شهری

با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور انجام شد

افتتاح نخستین واحد بخار نیروگاه فردوسی مشهد

کد خبر : 35696

همزمان با هفته سی‌ام پویش «هرهفته الف ب ایران»، نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل‌ ترکیبی فردوسی مشهد با اعتبار ۳۴ هزار میلیارد ریال به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس‌جمهوری و با حضور استاندار افتتاح شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در این آیین گفت: با هدف افزایش تولید برق، پاسخ گویی به رشد مصرف در منطقه و همچنین افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل‌ترکیبی، ساخت سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه فردوسی مشهد در قالب طرح‌های بیع ‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است. محسن طرزطلب افزود: ماموریت اصلی طرح‌های بیع متقابل ساخت بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت است و در همین زمینه ساخت بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل با شرکت تولید برق توس مپنا منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.

وی تصریح کرد: در نیروگاه‌های گازی، حرارت واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی بین ۵۴۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر هدر رفت انرژی، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود اما در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در هر واحد بخار سالانه معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد.

وی گفت: نیروگاه فردوسی دارای ۶ واحد گازی به ظرفیت ۹۵۴ مگاوات است که با تکمیل سه واحد بخار نیروگاه، ظرفیت این مجموعه به هزار و ۴۳۱ مگاوات و بهره‌وری آن به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید. همچنین به گزارش روابط عمومی استانداری، پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه فردوسی بدون استفاده از منابع مالی دولتی یا صندوق توسعه ملی و تنها با سرمایه‌گذاری مپنا احداث و همه تجهیزات اصلی نیروگاه شامل بویلر، توربین، ژنراتور، سیستم خنک کن و سامانه کنترل در کارخانجات گروه مپنا ساخته شده است. پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی توس (فردوسی) که در فضایی به وسعت ۶۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری جاده مشهد به قوچان واقع شده است، مشتمل بر ۳ واحد توربین بخار با ظرفیت جمعا ۴۸۰ مگاوات است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن