دانش و فناوری

عجیب‌و‌غریب‌ترین رشته ‌های تحصیلی؛ رشته مدیریت دوشیدن گاو!

کد خبر : 32864

باورش سخت است اما هستند افرادی که در رشته‌هایی مثل «مدیریت دوشیدن شیر گاو»، «سیمپسون‌ها و فلسفه» و حتی «دیوید بکهام‌شناسی» تحصیل می‌کنند! به تازگی هم یک مرد ژاپنی به اولین نفر در جهان تبدیل شده که مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته مطالعات نینجا را به دست آورده است. وی توانسته پس از گذراندن دوره‌هایی شامل هنر‌های رزمی پایه و چگونگی بالا رفتن از کوه‌ها بدون این‌که شناسایی شود، به این مدرک دست یابد. «گنیچی میتسوهاشی» ۴۵ ساله، چندین سال از عمرش را صرف مطالعه تاریخ، سنت‌ها و تکنیک‌های مبارزه نینجا‌ها در دانشگاه مایه در ژاپن کرده است.

صبح مشهد– به همین بهانه و در پرونده امروز با عجیب‌و‌غریب‌ترین رشته‌های دانشگاهی دنیا آشنا خواهید شد، رشته‌هایی که می‌تواند ذهنیت همیشگی‌تان به درس و دانشگاه را عوض کند و به چالش بکشد.

مطالعات نینجا
نینجا‌ها در واقع ماموران مخفی رازآلود و ماهری بودند که در جامعه فئودالی ژاپن فعالیت می‌کردند و ماموریت‌هایی مانند ماموران مخفی و جاسوسان امروزی را انجام می‌دادند. «گنیچی میتسوهاشی» که به تازگی موفق به کسب مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته مطالعات نینجا شده، چنان به سبک زندگی و تاریخچه نینجا‌ها علاقه مند است که به مناطق کوهستانی ایگا در ۲۲۰ مایلی توکیو سفر کرده تا سبک‌زندگی یک نینجا را بهتر درک کند. اکنون این استاد نینجا خود برنج و سبزیجاتش را می‌کارد و یک مهمانخانه محلی را اداره می‌کند. او تحصیل در رشته نینجا در مقطع کارشناسی ارشد را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد، یک سال پس از آن‌که دانشگاه «مایه» یک مرکز تحقیقاتی بین‌المللی درباره نینجا را در منطقه ایگا راه‌اندازی کرد که اولین مرکز تحقیقاتی با تمرکز بر مطالعات نینجا در سراسر جهان به شمار می‌آید. جدای از تاریخ، دانشجویان این رشته ،سبک‌های سنتی مبارزه و مهارت‌های بقای نینجاها، شامل هنر‌های رزمی پایه و چگونگی عبور از مناطق کوهستانی را بدون این که دیده شوند آموزش می‌بینند. میتسوهاشی می‌خواهد تحصیلات خود را در رشته مطالعات نینجا در مقطع دکترا ادامه دهد.

آداب تماشای تلویزیون
ما عمده اوقاتی که جلوی تلویزیون می‌نشینیم ،برنامه خاصی نداریم و ساعات هیچ کاری نکردن‌مان را به نشستن جلوی تلویزیون اختصاص می‌دهیم. پس طبیعتا خیلی عجیب خواهد بود که بشنویم رشته دانشگاهی به‌نام «آداب تماشای تلویزیون» وجود دارد. اما واقعیت دارد و این عنوان یک رشته دانشگاهی است که در دانشگاه مونت کلیر ایالت نیوجرسی آمریکا تدریس می‌شود. در این دوره آموزشی درباره نقشی که رسانه تلویزیون در زندگی امروز بشر دارد، مباحثی مطرح می‌شود و دانشجویان یاد می‌گیرند چطور مخاطب جدی تلویزیون باشند. با در نظر گرفتن این نکته که تماشا کردن تلویزیون این روزها، جزء جدانشدنی زندگی مدرن امروزی شده و بر روند زندگی خانواد‌ه‌ها تأثیرگذار است، این رشته می‌تواند برای افزایش دانش و آگاهی بسیار مفید باشد.

استخراج شیره درخت افرا
با این‌که زندگی ما عمدتا تبدیل به زندگی شهری شده اما علاقه به گل و گیاه چیزی است که در وجود خیلی از ما دیده می‌شود تا جایی که بالکن‌های کوچک خودمان را هم به یک باغچه کوچک تبدیل می‌کنیم. البته بعضی گیاهان به دلیل خواص دارویی یا کاربردهای دیگر می‌توانند گران‌قیمت و حتی پول ساز باشند. یکی از این درختان افرا ست. این درخت دارای شیره بسیار گران‌قیمت و ارزشمندی است‌. به همین دلیل دانشگاه آلفرد نیویورک، برای افرادی که به گیاهان و مخصوصا درخت افرا علاقه دارند دوره آموزشی ارائه می‌دهد و دانشجویان در این دوره آموزشی، بیشتر بر تولید شربت افرا و بررسی روند تغییرات فرایند تولید این شربت ،تمرکز دارند.

تربیت هکر
یکی از عجیب‌ترین رشته‌هایی که در برخی دانشگاه‌های خارجی تدریس می‌شود، آموزش چگونگی هک کردن است. بد نیست بدانید این رشته مخرب نیست و برای اهداف مهم تری به‌وجود آمده که در بحث حفظ امنیت آن کشور بسیار اهمیت دارد. حتما می دانید که دو نوع هکر داریم، هکر بد یا کلاه سیاه که برای خرابکاری دست به هک کردن سیستم‌ها می‌زند و هکر خوب یا کلاه سفید که برای مقابله با این نوع هکرها، با فنون هک آشنا می‌شود. به این معنا که در بعضی کشور‌ها برای اقدامات امنیتی به تربیت هکر‌های حرفه‌ای می‌پردازند تا بتوانند در مواقع لزوم از وجود آن‌ها بهره ببرند.

دلقک‌شناسی
دلقک‌ها بازیگران عجیبی در دنیا هستند. یا افراد به شدت طرفدار آن‌ها هستند و از شوخی‌ها و مسخره‌بازی‌های آن‌ها لذت می‌برند، یا گروهی دیگر به شدت از دلقک‌ها بدشان می‌آید و حتی می‌ترسند. فوبیای دلقک یکی از معروف‌ترین ترس‌های دنیاست ولی با این حال، فلسفه پشت زندگی یک دلقک به شدت مورد توجه جامعه‌شناسان قرار می‌گیرد، این که دیگران را بخندانی، حتی اگر خودت کوهی از غم باشی. کسی که برای اولین بار ایده ایجاد چنین رشته‌ دانشگاهی به سرش زد، دکتر فرانسیس بوزو بود. این فکر نشئت گرفته از جریانی به عنوان «باهات شوخی ندارم» بود و به مرور تبدیل به یک رشته دانشگاهی شد.

هری‌پاتر شناسی
چندی پیش خبری منتشر شد که دانشگاه اوهایو یک سری واحد‌ها و دوره‌های دانشگاهی را برای شخصیت معروف و جهانی هری پاتر برگزار می‌کند. در این دوره‌ها، استادان روی تکنیک‌های ادبی و ریشه‌های فرهنگی که یک رمان دارد تمرکز می کنند و آن‌ها را درس می‌دهند. محوریت این دوره جدید بر داستان‌های هری پاتر بود. هری پاتر نام مجموعه‌ای از رمان‌های سبک خیال‌پردازی است که توسط نویسنده معروف انگلیسی، جی.کی.رولینگ نوشته شده ‌است. این کتاب‌ها به شرح ماجراهای یک جادوگر نوجوان به نام هری پاتر به همراه بهترین دوستانش، رون ویزلی و هرماینی گرنجر، در مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز می‌پردازند.

جادوگری
پس از اشتیاقی که هری پاتر در بین جوان‌ها و نوجوان‌ها به راه‌ انداخت، آموزشگاهی در انگلیس راه‌اندازی شد که جادوگری را آموزش می‌دهد البته به‌صورت خیالی. از آن‌جایی که مدرسه جادوگری بوث‌ول حال و هوای کتاب‌های هری‌ پاتر را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند، با مدرسه‌ای طرف هستیم که جوان‌های زیادی به آن مراجعه می‌کنند و مشغول ماجراجویی و تجربه رازهای دنیای جادوگران می‌شوند. جالب این‌جاست که مکان برگزاری کلاس‌های آموزشی نیز در قلعه‌ای زیبا و باشکوه با نام هرستمن‌زو برگزار می‌شود که قلعه‌ای باستانی است و دور این قلعه یک خندق عمیق نیز حفر شده است.

سیمپسون‌ها و فلسفه
اگرچه این رشته فقط طی یک دوره دو واحدی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی تدریس می‌شود اما واقعیت این است که فلسفه موجود در این مجموعه تلویزیونی، گواهی بر تاثیر این نمایش است. مجموعه پویانمایی سیمپسون‌ها از سال ۱۹۸۹ از تلویزیون پخش می‌شود که بعضی‌ها مدعی هستند که خیلی از مسائل را پیشگویی کرده است و همین موضوع، هرازچندگاهی در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود. جان دونالدسون، استاد فلسفه می‌گوید: «سریال سیمپسون‌ها نمایشی درباره زندگی است و با موقعیت‌هایی سروکار دارد که به زندگی ما نزدیک است و بر موضوعاتی دست می‌گذارد که در زندگی روزمره با آن‌ها سروکار داریم؛ پس چندان هم عجیب نیست برخی مسائل مطرح شده در آن، به واقعیت تبدیل شوند!»

دیوید بکام‌شناسی
«پروفسور آلیس کشمور» ۱۸ سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۰ برای افرادی که به شدت به دیوید بکام، فوتبالیست معروف انگلیسی علاقه‌مند بودند، طرحی ارائه کرد که بر اساس آن رشته «دیوید بکام شناسی» در دانشگاه «استنفورد» ایجاد و آموزش داده شود. هدف او از این طرح ،این بود که دانشجویان از «بکام» اخلاق ورزشی بیاموزند و دروسی مبنی بر زندگی حرفه‌ای این ستاره فوتبال ارائه و تدریس شود. هرچند کار وی با مخالفت‌های رسانه‌ای مواجه شد اما هم اکنون با پیگیری‌های او، دانشجویان انگلیسی می‌توانند در این رشته تحصیل و مباحث مربوط به ورزش، رسانه و فرهنگ ورزشی را مطالعه کنند. وی در گفت‌و‌گویی در دفاع از ایجاد این رشته جدید مدعی شده: «رشته مطالعات فیلم نیز در ابتدا از نظر بسیاری بی‌فایده بوده در حالی‌که امروزه مورد استقبال تعداد زیادی از دانشجویان قرار گرفته است».

بهداشت شخصی و خودآرایی
یکی از رشته‌های عجیب و در عین حال جالبی که در دانشگاه‌های آلمان تدریس می‌شود، رشته بهداشت شخصی و خودآرایی است. دانشجویان این رشته، مطالبی را درباره رعایت درست بهداشت شخصی و اطلاعاتی را درباره مواد شیمیایی می‌آموزند تا بتوانند در بحث خودآرایی دانش بیشتری داشته باشند و به سلامت خود آسیب نزنند. واضح است که رعایت بهداشت شخصی ،یکی از موثرترین عوامل برای کاهش احتمال مبتلا شدن افراد به بیماری‌های مختلف است اما متاسفانه بعضی افراد آن را جدی نمی‌گیرند. در ضمن و به طور مثال کار ساده‌ای مثل مسواک زدن برای موثر بودن، نیاز به دانستن یک سری نکات برای انجام آن به شیوه صحیح دارد.

مدیریت ماجراجویی
یکی دیگر از رشته‌های عجیب و غریب دانشگاهی در دنیا در دانشگاه ایالتی پلیموث انگلیس تدریس می‌شود، رشته‌ای عجیب اما پرطرفدار به نام مدیریت ماجراجویی. فراگیران این رشته با تحصیل در آن با مبانی صخره‌نوردی، اصول قایقرانی و نکات بیابان گردی آشنا می‌شوند. عنصر و مولفه مهم در یادگیری و موفقیت در این رشته، هیجان، کنجکاوی و ماجراجویی دانشجویان است. در این رشته به افراد می‌آموزند چگونه با قرار گرفتن در معرض خطر و ماجراجویی در موقعیت‌های مخاطره آمیز به رشد شخصیت و شکوفایی و توانایی خود بپردازند تا خطرات کمتری، جان و حتی روان آن‌ها را تهدید کند.

مدیریت و طراحی گل
جالب است بدانید در انگلیس و آمریکا، رشته‌ای دانشگاهی به نام مدیریت گل وجود دارد. دانشجویان این رشته تحصیلی مایل به کسب اطلاعات علمی درباره صنعت گل و گیاه هستند و با دوره‌هایی از قبیل تزیینات گل، گلدان، تئوری رنگ و به طور کلی روش‌های کاشت و مراقبت از گل و بسیاری از فنون علمی و سنتی در این حوزه آشنا می‌شوند. دانشگاه ایالتی می‌سی‌سی‌پی در کشور آمریکا، سالانه تعدادی دانشجو در این رشته جذب می‌کند. دانشگاه مایرکلو هم رشته‌ای تحت عنوان طراحی گل دارد. در این رشته طراحی و آناتومی گل‌ها و برنامه‌ریزی کسب و کار برای دانشجویان این رشته تدریس می‌شود. جالب است که بدانید کلاس‌های درس، خوابگاه‌ها و حتی سرویس‌های بهداشتی این دانشگاه هم مملو از انواع گل و گیاه است.

رابین هودشناسی
همان رابین‌هودی که در جنگل‌های شروود در حال جدال با داروغه بود، هم‌اکنون یکی از واحدهای درسی رشته تاریخ آن‌ هم در مقطع کارشناسی‌ارشد است. رشته رابین‌هود در دانشگاه «ناتینگهام» تدریس می‌شود. در رشته رابین‌هود شناسی ،آوازهای خوانده ‌شده در این فیلم، نقد و بررسی می‌شوند. در پایان دوره‌ تحصیلی، دانشجویان رابین‌هودشناس درباره آوازهای قهرمانان قرون‌وسطی نیز تحقیق می‌کنند. در رشته «رابین هودشناسی» همچنین سرگذشت و سبک‌زندگی این شخصیت که نکات جالب و کمتر شنیده شده ای دارد، نقد و بررسی می‌شود.

روان‌شناسی اسب‌سواری
این روزها اهمیت برخورداری از روانی سالم برای موفق شدن در هر کاری بر کسی پوشیده نیست اما شاید به نظر شما، تاثیر آن در اسب سواری آن‌قدر مهم نباشد که یک رشته تحصیلی در این باره ایجاد شود. با این حال و در یکی از دانشگاه‌های انگلیس، افراد می توانند این رشته را انتخاب کنند و در آن ادامه تحصیل بدهند. در رشته روان شناسی اسب‌سواری، تمرکز بر درک بهتر رابطه اسب و انسان همچنین رفتار اسب‌سواران است. برای پاس کردن واحد‌های درسی این رشته باید سفر‌هایی به کانادا، استرالیا یا مجارستان داشته باشید و با اسب‌ها سر و کله بزنید.

مدیریت دوشیدن شیرگاو
ما که این روزها مصرف ‌کننده لبنیات به شمار می‌رویم و از مراحل فراوری و رسیدن محصول به دست‌مان با خبر نیستیم به احتمال زیاد دوشیدن شیر گاو را کاری ساده و آسان می‌دانیم. ولی جالب است بدانید برای همین مسئله به ظاهر ساده، یک رشته دانشگاهی ایجاد شده است. این رشته در دانشگاهی در انگلیس به وجود آمده است. دانشجویان این رشته دانشگاهی، طی یک دوره دو ساله در دانشکده کشاورزی با مهارت‌های شیردوشی و البته مدیریت آن آشنا می‌شوند. افرادی که این رشته را می‌گذرانند ضمنا مهارت‌های اقتصادی مرتبط با رشته‌شان، باید و نباید‌های قانونی و نکات مدیریتی راه‌اندازیِ یک شرکت لبنیاتی را هم فرا می‌گیرند.

منابع این پرونده: باشگاه خبرنگاران، روزیاتو، عصرایران، تابناک/ خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن