اقتصادی

افت هزارتومانی دلارپس از یک تغییر کلیدی و یک تصمیم مهم

کد خبر : 34860

در آستانه راه اندازی رسمی بازار متشکل ارزی و اعلام نرخ ارز در آن، مرد شماره ۲ مدیریت ارزی بانک مرکزی تغییر کرد.

صبح مشهد– نرخ دلار در ادامه روند نزولی دو روز اخیر به کانال ۲۵ هزار تومان عقب نشینی کرد. این در حالی است که به نظر می رسد در چند روز اخیر اقدامات بانک مرکزی در مقابله با جریان معاملات فردایی ارز شدت گرفته است.

خراسان نوشت، نرخ دلارپس از افزایش به میانه کانال ۲۷ هزار تومان در روز سه شنبه هفته قبل، تا شنبه این هفته، همچنان ثبات داشت. اما از دو شب قبل ،وارد فاز نزولی شده است. به طوری که اقتصادنیوز، دیروز از افت هزار تومانی دلار و رسیدن آن به حدود ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان خبر داد. اگر چه هنوز دلیل متقنی برای این کاهش نرخ دیده نمی شود، اما برخی گمانه ها از تاثیر خبر محدودیت های کرونایی از شنبه آینده بر رکود بازار ارز خبر می دهند. موضوعی که طبق اظهارات کشتی آرای نایب ‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر در بازار طلا اثرگذار بوده است. از سوی دیگر به نظر می رسد اقدامات اخیر بانک مرکزی در مقابله با معامله گران فردایی بازار ارز نیز بر نرخ دلار بی تاثیر نبوده یا نباشد. فعالانی که این روزها گفته می شود محور فعالیت های آنان از دبی به هرات منتقل شده و کانال های فعالیت آن ها به میزان قابل توجهی در فضای مجازی فعال است اما دیروز خبر مهم دیگری در خصوص شفافیت بازار متشکل ارزی منتشر شد که این موضوع نیز می تواند بر بازار ارز، اثرگذار باشد.

قفل بازار متشکل ارزی شکست
مدیر ارتباطات بازار متشکل اعلام کرد که از امروز نرخ های ارز در بازار متشکل ارزی منتشر خواهد شد. بازار متشکل ارزی، بازاری برای عرضه و تقاضای بی واسطه ارز است که از سال ۹۷ به صورت محدود و غیررسمی با حضور کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی تشکیل و بر معاملات آنی و نقدی اسکناس متمرکز شده است. انتظار می رود با ایجاد این بازار و مشخص‌ شدن نرخ در داخل کشور از طریق مرجعی واحد، عناوینی مانند دلار سلیمانیه یا دلار هرات به حاشیه رود و فشارهای بیرونی برای تعیین نرخ ارز به حداقل برسد. گوهر رستمی گفت:‌ از این پس متقاضیان ارز می‌توانند از طریق سایت www.ice.ir یا با جست‌و‌جوی نام کاربری iceiran در تلگرام و icemarket.ir در اینستاگرام از نرخ‌ها و اخبار این بازار آگاه شوند.

تغییر مهم در مدیریت ارزی بانک مرکزی
همزمان با خبر اعلام شفاف نرخ ارز در بازار متشکل ارزی، دیروز رئیس کل بانک مرکزی حسین چرخ انداز را به عنوان سرپرست اداره صادرات بانک مرکزی منصوب کرد. این در حالی است که از اوایل دهه ۹۰ تاکنون صمد کریمی مسئولیت اداره صادرات بانک مرکزی را برعهده داشته است. بنابراین با توجه به نقش مهم اداره صادرات بانک مرکزی در قاعده‌گذاری برای بازار ارز و بازوی اجرایی بانک مرکزی در حوزه ارزی، تغییر مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اتفاق مهمی در حوزه ارزی محسوب می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن