترین سازمان های بین المللی حاضر در جهان بوده و از ظرفیت های عظیم برخوردار است؛ ۵۷ کشوری که اکثر انان در دهه های اخیر از سلطه استعمار و  اشغال امپراتوری عثمانی آزاد شدند.

 

وی بیان کرد: برخورداری از یک چهارم جمعیت جهان، پیوستگی جغرافیای نسبی میان کشورهای عضو، توانایی حضور موثر وسازنده در مجامع بین المللی، در اختیار داشتن حدود ۳۰ درصد از ارا مجمع عمومی سازمان ملل  ،امکانات بالقوه اقتصادی و فرهنگی، تامین ۷۰ درصد نفت جهان، توانایی تشکیل بازار بزرگ اسلامی و اتکا به ارزش ها و اصول مستحکم دین مبین اسلام از جمله ظرفیت های سازمان همکاری اسلامی است.

 

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه عنوان کرد: در یک ارزیابی کلی می توان گفت کشورهای این سازمان در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از توانایی ها و قابلیت های مهمی برخوردار هستند که استفاده بهینه از آن ها نقش بسیار مهمی را در صحنه بین المللی جهانی ایفا می کند.

 

وی تصریح کرد: انچه در حال حاضر بیش از هر چیز دیگر برای سازمان همکاری اسلامی ضروری به نظر می رسد اهتمام به منافع و مصالح عالیه امت اسلامی فارغ از اختلافات در دیدگاههای مذهبی و سیاسی است.

 

وی افزود: جهان اسلام در شرایط حساس پیچیده کنونی با تهدیدات مشترکی روبرو است که غفلت از آنها صدمات جبران ناپذیری برای همه مسلمانان در پی خواهد داشت .

 

عراقچی در ادامه بیان کرد: امروز فرقه گرایی کور و جزم اندیش  با دمیدن در کوره برادر کشی وحدت و یکپارچگی جهان اسلام را هدف قرار داده و تروریسم داعشی و تکفیری این مولود نامشروع ارتجاع داخلی و دشمنان خارجی تصویری زشت و کاملا بیگانه  از اسلام را به معرض دید جهانیان گذارده است.

 

وی افزود: این تروریسم کور ناشی از تفکرات تکفیری و داعشی متاسفانه در نقاط مختلفی از جهان اسلام به جنایت های وسیع و خونریزی های گسترده دست زده که نمونه آن را به طور مشخص در عراق و سوریه شاهد هستیم.

 

 

وی اظهار کرد: تروریست هایی که با دولت قانونی بشار اسد به مبارزه پرداختند و خونریزی های گسترده ای را در سوریه دامن زدند و اگر کمک های جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای دیگر به دولت قانونی سوریه نبود؛ امروز شاهد تسلط تروریست های داعشی و تکفیری بر این نقطه مهم از جهان اسلام بودیم و همین جا لازم است از کشورهایی که از گروههای تروریستی داعش و النصره در سوریه و عراق حمایت می کنند و پشتیبانی های مالی و تدارکاتی و رژستیکی برای آنها فراهم می کنند؛ بخواهیم که این کمک ها را هر چه سریع تر قطع کنند و به مبارزه جهانی و منطقه ای علیه تروریست داعش، وهابی و تکفیری بپردازند.

 

وی بیان کرد: حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) رهبر فرزانه ایران در پیامی که متعاقب بروز حوادث تروریستی در برخی کشورهای غربی خطاب به جوانان آن دیار مصادره کردند که مطالعه آن را به تمامی جوانان جهان توصیه می کنم با اشاره به آثار و پیامدهای تلخ خشونت و تروریست، جوانان را به درس گرفتن از ناملایمات امروز برای یافتن راههایی نو برای ساخت آینده و ایجاد سد در مسیر بی راهه هایی که غرب را به نقطه کنونی رسانده ترغیب نمودند.

 

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه اظهار کرد: آنچه ایشان در پیام خود برای جوانان ترسیم نمودند ریشه های پنهان و خط ومشی های مخربی بود که طی سالیان متمادی از سوی حاکمان جوامع غربی در عرصه های مختلف علیه سایر جوامع بویژه جهان اسلام طراحی و اجرا گردیده و به دنبال آن گروههای تکفیری و داعش به عنوان فرزندان نامشروع این جریان وظیفه ترویج نفرت، خشونت و برادر کشی در قالب جنگ های نیابتی در میان جوامع اسلامی را بر عهده گرفتند.

 

وی تصریح کرد: گذشته از سهم قابل توجه دشمنان خارجی در دور نمودن جوامع اسلامی از تعالیم حیات بخش اسلام باید با شناخت جریاناتی که در داخل جوامع اسلامی به شکلی خزنده در حال شکل گیری بوده و نقش مکمل داخلی را برای کینه توزی های دشمنان خارجی بر عهده دارند به چاره جویی برای غلبه بر این چالش ها قرار دهیم.

 

وی بیان کرد: جای تاسف است امروز تصویری که از جهان اسلام  توسط برخی مراکز آموزشی در برخی از کشورهای اسلامی ارائه می شود با هویت و سابقه تاریخی اسلام کاملا بیگانه است.

 

وی افزود:  امروز همه اقشار حوامع اسلامی در کنار کارگزاران کشورهای اسلامی وظیفه دارند تا گفتمان ساخته و پرداخته جهان غرب درباره اسلام و فرهنگ اسلامی را که مملو از خشونت، جنگ های بی پابان، خونریزی های فجیع و زخمهای عمیق انسانی است با گفتمان مبتی بر برادری، اعتدال، تعامل و درک متفابل در حین خودباوری هویت مداری و سلطه ناپذیری جایگزین کنند.

 

عراقچی در ادامه گفت: امروز مهمترین چالش سازمان همکاری اسلامی به عنوان مجمعی از کشورهای مسلمان جایگزین کردن گفتمان اسلام راستین در عوض گفتمان خشونت و افراط گرایی است به گونه ای که چهره حقیقی اسلام و تصویر رحمانی و اعتدالی آن به جهانیان عرضه شود.

 

وی عنوان کرد: در این راستا لازم است سازمان همکاری اسلامی  و دولت های عضو و نیز نهادهای مذهبی و علمی جهان اسلام تعامل سازنده با جوانان را به نحوی فزاینده سرلوحه عمل خود قرار دهد.

 

وی اظهار کرد: ویژگیهای نسل جوان همچون پاکی، صداقت، ارمان خواهی، عدالت طلبی، خلاقیت و نوآوری، تسلط به فناوری و دانش روز و اگاهی وسیع تر نسبت به مسائل روز جهان می تواند گره گشای مهمترین چالش های پیش روی چهان اسلام باشد.

 

وی تصریح کرد: این جانب براین عقیده ام که قشر جوان در جوامع اسلامی بیشتر ار هر کسی می تواند دستیابی به اهداف و اصول افکاری سازمان همکاری اسلامی را از جمله ارتقای همبستگی اسلامی، اتخاذ تدابیر لازم برای پشتیبانی از صلح و امنیت بین المللی مبتنی برعدالت و انصاف، پشتیبانی از مبارزه ملت های مسلمان برای حفظ کرامت، استقلال و حقوق ملی، ایجاد فضای مثبت و آکنده از دوستی به منظور تقویت وتوسعه همکاری و تفاهم میان کشورهای اسلامی و سایر کشورها والبته مقابله با دشمن صهیونیستی، بازسازی فلسطین عزیز و قدس شریف را محقق نماید.

 

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه افزود: البته و صد البته تحقق چنین اهدافی جز با نزدیکی روز افزون به تعالیم قران کریم و توصیه های ارزشمند پیامبر رحمت و اهل بیت او میسر نیست.

 

وی دانشجویان و فرهیختگان را به انسجام بیشتر در عرصه اندیشه و عمل دعوت کرد و گفت: خدا در قران می فرماید” واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقو و اذکرو نعمت الله علیکم ..” بر این اساس یقینا بر این باورم که جوانان و دانشجویان جهان اسلام با درس گرفتن از ناملایمات امروز قادرند با تلاش خود راههایی نو برای شناخت اینده ای بهتر بیابند و سد بیراهه هایی شوند که استعمار غرب و دشمنان جهان اسلام با تغذیه معنوی ومادی پنهان و اشکار گروههای تکفیری و بالطبع سازمان همکاری اسلامی نهاده اند.

 

وی بیان کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل خود را جهت همفکری وتشریع مساعی با مجمع جوانان کنفرانس اسلامی برای گفتگو همکاری جهت عبور از چالش های پیش روی سازمان و حرکت موثر و چابک  آن در جهت وحدت و همگرایی میان کشورهای عضو اعلام می کند.

 

وی تصریح کرد: در این راستا پیشنهاد می شود مسیر گفتگو ها و مباحث در این اجلاس حول محورهای تدوین راهکارهای عملیاتی برای حفظ تنوع در میان امت اسلامی در حین حفظ وحدت و همبستگی، پرهیز از یک سو نگری و انحصار گرایی جاه طلبانه درون سازمانی که نهایتا منجر به ناکارامدی سازمان می شود، دستیای به سازو کارحل و فصل اختلافات درون سازمانی، یافتن راهکارهای عملی برای تبدیل سازمان برای یک  بلوک سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موثر در عرصه جهان، تمرکز بر راههای موثر برای مقابله با افراط گرایی، تروریست و فرقه گرایی و مقابله جدی با اسلام هراسی قرار گیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن