زندگی

اصول ایجاد فضایی ایمن برای استفاده کودکان از اینترنت

کد خبر : 37217

تا قبل از کرونا بچه‎‌ها نباید زیاد از تلفن‌ همراه و تبلت استفاده می‎‌کردند و حتی نباید زیاد در فضای‌مجازی وقت می‎‌گذاشتند؛ اما کرونا همه چیز را تغییر داد. با قرنطینه شدن و تعطیل شدن مدارس و مهدهای کودک و فضا‌های بازی، بچه‌ها نیاز به تفریح و سرگرمی‌هایی دارند که بخش زیادی از آن را در فضای‌ مجازی جست‌وجو می‌کنند. تکالیف‌شان را باید در فضای مجازی دنبال کنند. اگر مانع بچه‌ها شویم حوصله‌شان سرمی‌رود و اگر آن‌ها را به حال خود بگذاریم برای آن‌ها مسائل و مشکلات روحی پدید آورده‌ایم. در این بین نقش مادر به عنوان فردی که همیشه همراه کودک است و مسئولیت بیشتری را در این شرایط به عهده دارد،بسیار مهم و تاثیرگذار است.

نویسنده : مارال مرادی

صبح مشهد– در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که ممکن است برای شما مفید باشد.

۱- قانونمند عمل کنید | از فرزندان‎‌تان بخواهید که بدون اجازه شما از وسایل دیجیتال استفاده نکنند. به شکل یکنواخت و پیش‌بینی‌پذیر با فرزندتان رفتار کنید. برای مثال اگر تعیین کرده‌اید در ساعات خاصی از روز حق استفاده از وسایل دیجیتال را دارد یا استفاده از آن‌ها را مقید به انجام تکالیف درسی کرده‌اید به صورت یک بام و دو هوا عمل نکنید و سر حرف‎‌تان بمانید.

۲- استفاده همراه با نظارت | وقتی کودکان زیر ۱۳ سال در حال استفاده از وسایل دیجیتال هستند بهتر است در اتاق در بسته و دور از چشم شما نباشند. تاریخ انجام بازی‌ها و استفاده از برنامه‌ها را در وسایل دیجیتال بررسی کنید تا کودکان زیر ۱۳ سال دور از چشم شما وارد فضا‌های بازی و فضای مجازی نشوند.

۳- استفاده در زمانی مشخص | والدین اغلب برای این‎‌که از دست بچه‌ها خلاص شوند ابزار‌های دیجیتال را به کار می‌گیرند. برای مثال وقتی جلسه‌ای دارید یا خودتان سرگرم کاری هستید که امکان نظارت بر الگوی استفاده فرزندتان از فضای مجازی و ابزار‌های دیجیتال را ندارید بهتر است اجازه استفاده از این وسایل را به فرزندتان ندهید. زمان‌هایی را برای استفاده از وسایل دیجیتال تعیین کنید که خودتان حواستان جمع باشد و بتوانید بر استفاده فرزندتان از وسایل دیجیتال نظارت کنید.

۴- یک قرارداد تنظیم کنید | کودکان استدلال را می‌فهمند و رفتار عادلانه و پیش‌بینی‌پذیر را درک می‌کنند. با فرزندتان حرف بزنید و بر سر این‎‌که چگونه و چه زمان‌هایی حق دارد از وسایل دیجیتال استفاده کند به توافق برسید. این توافق‌نامه را بنویسید و امضا کنید و یک‎‌جا در معرض دید خودتان و فرزندتان قرار دهید. به مواد قراردادی که با فرزندتان بسته‌اید وفادار بمانید و از او هم بخواهید وفادار باشد. برای تخطی از قوانین تنبیه‌هایی را با توافق فرزندتان در نظر بگیرید.
۵- احتیاط در به اشتراک گذاشتن محتوا | اتفاقاتی که در دنیای مجازی می‌افتد به هیچ‌وجه خصوصی نیست و کودکان درکی از این موضوع ندارند. برای مثال پست اینستاگرامی یک پدیده خصوصی نیست. چیزی که شما در فضای‌مجازی به اشتراک می‌گذارید برای همیشه باقی می‌ماند. این چیزی است که باید با فرزندتان مطرح و تلاش کنید آن را به او آموزش دهید.

۶- دسترسی به حساب کاربری | چت کردن با غریبه‌ها می‌تواند کاری پرخطر باشد. می‌توانید آن را محدود و از امکانات نرم‌افزار‌های مختلف استفاده کنید تا امکان چت فرزندتان را محدود کنید و به او آموزش دهید با چه کسانی می‌تواند حرف بزند. بهتر است رمز عبور حساب کاربری فرزندتان در شبکه‌های اجتماعی مختلف را در دسترس داشته باشید تا فعالیت او را رصد کنید.

برای نوشتن این مطلب از سایت «ایرنا» کمک گرفته شده است

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن