اقتصادی

رویای سفر با هواپیما! / افزایش ۲ برابر

درحالی‌که چهارماه بیشتر از افزایش حداقل نرخ پروازها در مسیرهای هوایی داخلی نمی‌گذرد، ایرلاین‌ها دوباره اقدام به افزایش نرخ بلیت هواپیما کرده‌اند، این‌بار هم حداقل نرخ بلیت را افزایش داده‌اند و هم حداکثر را !

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، شهریورماه سال گذشته بود که ایرلاین‌ها نرخ‌های جدید خود را پس از اعتراض‌های مردمی و ورود دستگاه‌های نظارتی در پی کاهش‌یافتن نرخ دلار، با کاهش نسبت به تیرماه پارسال اعلام کردند. پس از آن طی ۲۰ خردادماه امسال، انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، جدول نرخ بلیت پروازهای داخلی مصوب شهریورماه ۱۳۹۸ را به‌روزرسانی کرد که این به‌روزرسانی در واقع افزایش بی‌سروصدای کف و سقف بلیت هواپیما در برخی مسیرهای هوایی بود. حالا در کمتر از چهارماه از گذشت این به‌روزرسانی، ایرلاین‌ها دوباره کف و سقف نرخ بلیت هواپیما را در مسیرهای مختلف هوایی داخلی افزایش داده‌اند.
بررسی‌های خبرنگار خراسان در «جدول نرخ بلیت پروازهای داخلی مهرماه ۱۳۹۹» که به‌تازگی در اختیار وی قرار گرفته است، بیانگر افزایش شدید نرخ بلیت‌ها در مسیرهای مختلف است و قرار است این جدول از اواخر مهرماه و اوایل آبان‌ماه اجرایی شود.
این افزایش نرخ‌ها به گونه‌ای است که حداقل و حداکثر نرخ بلیت هواپیما در مسیر مشهد-تهران و بالعکس که پرترددترین مسیر هوایی داخلی کشور محسوب می‌شود و قبلا به ترتیب ۳۵۵ هزار و ۳۰۰ و ۷۰۱ هزار و ۳۰۰ تومان بوده ، به ترتیب به ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ و یک‌میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافته است.
همچنین حداقل و حداکثر نرخ بلیت هواپیما در مسیر مشهد-کیش و بالعکس که قبلا به ترتیب ۳۹۷ هزار و ۹۰۰ و ۹۹۴ هزار تومان بوده ، به ترتیب به ۷۴۳ هزار و ۶۰۰ و یک‌میلیون و ۹۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافته است.
حداقل و حداکثر نرخ بلیت هواپیما در مسیر تهران-کیش و بالعکس هم که قبلا به ترتیب ۳۷۸ هزار و ۶۰۰ و ۹۰۵ هزار و ۸۰۰ تومان بوده ، به ترتیب به ۷۰۰ هزار و ۲۰۰ و یک میلیون و ۷۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته است.
گران‌ترین نرخ بلیت هواپیما از نظر حداکثر قیمت مربوط به مسیر تبریز-بندرعباس و بالعکس با قیمت دو میلیون و ۶۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان و کمترین نرخ بلیت از نظر حداکثر قیمت مربوط به ۸ مسیر هوایی همچون تهران-سمنان، کرمان-بندرعباس و قشم-چابهار با ۸۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.

در جدول زیر گزارش وضعیت مقایسه‌ای نرخ بلیت هواپیما در برخی از پرترددترین مسیرهای هوایی آمده است.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خراسان در این‌باره گفت: انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران چهارشنبه گذشته جدول مربوط به «دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی خطوط هوایی کشور، مهرماه ۱۳۹۹» را به شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی ارسال کرده و قرار است نرخ‌های جدید از اواخر مهرماه یا اوایل آبان‌ماه اجرایی شود.
وی افزود: یکی از بهانه‌های افزایش نرخ بلیت هواپیما، کاهش ضریب اشغال صندلی‌های هواپیما به ۶۰ درصد به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا از آبان‌ماه، بیان شده است؛ در حالی که اصولا از مهر و آبان فصل خلوت هواپیما (لو سیزن) آغاز می‌شود و تا حدود ۲۵ اسفندماه ادامه دارد و طی این مدت میزان مسافر هواپیما افت می‌کند و گاه تا ۴۰ درصد نیز کاهش می‌یابد؛ حالا ایرلاین‌ها به این بهانه قیمت بلیت‌ها را افزایش زیادی داده‌اند.
او ادامه داد: چرا طی هفت ماه گذشته هیچ فردی به فکر شیوع کرونا در هواپیما و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی نبود و طی این مدت بیشتر پروازها با ظرفیت کامل پرواز می‌کردند و حالا که به فصل خلوت سفر با هواپیما رسیده‌ایم، یادشان آمده تا فاصله‌گذاری فیزیکی در پروازها رعایت شود و با این بهانه در فصل خلوت سفر با هواپیما قیمت‌ها را افزایش زیادی دهند؟!
این منبع آگاه یادآور شد: اگر کرونا برطرف شود، نرخ‌ها به حالت قبل باز می گردد؟ چه تضمینی برای بازگشت نرخ‌ها وجود دارد؟ با این ترفند نرخ‌ها را افزایش می‌دهند و بعد از کرونا نرخ‌ها را کاهش نمی‌دهند! از سوی دیگر باتوجه به توان اقتصادی جامعه، افزایش زیاد نرخ بلیت هواپیما تاثیر بسیار منفی بر سفرها خواهد داشت و حتی خانواده‌های با درآمد متوسط نیز امکان استفاده از هواپیما را پیدا نمی‌کنند.
پیش از این مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به فارس گفته بود: افزایش قیمت بلیت هواپیما با احتساب ۲ عامل انجام می‌شود، نرخنامه جدید بلیت پروازهای داخلی بر اساس ارز ۲۸ هزار تومانی و با توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تکمیل فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها از ابتدای آبان‌ماه، تعیین شده است.

زنگنه: دولت و سازمان هواپیمایی هیچ نقشی در افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارند!
درهمین‌حال تورج دهقانی‌زنگنه معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دیروز در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر این‌که دولت و سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما ندارند، گفت: از اول آبان ۹۹ ایرلاین‌ها ملزم به استفاده ۵۰ و ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما هستند. ایرلاین‌ها، انجمن شرکت‌های هواپیمایی دارند و بر اساس بخشنامه ۵۰ و ۶۰ درصدی و همچنین قیمت دلار، برای آن‌ها نرخ‌های جدید را تعیین کرده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن