شهری

پتینه هنری ناآشنا در مشهد!

کد خبر : 36628

پتینه هنری است بر روی دیوارها که از ایران باستان وجود داشته و بصورت گچبری انجام می شده و با رنگ و لعاب به دیوارها روح و جان می بخشیدند.

مصاحبه: مریم محمدی/ صبح مشهد

ایرانیان از دیرباز با هنر پتینه آشنایی داشته‌اند. کشف قالی پازیریک که نخستین دستبافته روی زمین است جایی برای تردید باقی نمی‌گذارد اما این کلمه معادل فارسی در حال حاضر ندارد هر چند این هنر در ایران مشاهده می‌شود.

پتینه هم یعنی با استفاده از چند رنگ، ماهیت یک شی را عوض کنیم. کلمه پتینه در فرهنگ لغت به معنای کهنه کاری است و در شکل مدرن با استفاده از انواع رنگ‌ها نقوشی روی سطوح مختلف که می‌تواند ظرف، دیوار یا سطح خاصی باشد می‌کشندکه به آن پتینه کاری می‌گویند.

به جهت اهمیت این موضوع هنری به سراغ تیم هنری در مشهد رفتیم که علی رغم برخی بی مهری ها از سوی مسئولین، با جدیت و شوق کار خود را دنبال می کنند. گفتگوی خبرنگار پایگاه خبری صبح مشهد را در ادامه می خوانید:

خانم امینی مدیر تیم هنری موسوم به موژان گفت: هنر درسرشت هر انسانی هست و همین که خود انسان متوجه این ذوق و استعدادش می شود ناخودآگاه به سمت هنر کشیده می شود و اینکه نیاز جامعه است و منبعی باشد برای درآمد و حتی اشتغال.

وی در خصوص سوابق فعالیت خود گفت: ما یک تیم ۴ نفره هستیم به اتفاق اقای مهندس آرسان که پتینه روی سنگ انجام میدهند و خانم سراکوهی که مربی نقاشی هستند و خانم ابولفضلی که در مشهد حدود ۷-۸ سال فعالیت می کنند، بصورت تیمی مشغول کار و احیای این هنر فاخر باستانی ایرانی هستیم.

امینی در خصوص انتظارات خود از مردم و مسئولین گفت: متاسفانه در مشهد به هنر و هنرمندان زیاد بها نمی دهند و به گوش ما خبرهایی میرسد که بچه های گروه در تهران و شیراز و اصفهان این هنر را انجام دادند و فوق العاده احترام گذاشتند و قدردانی کردند اما در مشهد بیشتر به دید تجاری به ان نگاه می کنند!

وی با ذکر مثالی افزود: فنی حرفه ای میاد دوره آموزشی میزاره و بعد از اتمام دوره کارت هنرمندی میده وبعد هنرجو خودش باید بره دنبال متخصص این کار و چون این کار در حال حاضر از کشورهایی مثل فرانسه و روسیه و ترکیه امده دیگه هنرجو خودش باید سختی کار را تحمل کنه هم از لحاظ هزینه و از لحاظ وقت و زمان!

امینی خاطر نشان ساخت: پتینه کاری امیخته با نقاشی هست وابزار و رنگ و متریال این کار از خارج وارد می شود از کشورهایی مثل فرانسه ترکیه و روسیه وچون دلار بالا رفته کارخانجات ایران رنگ با کیفیت تولید نمی کنند و ما مجبوریم از خارج وارد کنیم که این برای کارفرما کلی هزینه بر است!

وی در پاسخ به سوالی در خصوص جغرافیای فعالیت هنر پتینه گفت: ما برروی دیوارهای شهر و ِالمانها هم کار می کنیم برای همین هم می خواهیم شهرداری بیشتر به این هنر و کلا هنرمندان اهمیت بدهد. وبا برگزاری جشنواره و جلسات از هنرمندان در مشهد تقدیر تشکر کنند و این هنر و هنرمندان را بیشتر به مردم بشناسند و اینکه از مردم و مسئولین تقاضا دارم که به این شغل فقط تجاری نگاه نکنند واقعا به هنر بها بدهند و برای ذوق و سلیقه ای و زحمتی که هنرمند روی کار نشان داده ارزش قائل شوند.

همچنین خانم ابولفضلی عضو دیگر این تیم در گفتگو با خبرنگار ما افزود: پتینه آمیخته با نقاشی است و ۳۰-۴۰ تکنیک دارد و با متریال های فراوان از جمله استفاده از طلا که از نوع فرانسوی خریداری کرده و در کار استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: افزود پتینه فقط روی دیوارها نیست بلکه روی شیشه، اجسام چوبی، سنگ و حتی پتینه را روی ظروف هم می شود انجام داد.

ابولفضلی یک توصیه هم به خانم های خانه دار داشت و گفت: خانم هایی که در خانه هستند ومی خواهند درآمد داشته باشند می توانند از این شغل و هنر وحرفه برای خود اشتغال زایی و کسب درآمد کنند.

وی در پایان خواهان توجه و اعتماد هر چه بیشتر جامعه و مسئولین به توانمندی و استعداد بانوان در زمینه های هنری شد و خاطر نشان ساخت، در شرایط اقتصادی امروز که زن و شوهر هر دو به فعالیت مشغول هستند، هنر پتینه می تواند نقش موثری در اشتغال زایی و کسب درامد ایفا کند.

پایان مصاحبه/ کد: ۳۶۶۲۸

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. من خودم نقاشی کار میکنم و الان چهره هستم من کارهای هنری رو خیلی دوست دارم اگه این هنر بیشتر بشه خیلی خوبه ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن