شهری

مدیرکل فنی وحرفه ای خراسان رضوی دردوازدهمین‌عصرانه کارآفرینی معین اقتصادی شهرستان مشهدتاکیدکرد:

“جهش مهارت” و تربیت افرادماهر،اولویت فنی حرفه ای درسال جهش تولید

کد خبر : 32828

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: تاکنون با ۳۰ معین اقتصادی تفاهمنامه همکاری امضا کرده و در این راستا به ۱۷۶۰ نفر مهارت های تخصصی را آموزش داده ایم.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی وآموزش اداره کل هماهنگی دستگاه های اجرایی شهرداری مشهد،افشین رحیمی گل خندان باحضوردر دوازدهمین “عصرانه کارآفرینی” معین اقتصادی شهرستان مشهد گفت:همزمان با سال جهش تولید،اولویت برنامه ریزی هایمان دراداره کل فنی وحرفه ای ،تحقق مقوله مهم “جهش مهارت “است.

وی بااشاره به اینکه “مهارت”کلیدواژه مهم‌واصلی درجامعه امروزماست، خاطرنشان کرد:خیلی ازافرادوبه ویژه جوانان آماده به کارما بخاطر مسلط نبودن به مباحث مهارتی ونداشتن مهارتی خاص،یابیکارمانده اندویا درکارهای واگذارشده هم خیلی موفق نمیشوند.

رحیمی تاکیدکرد: کسب وکارهایی موفق خواهندبودکه به افراددارای مهارت سپرده شوند،امابایداذعان کردریل گذاری های انجام‌شده برای سیستم آموزشی ما برمبنای تربیت افرادماهرومتخصص نیست ودراین خصوص بایدگفت، آموزش های فنی و حرفه ای به نوعی جورسیستم آموزشی رابرای تربیت افرادماهرمی کشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی اضافه کرد: در بحث مهارت آموزی برای اشتغال دوطیف مخاطب کلی داریم؛مورد اول افرادی هستند که مهارتی ندارند و ما در فنی و حرفه ای به آن ها مهارت یاد خواهیم داد که طبق آمار حدود ۹۰درصد از این افراد مهارت دیده مشغول به کار می شوند.

رحیمی اظهار کرد: گروه دوم مخاطب‌‌۸ ما افرادی هستند که به دنبال به روزرسانی مهارت خود می باشند، مانند؛ تعمیرکاران اتومبیل که تا به امروز از روش های سنتی استفاده می کردند اما اکنون به دلیل پیشرفت و پیچیدگی علم تعمیر ماشین باید مهارت خود را به درجه بالاتری ارتقا دهند.

وی افزود: افرادی که با این شرایط رو به رو می شوند باید از بین سه راه کنار گذاشتن کار، آزمون و خطا حین انجام کار که اغلب هزینه زیادی دارد و یا آموختن مهارت در مراکز فنی و حرفه ای یک راه را انتخاب کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه محدوده فعالیت فنی و حرفه ای صرفا محدود به مراکز این نهاد نیست گفت: هم اکنون حدود یک هزار و ۴۴ پایگاه مهارت آموزی در سطح استان فعالیت دارند، همچنین در ۵۰ دانشگاه معتبرنیز مهارت های فنی و حرفه ای در حال آموزش است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه بحث مهارت آموزی به زندانیان بسیار مهم است در ۱۲ ندامتگاه در سطح استان نیز به زندانیان مهارت آموخته میشود.این امر باعث می شود افراد بعد از آزادی به دنبال شغل و مهارت خود بروند و به این ترتیب آمار بازگشت مجددشان به حداقل ممکن خواهد رسید.

وی ادامه داد:همچنین در ۱۱ کمپ ماده ۱۵ و ۱۶ که مربوط به معتادان مواد مخدر و روانگردان است مهارت آموزی را راه اندازی کرده ایم تا افراد بعد از رهایی از دام موادمخدر بتوانند به دنبال مهارت خود باشند و برای اقتصاد خانواده خود تلاش کنند.

رحیمی افزود: تاکنون با ۳۰ معین اقتصادی تفاهمنامه امضا کرده ایم و در این راستا به ۱۷۶۰ نفر مهارت آموزی داشتیم که مهم ترین نقش ما در تفاهم با معین ها نیز بحث مهارت آموزی است.

وی بااشاره به اهمیت مراکزتخصصی،ازافتتاح وراه اندازی هشت مرکزتخصصی درسال جاری نام بردوافزود: اولین مرکزنوآوری طلا و جواهر ایران،اولین مرکز تخصصی زعفران کشور وهمچنین‌اولین مرکز تخصصی سیستم های حفاظتی کشور با همکاری فنی و حرفه ای استان و چند مجموعه دیگرطی چند ماه آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به پتانسیل معادن شهرستان خواف، مقرر شدمرکز تخصصی معدن را در این شهرستان راه اندازی کنیم تا ساکنین بومی با کسب مهارت بتوانند در ۱۴ شرکت معدنی این شهرستان به صورت تخصصی مشغول کار شوند.

رحیمی با بیان اینکه باید برای اخلاق حرفه ای ارزش قائل شویم گفت: ما باید این فرهنگ که مهارت آموزی نیز مانند ساخت مدرسه و مسجد دارای اثرات مثبت برای جامعه است را گسترش دهیم. همچنین فرهنگ وقف مهارت و استفاده از ظرفیت خیرین نیز از دیگر اتفاقات خوب در این مدت میباشد
.
رحیمی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت حاشیه شهر نیز استفاده کنیم گفت: هم اکنون ۶٣ پایگاه و آموزشگاه در سطح شهرهای مشهد، سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور و همچنین٢٣ پایگاه دولتی در حاشیه شهر مشهد فعال هستند.

وی ادامه داد:در سال گذشته به همت این پایگاه ها بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر درمناطق حاشیه ای ۴ شهرستان آموزش دیده اند و در ۵ ماهه اول سال جاری نیز ٢ هزار و ٢۴٠ نفر آموزش های مهارتی را فرا گرفته اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن