شهری

خانه تاریخی داروغه مشهد، جایی دنج برای یادآوری زندگی

کد خبر : 35269

خانه داروغه مشهد مربوط به اواخر دوره‌ی قاجار بوده و به دستور یوسف خان هراتی، به عنوان آخرین داروغه مشهد به عنوان یک منزل شخصی ساخته شد جایی که حالا حس حیات را برای مردم قرن ۲۱ زنده می‌کند.

به گزارش صبح مشهد، خانه داروغه برخلاف نامش که یادآور خشونت داروغه‌ شهرها در قصه‌هاست، مکانی بسیار زیبا و روح بخش است که می‌توانید برای رهایی از خستگی و مشغله‌های زندگی مدرن به این مکان تاریخی دنج و جذاب بروید و لذت ببرید.

خانه داروغه در واقع مربوط به اواخر دوره‌ی قاجار بوده و به دستور یوسف خان هراتی، به عنوان آخرین داروغه مشهد و نخستین رییس نظمیه بعد از مشروطه به عنوان یک منزل شخصی ساخته شد و پذیرایی‌های رسمی صاحبخانه در آن صورت می‌گرفت که گفته می‌شود تا حدود ۳ دهه گذشته هنوز هم این خانه کاربرد مسکونی داشت.

در سال ۱۳۶۶ بود که ورثه خانه، آن را به یکی از هیات‌های روستای شهیدیه در شهرستان میبد یزد فروختند و از آن پس تا سال ۱۳۶۱ بنا به حسینیه شورک و محل تجمع و اسکان هیات مذهبی تبدیل شد. پس از مدتی این خانه به دست فراموشی سپرده شد و رو به ویرانی رفت تا آنکه مرمت شد و از سال ۹۴ مورد استفاده مردم قرار گرفت.

در تاریخچه خانه داروغه مشهد آمده که مساحتی در حدود هزار و صد مترمربع داشته و به لحاظ نوع معماری، به همان شکل مرسوم معماری دیگر خانه‌های تاریخی و نوع ساخت مخصوص خانه‌های شرقی احداث شده است.
همچنین در یک نمای کلی از پلان خانه داروغه مشهد بعضی از قسمت‌های آن چون طرح تراس در وسط و پله‌های دوطرفه و تزئینات کلی ساختمان، شبیه طرح معماری‌های روسی است.

از دیگر نمادهای معماری روس که چون نشانه‌ای از نوع ساخت‌وساز خاص روس‌ها به‌جامانده، می‌توان به کاشی‌های هفت‌رنگ، تزئینات چوبی زیر سقف‌ها، تندیس‌های قالبی گچی که شبیه سر انسان، شیر و فرشته‌های بالدار هستند اشاره کرد.

ازجمله خصوصیات جالب بعضی از این قسمت‌ها این است که به‌عنوان اولین‌ها در مشهد شناخته‌شده‌اند. ازجمله این بخش‌ها می‌توان به نخستین شومینه مشهد و نخستین حمام خصوصی مشهد اشاره کرد.

این خانه تاریخی بخش‌هایی نیز شبیه موزه دارد که سعی شده با قرار دادن مجسمه‌ها و وسایل مختلف که در دوره‌های قبل تر از آن استفاده می‌شد به شناخت بهتر از آن دوره و تداعی بیشتر اینکه در دوره قاجار به سر می‌برید کمک کند.

عکاسخانه سنتی، قهوه خانه واقعی که می‌توانید در آن چای بنوشید و از منوی محدودش استفاده ببرید، فروشگاه صنایع دستی که در طبقه پایینی حیاط این خانه واقع شده و هنرمندان مشغول کار در آن هستند نیز از جاذبه‌های دیگر این خانه تاریخی است.

حمام تاریخی دارای خزینه شخصی، سرویس بهداشتی که البته فقط ظاهرش قدیمی اما قابل استفاده است نیز از دیگر مکان‌های این خانه تاریخی است.

راه پله دوطرفه، تراس بسیار زیبا، حوض آبی رنگ داخل حیاط و گیاهان بسیار داخل خانه داروغه آنقدر زیباست که حتی اگر علاقه‌مند به عکاسی هم نباشید حتما با دیدن آنها دوربین گوشی خود را باز می‌کنید تا چند عکس سلفی با خانه قدیمی داروغه داشته باشید.

آدرس خانه داروغه

حالا باید پاسخ بدهیم که خانه داروغه که اینقدر از زیبایی‌هایش گفتیم کجاست؛ خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه. بله آدرس تا همینجا کافیست چون نه تنها خانه داروغه مکانی بسیار جذاب و دیدنی است بلکه کوچه‌ای که این خانه در آن واقع شده نیز بسیار زیبا بازسازی شده و در واقع موزه‌ای از مشاغل کهن است و شما را به خانه تاریخی داروغه فرا می‌خواند.

چطور برویم؟

اگر تمایل دارید به اتوبوس بروید خطی را انتخاب کنید که از بلوار وحدت می‌گذرد و در نزدیکی بلوار ولایت از اتوبوس پیاده شوید. از اینجا حدود ۱ کیلومتر پیاده روی در پیش دارید. و اگر قصد دارید با تاکسی این سفر کوتاه را انجام دهید بدانید که این جاذبه در نزدیکی حرم قرار دارد، بنابراین با انتخاب تاکسی‌هایی که از نزدیکی حرم عبور می کنند می توانید به آن برسید.

زمان بازدید
خانه داروغه از ۸ تا ۱۴ و از ۱۶ تا ۱۹ به جز روزهای تعطیل فعال است و به ازای هر نفر سه هزار تومان هزینه ورودی دارد.

برای ارتباط گرفتن با مسئولان خانه داروغه می‌توانید در ساعت اداری با این شماره تماس بگیرید ۰۵۱۳۳۶۹۱۶۱۰

منبع: مشهد فوری

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن