زندگی

پسرم به پول توجیبی‌اش که ماهی ۲ میلیون است، اعتراض دارد!

کد خبر : 35460

پدری هستم که یک دختر ۱۱ ساله و یک پسر ۱۸ ساله دارم. شغلم آزاد و اوضاع مالی‌ام متوسط است و ماهی ۱۵ تا ۲۰ میلیون درآمد دارم. خانمم برای دادن پول تو جیبی به بچه‌ها خیلی سخت‌گیر است و می‌گوید که پول زیاد برایشان خطرناک است. من به پسرم ماهی ۲ میلیون و به دخترم ماهی ۵۰۰ هزار تومان می‌دهم. دخترم تقریبا راضی است ولی پسرم اعتراض دارد و هر ماه می‌گوید که کم است، خرج‌ها بالا رفته، نمی‌توانم فلان چیز را برای خودم بخرم و … . راهنمایی می‌فرمایید؟

صبح مشهد– نویسنده : حسین شرافتی، روان‌شناس

مخاطب گرامی، قبل از هر چیز با توجه به درآمد بالای شما و نگاه‌تان به این درآمد ۲۰ میلیون تومانی در ماه که آن را متوسط می‌نامید، باید یک نکته مهم را خدمت‌ تان عرض کنم. داشتن چنین دیدگاهی باعث می‌شود پسرتان از طرز نگاه‌ شما سوء استفاده و با مبلغ تو جیبی دو میلیون در ماه که درآمد بسیاری از خانواده‌های قشر متوسط به پایین جامعه است، احساس نارضایتی کند. بنابراین در قدم اول باید این دیدگاه‌تان اصلاح شود یا به هیچ‌وجه در حضور بچه‌ها، مطرح نشود. در ادامه، چند توصیه به شما دارم.

به دخترتان، هفتگی پول توجیبی بدهید
شاید تصور کنید نباید در کودکی و حتی نوجوانی ذهن کودکان را درگیر مسائل مالی کرد اما درست برعکس، اگر بچه‌ها از کودکی با مفاهیم اقتصادی آشنا شوند در آینده می‌توانند بهتر حساب دخل و خرج خود را نگه دارند. بنابراین پیش از شروع فرایند دادن پول توجیبی به فرزندان‌تان، سن آن‌ها را در نظر بگیرید. نحوه خرج کردن، پس‌انداز و مواردی را که می‌تواند پولش را صرف آن‌ها کند به او آموزش دهید. برای کودکان دبستانی مثل دخترتان مدیریت پول به مدت یک ماه سخت است. برای همین می‌توان پول تو جیبی را هفتگی داد و در نوجوانی ماهانه پرداخت کرد. در ابتدا برای او توضیح دهید که این پول تا زمان مقرر شارژ نمی‌شود. به طور مثال بگویید: «اگر پولت را تا زمان مقرر تمام کنی، من نمی‌توانم به تو پول بدهم.»

بر خرج کردن شان نظارت داشته باشید
اگر به فرزندان تان پول توجیبی می‌دهید باید روی شیوه خرج کردن آن‌ها هم نظارت داشته باشید. باید به آن‌ها، فرهنگ پس‌انداز کردن را هم یاد بدهید اما آزادی‌های فردی هم به آن‌ها بدهید و بگذارید تا حدودی تصمیم‌گیری را با مدیریت پولی که در اختیار دارند، تجربه کنند. با توجه به این که دو فرزند دارید، هرگز یک شیوه خاص را برای خرج کردن و استفاده از پول به هر دو نفرشان به صورت یکسان دیکته نکنید. یادتان باشد که افراد با هم متفاوت هستند به خصوص که یکی دختر و دیگری پسر است.

با همسرتان هماهنگ شوید
با توجه به این که پول توجیبی نباید خارج از عرف باشد بنابراین هر بار که بدون برنامه و در چهارچوب تعیین شده برای در اختیار نهادن پول توجیبی اقدام می‌کنید، ویژگی مهم مسئولیت پذیری را در فرزند خود کم رنگ و کم اهمیت جلوه خواهید داد. این در حالی است که یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های زندگی فردی، توانایی مدیریت مالی به شمار می‌رود. از پسر خود بخواهید که هر بار مقدار مشخصی از پول تو جیبی ‌اش را کنار بگذارد و خرج نکند. همچنین صورت حساب خرج‌های خود را بنویسد و به شما گزارش کند. در صورت همکاری نکردن وی، در یک جلسه خانوادگی از او بخواهید نیازها و خواسته‌هایش را بیان کند و سپس با توجه به درآمد خود تصمیم بگیرید که چه مبلغی را می‌خواهید به عنوان پول توجیبی پرداخت کنید. سپس نکات مد نظر خود را در باره چگونگی خرج کردن پول تو جیبی توسط او بیان کنید و در این خصوص با همسرتان هم رای و هماهنگ باشید تا فرزندان از این اختلاف نظر سوء استفاده نکنند. واضح است که شرایط اقتصادی خانواده‌ها متفاوت است و نمی توان یک قانون کلی برای مشخص کردن مبلغ پول توجیبی تعیین کرد.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن