پایتخت فرهنگ اسلامی

موزۀ رضوی و قرآنی که به سفارش امیرکبیر کتابت شد

کد خبر : 37291

موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی نسخه‌ای دست‌نویس از قرآن کریم را به نمایش گذاشته است که به سفارش امیرکبیر در سال ۱۲۲۴ شمسی کتابت شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، مسئول موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی از نمایش قرآن خطی که به سفارش امیرکبیر کتابت شده است، در این موزه خبر داد. جواد فرهمندنژاد تصریح کرد: این نسخه از قرآن کریم در ربیع‌الاول سال ۱۲۶۱ هجری قمری، مصادف با ۱۲۲۴ شمسی به دست عبدالوهاب شیرازی، یکی از خوشنویسان مشهور دورۀ قاجار و در شیراز کتابت شده است. وی افزود: این نسخه به صورت کامل و به خط نسخ ۱۴سطری است و ترجمۀ آن به نستعلیق تحریر شده است.

فرهمند ادامه داد: این قرآن بر روی کاغذ ترمه شکری و در ۲۲۶ برگ در قطع رحلی و ابعاد ۲/۳۴ *۲۳ سانتی‌متر و به سفارش میرزا محمدتقی خان فراهانی (امیرکبیر)، صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار کتابت شده است. وی جلد این قرآن نفیس را لاکی‌روغنی دوروی ممتاز عنوان کرد و گفت: جلد این نسخۀ دست‌نویس قرآن را میرزا احمد مذهب در سال ۱۲۶۲ قمری ساخته است.

فرهمند همچنین از اهدای این قرآن به دست یک بانو در سال‌های بعد سخن گفت و اظهار داشت: قرآن کریم به دست بانو مهرآسا سپهبدی در ۲۶ محرم ۱۳۵۰ قمری، مصادف با ۱۳۱۰ شمسی به موزۀ رضوی اهدا شده است و هم‌اکنون با شمارۀ ثبت ۱۵۷۸ در موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در حال نمایش قرار دارد. وی کتابت مشخصات سفارش‌دهنده و کاتب به صورت مبسوط در انتهای کتاب را یکی دیگر از ویژگی‌های این نسخه ذکر کرد.

گفتنی است موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی قرآن‌های دست‌نویس بی‌نظیر و کم‌نظیری را به نمایش گذاشته است که قرآن‌های منسوب به دست‌خط ائمۀ اطهار(ع) و قرآن بایسنقرمیرزا به عنوان بزرگترین قرآن جهان برخی از این نفایس است. علاقه‌مندان به مشاهدۀ این نفایس همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰ با مراجعه به موزۀ قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی می‌توانند از این نفایس بازدید کنند.‌

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن