اقتصادی

کالبدشکافی افزایش۴۰ درصدی قیمت خودرو فقط دریک ماه!

کد خبر : 33551

عضو کمیسیون صنایع: عده ای می خواهند بازار را دلاریزه کنند و با بالا و پایین شدن ارز، قیمت اجناس را هم بالاتر ببرند

صبح مشهد– پراید ۱۴۰ میلیونی، تیبا ۱۵۵ میلیونی، سمند ۲۷۵ میلیونی و پژو پارس ۳۵۰ میلیونی بیشتر شبیه یک شوخی تلخ است.بررسی روند قیمتی خودروهای پرتیراژ بازار طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد که به طور متوسط نرخ محصولات ایران خودرو و سایپا حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. افزایش نجومی و بی ضابطه قیمت خودرو طی ماه های گذشته و به ویژه در دوسه ماه اخیر و فاصله فاحش این نرخ ها با قیمت های کارخانه نشان می دهد به کارگیری سیاست های قرعه کشی و ثبت نام نتوانسته است جلوی رشد قیمت ها را بگیرد. برای پیگیری بیشتر این موضوع سراغ سید علی موسوی عضو کمیسیون صنایع مجلس رفتیم. نماینده مردم ملکان می گوید: بحث افزایش قیمت فقط منحصر به خودرو نیست. متاسفانه عده ای می خواهند بازار را دلاریزه کنند و با بالا و پایین شدن ارز، قیمت اجناس را هم اضافه کنند. متاسفانه کالاها و اجناس با افزایش نوسان ارز بالا می رود اما با پایین آمدن آن پایین نمی آید.
این یکی از مشکلات اساسی ماست و لازم است برای مقابله با آن موضوع داخلی سازی خودرو را جدی بگیریم. من اعتقادم این است که در اقتصاد ما به خصوص در زمینه خودرو و کالاهایی مثل آن از آن جایی که وابستگی به خارج دارد و با نوسانات ارز بالا و پایین می رود باید به داخلی سازی و شرکت های دانش بنیان توجه بیشتری شود. معاونت علمی ریاست جمهوری باید وقتی بگذارد و قطعاتی را که وارداتی است به دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان معرفی کند. ما ۵۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که در تولید قطعات خودرو فعالیت می کنند. باید از آن ها کمک بگیریم تا قطعات وارداتی مهم را به آن ها سفارش بدهیم. تا زمانی که ما در جنگ اقتصادی باشیم و نهضت خودروسازی مان را داخلی سازی نکنیم اتفاق مهمی نمی افتد. این روزها در لوازم خانگی هم همین مشکل را داریم. اگر قطعات را داخلی سازی کنیم آن وقت می‌توانیم مچ خودروساز و تولید کننده را بگیریم و از او بپرسیم که چرا گران می‌فروشید؟ در صورتی که حالا به خاطر هیجان نرخ ارز نمی توانیم چیزی بگوییم.

طرح های روی میز کمیسیون صنایع مجلس برای سامان دهی بازار خودرو
نماینده مردم ملکان از دو طرح کمیسیون صنایع مجلس برای سامان دهی بازار خودرو خبر می دهد و می گوید: یکی از پیشنهادهای ما طرح خودرو دار کردن خانواده ها از راه سهام عدالت است. در این طرح پنج میلیون و ۲۰۰ هزار خانواده در دهک های پایین دارای خودرو می شوند به این صورت که هیچ بار مالی برای دولت هم نداشته باشد. در این طرح پیشنهادی، مقداری از سهام عدالت به خودروساز داده می شود تا تولید کننده در باقی مناطق سرمایه گذاری و اشتغال زایی کند. در طرح خرید خودرو با سهام عدالت به موضوع داخلی سازی و شرکت های دانش بنیان بیشتر از قبل توجه شده است. وی ادامه می دهد: طرح بعدی هم برای سازمان دهی بازار خودرو است. مثلا یکی از پیشنهادها، کشف قیمت خودرو در بورس است. به نحوی که با عرضه و تقاضا قیمت خودرو هم مشخص شود اما من شخصا با آن مخالفم. البته بعضی ها هم می گویند قیمت ها را آزاد کنیم تا خودروسازی محصولاتش را با قیمت های بازار به مردم بفروشد. این نماینده مجلس در پایان به صعودی بودن قیمت های این روزهای خودرو اشاره می کند و می گوید: وزیر صمت تازه دو هفته است که به این سمت منصوب شده است و ما انتظار تغییر و تحول اساسی نداریم اما می خواهیم که او به سرعت به مشکلاتی مانند بازار خودرو، لوازم خانگی، قیمت تخم مرغ و… ورود کند و برنامه ارائه بدهد و از مجلس کمک بگیرد.

قیمت خودرو در هفته های آینده ریزشی می شود
در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت با بیان این که بازار خودرو، شرایط طبیعی ندارد، پیش‌بینی‌کرد در هفته‌های آینده با ریزش شدید قیمت خودروها مواجه خواهیم شد. «سعید موتمنی» روز گذشته در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون به هیچ عنوان خرید خودرو عاقلانه نیست و به خریداران توصیه می‌شود فکر خرید را از سر خود بیرون کنند. وی اظهار کرد : بازار قفل بوده و رکود کامل بر آن حاکم است، آن چه از قیمت‌ها شنیده می‌شود فقط روی کاغذ است و مشتریان نیز فقط قیمت می‌پرسند. به گفته این مقام صنفی، قیمت خودروهای داخلی فقط در فضای مجازی داغ است و قیمت خارجی‌ها نیز به طور مشابه فقط روی کاغذ و بسیار بالا از سوی فروشندگان بیان می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن